Sammenlikning av Honda CRF 300 L og CRF 300 Rally: Hvilken modell er best?

Sammenlikning av Honda CRF 300 L og CRF 300 Rally: Hvilken modell er best?



Hva er egentlig forskjellen på Honda CRF 300 L og CRF 300 Rally? Og hva bør man velge? Vår faste testfører gir deg svaret i denne artikkelen.

To svært populære kjøremaskiner fra samme familie, de er små, smale, langbeinte, lette, ikke akkurat overmotoriserte men allikevel utrolig festlige å kjøre.

Vi snakker om Honda CRF 300 L (t.v) og Honda CRF 300 Rally:

Honda CRF 300 L og CRF 300 Rally

Jeg har levd tett på disse to modellene det siste året og er rett og slett fasinert over hvor mye kjøreglede disse to småkarene faktisk er i stand til å produsere.

De metriske kapasitetene genererer forsåvidt ikke så veldig mye entusiasme, men måten disse to modellene er konstruert på skaper synergier man rett og slett ikke kan forestille seg og derfor må bli kjent med.

Spoiler alert: dersom du er en pulver-freak som må ha hestekrefter og newtonmeter for å trives så er neppe dette greia, men er du interessert i en allrounder som virkelig kan ta deg med på oppdagelsesferd og nye eventyr og ikke har det så alt for travelt, ja da er dette noe du virkelig bør prøve.

CRF 300 Rally er touringalternativet, CRF 300 L er rocke-stjerna som du kan kjøre hvor som helst og uten å sitte med hjertet i halsen.

Vi har testet Honda CRF 300 Rally i en egen artikkel, så denne testen vil i hovedsak dreie seg om CRF 300 L, med noen sammenligninger av disse to.

Selv med 27 hk og 27 Nm overrasker kjøreegenskapene mange. CRF 300 L veier ikke mer enn 142 kg fulltanket, og da leverer den lille endunkeren så absolutt det den skal. Kanskje ikke all verden hva angår akselerasjon, men sykkelens øvrige egenskaper kompenserer godt for det. En erfaren fører kan lett kjøre fletta av en tung sykkel med begge disse små rampene som har mange fortrinn i forhold til de store og tunge modellene, og gitt at du ikke må sprenge fartsgrenser eller henge på pulver-junkier.

Av en eller annen uforklarlig årsak kjøper vi som regel større og sterkere motorsykler som etter hvert blir så blir de så store og tunge at vi nesten ikke evner å håndtere de eller har glede av å kjøre de. Kanskje litt vanskelig å innrømme av og til, men slik er det nok for mange. Da blir bruksområdet gjerne mer begrenset og kjøregleden kan fort bli en helt annen!

Men her er vi altså i en helt annen verden, en verden som absolutt alle kan operere i, hvor som helst og hvem som helst, bare vi klarer å stille sikte vårt bitte litte granne.

Tekniske data - Hva er forskjellig?

CRF 300 L og CRF 300 Rally er i utgangspunktet nesten helt identiske og er bygget over samme lest eller tekniske plattform. Men det er noen få men svært viktige forskjeller som bidrar til at dette oppleves som to ganske forskjellige motorsykler med tilsvarende store forskjeller hva angår bruksområde.

Motor:  Ensylindret 4 takt
Motorvolum:  286 cc
HK: 27
Nm: 27
Drev foran:  13 tenner (Rally 13)
Drev bak:  42 tenner (Rally 40)
Våt vekt:  142 kg (Rally 153 kg)
Lengde:  2230 mm
Akselavstand:  1455 mm
Setehøyde:  880 mm (Rally 890 mm) 
Bakkeklaring:  285 mm
Forhjul:  80/100/21
Bakhjul:  120/80/18
Bremser foran:  Nissin, singel disk 356 mm – 2p
Bremser bak:  Singel disk 220 mm – 1p
Dempere foran:  43 mm 260 mm vandring
Demper bak:  Proling monodemper, justerbar
Tank:  7,8 liter (Rally 8 liter)
Forbruk:  0,3 L/mil (Rally 0,35 l/mil)

 

CRF 300 Rally har helt klart en touring-orientert profil. Begge representerer på mange måter kanskje den enkleste veien inn til både det å lære og ikke minst sette pris på grus eller i terrengkjøring. De er begge nybegynnernes aller beste venn og det finnes neppe noen enklere vei til både mestring og kjøreglede på dette området. Men, svært mange erfarne førere har akkurat like stor glede av å kjøre disse og jeg er en av de.

Ingen av motorsyklene veier spesielt mye, de er høye (henholdsvis 880 og 890 mm setehøyde) men de synker mye sammen (til ca 820 mm) når føreren setter seg på og blir derfor veldig enkle å håndtere på og utenfor vei. Med en så slank setekonstruksjon går bena rett ned i bakken og kortere førere når derfor lett ned til bakken ved stans. CRF 300 L har i tillegg en mye slankere tank som plasserer den i cross- eller enduro-kartet og sykkelen er rett og slett en kranglefant med gode klatreegenskaper i terrenget.

Under kjøring i terrenget kan du skli langt fram på setet og strekke foten frem for å ha kontroll i svingene, dette er veldig festlige greier:

Setet på Honda CRF 300 L

Som du vil se av de tekniske dataene finner vi kun forskjeller på dreving, vekt og tankvolum. Den lave vekten på 142 kg våtvekt hos CRF 300 L er en stor fordel, tanken er vesentlig mindre og derfor vesentlig lettere å håndtere i krevende terreng.

Modellene har også forskjellige drev og dette bidrar til at CRF 300L oppleves som vesentlig kvikkere, morsommere, men modellen har dog mindre værbeskyttelse og topphastighet.

Bakdrevet på Honda CRF 300 L

Den lavere vekten bidrar selvfølgelig også til at demperne jobber lettere og fungerer kanskje bedre her enn på Rally-utgaven som er 11 kg tyngre.

Bruksområdet til Honda CRF 300 L

CRF 300 L trives utmerket på asfalt og er virkelig gøyal å kjøre. Du kan uten problemer og med høy fun factor kjøre langt på asfalt, men du vil kjapt kjenne på trangen til å kjøre av hovedveiene for å oppsøke grus eller kjørbare stier som stimulerer utforskertrangen din.

Dette er nesten som å ha med seg en offorad-sykkel i marka med liten eller ingen risiko for at du ikke skal klare å håndtere utfordringene du møter.

Honda CRF 300 L i skogen

Dette er bare så enkelt å gøyalt å håndtere, og du kan bare glise til kompisen som sliter med kjempen sin på 250 kg og 150 hk. Honda har virkelig laget et lite mesterstykke til en lav anskaffelseskostnad, høy driftssikkerhet og fun factor. Disse syklene tåler utrolig mye og jeg har for egen del aldri opplevd at noe har gått galt eller røket.

Honda CRF 300 L

De relativt små og lette bremsekaliperne fra Nissin er godt tilpasset sykkelens vekt og masse og fungerer godt sammen med den lette rammen, demperne og svingarmen som virkelig leverer. Husk at du både kan og bør justere bakdemperen for å unngå at den blir for gyngete bak, bruker du denne muligheten leverer disse godt nok for de aller aller fleste, alternativt kan du investere i en litt heftigere demper bak.

Tar du anskaffelseskostnaden med i betraktning så kan du rett og slett ikke forvente noe mer enn dette.

Å skulle det gå galt, er CRF 300 L enkel å løfte opp igjen.

Honda CRF 300 L veltet i skogen

Med CRF 300 L kan du rett og slett oppleve ting du knapt nok vil kunne med andre og tyngre modeller. Ikke glem at dette er en typegodkjent standardmodell som du faktisk kan brukes absolutt over alt. Kjøre, opplevelse og mestringskomponentene er store og det er akkurat like morsomt å lane-splitte i bytrafikk som der er å klarte opp utilgjengelige og til dels skumle skogs- eller fjellveier. Festlig er det.

Drivstoff-forbruket ligger nesten i kategorien latterlig lav og du vil erfare at uansett gasspådrag vil du ikke klare å bruke særlig mer enn 0,3 liter/mil, du vil kun unntaksvis klare å fylle tanken for mer enn 100 kroner med en rekkevidde på cirka 20 mil.

Særlig funksjonelle detaljer

Begge modeller er enkle, men det enkelt er som kjent ofte det beste og i denne sammenheng knyttes enkelhet direkte til gode og velfungerende funksjonaliteter. Både CRF 300 L og CRF 300 Rally er modeller som derfor er svært populære. De har til tross for sin enkelhet små med svært funksjonelle detaljer som skaper mye glede.

Honda CRF 300 L

God bakkeklaring og en enkel rørramme som beskytter motoren, pegger og pedaler som fungerer godt og gir godt grep, et tank lokk som er enkelt å åpne og lukke, og en bromlete eksospotte med fin lyd som har et funksjonelt varmeskjold som forenkler lasting og pakking med softbagger og skjermer som faktisk stanser og drenerer leire og søle.

Begge modeller har gode og funksjonelle speil, en liten låsbar verktøykasse og en praktisk hjelmlås.

Det er god plass rundt motor, drivlinje, ramme, skjermer og hjul og CRF 300 L er derfor enkel å gjøre ren etter heftige gytjebad i gjørme og skitt. Det er enkelt å komme til kjede for renhold og smøring og kjøpet du en enkel løftebukk blir vedlikeholdet enda enklere.

Enkel og rimelig personifisering

Med enkle grep og lave kostnader kan du enkelt personifisere sykkelen din. I dette tilfellet har vi byttet til en 10 cm bredere styre med styre-hevere (raisere) og nye håndtak. Enkle tiltak som gjør det bedre og mer komfortabelt å kjøre stående. Du kan ta mange grep tilsvarende grep uten så alt for høye kostnader for å gjøre sykkelen til din helt egne.

Vi har også montert en bagasjebærer fra Hepco & Becker som gjør det mulig å laste opp med det du trenger for noen fine kjøredager på to hjul.

Testføreren mener

Både Honda CRF 300 L og Honda CRF 300 Rally er herlige motorsykler som er enkle, driftssikre komfortable og morsomme. Fun factor og bruksområdet er mye større enn kjøpesummen og du må nesten betale like mye for en god el-sykkel i en fulldempet offroad versjon. Med en så lav vekt er sykkelen svært enkel å håndtere i hverdagen og blir derfor også mere brukt. Med så lav vekt, god effekt og så gode kjøreegenskaper er det mulig å kjøre over alt og du vil aldri kjede deg eller engste deg for at hverken du eller sykkelen skal klare brasene.

Med Honda CRF 300 L blir skog og fjell tilgjengelig, selv for nybegynnerne. Er du litt mer touring-orientert bør du prøve Honda CRF 300 Rally.

Have great fun!

PS: Se også vår videosnutt der Kim-Harald Jøranli fra MC Oslo og Ole-Andreas Isdahl ser nærmere på de to motorsyklene:

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.