Test av Honda CB 650 R E-clutch: Blant de beste med ny teknologi
Honda lanserer E-clutch på riktig modell og løfter Honda CB 650 R mange hakk.
Motorsykkelfabrikantene tar forskjellige roller og noen stikker hodet lengere fram enn andre for å oppnå mer. Yamaha har gjort det med design og modellvalg (Niken), mens Honda gjør det på teknologiutvikling.
Honda har blant annet vist dette med DCT-teknologien (Dual Clutch Transmission) på girkasser. Nå knepper de til igjen med sin nye E-clutch på Honda CB 650 R E-clutch.
DCT-systemet ble egentlig oppfunnet på 1960-tallet og har vært mye brukt på biler. Honda lanserte teknologien først på VFR 1200 F i 2009, og har siden brukt den på blant annet Gold Wing og Africa Twin fra 2018. Japaneren tester grundig før lansering og har derfor som regel lite feil på ny teknologi.
Motorsykkelistene har derimot vært delte i sine meninger om denne girkassen som både kan gires elektrisk/manuelt og helautomatisk, men de som har brukt teknologien elsker den. Jeg er en av dem og mener helt klart at denne teknologien byr på mye større variasjon og kjøreglede, dersom man gidder å lære den å kjenne.
Nå lanserer altså Honda E-clutch som en mellomting mellom en DCT-kasse og en manuell girkasse, hvor man kan kjøre sykkelen som en helt ordinær girkasse med clutch og girskift, alternativt parkere bruken av clutch-hendelen helt og bare bruke brems og girskifter.
Denne formen minner mye om en moderne kvikkskifter, men er allikevel forskjellig i både bruk og opplevelse. Det morsomme og ganske spesielle er at denne nye teknologien faktisk løfter en middels interessant naken-sykkel som kanskje var i ferd med å bli utdatert, inn i eliteserien igjen og det er godt gjort.
Tekniske data
Motor: | 4 sylindre i rekke |
Kubikk: | 649 cc |
Hestekrefter: | 95 |
Nm: | 63 |
Setehøyde: | 81 cm |
Akselavstand: | 1450 mm |
Lengde: | 2130 mm |
Våtvekt: | 202 kg |
Forhjul: | 120/70 ZR 17 |
Bakhjul: | 180/55 ZR 17 |
Demper foran: | 41 mm Showa USD |
Vandring foran: | 120 mm |
Demper bak: | Monodemper, justerbar (10 trinn) på svingarm |
Vandring bak: | 127 mm |
Bremser foran: | 2 x 310 mm Nissin 4p, radialmontert |
Bremser bak: | Singel skive 240 mm, 1p |
Tank: | 15,4 liter |
Hvem er i målgruppen?
Honda CB 650 R E-clutch appelerer så absolutt til yngre førere, men det er heller ikke utenkelig at voksne erfarne førere ser både nytte og glede i å kjøre denne modellen som faktisk blir temmelig kapabel med den nye teknologien.
Anvendelsesområdet spenner ifra rolige behagelige koseturer, til sportslig terapi, pendling eller rampete lek i sportslig topografi. Det positive med den nye teknologien er at den fungerer sømløst og komfortabelt under rolig kjøring i lave hastigheter og blir ditto festlig under aktiv sportslig kjøring.
CB 650 R har en presis, leken og lett styregeometri og den nye E-clutchen er definitivt med på å løfte kjøreopplevelsen ytterligere. Pendlerne får en leken hverdag som antakeligvis vil føre til at hjemveien kan bli vesentlig lengre og terapi-turene på kveldstid vil nok bli tilsvarende vanskelige å avslutte.
Neo Cafe-konseptet til Honda ser også veldig bra ut, så den forfengelige vil utvilsomt også få tilfredsstilt behovet for oppmerksomhet.
Men hva er en E-clutch og hvordan virker den?
Den største og kanskje mest visuelle forskjellen du vil legge merke til, er nok den lille ekstra «kladeisen» eller rettere sagt MCU (motor control unit) som sitter på motorens høyre side. Den stikker litt ut, er på ingen måte i veien og veier i underkant av to kilo (brun eloksert del i bildet under).
Honda E-clutch en enkel og elektrisk styrt enhet som består av to små motorer som via en såkalt "clutch lever shaft" styrer skiftegaffel og giring . Jeg tester funksjonalitet og kjøreegenskaper, dersom du vil lære mer om teknologien bak konseptet kan du lese om dette på Hondas nettsider. På bildet nedenfor ser du allikevel en skisse av teknologien:
MCU'en eliminerer behovet for å bruke clutch-hendelen ved giring. Føreren trenger bare å bruke girpedalen for å gire lett og presist, opp og ned uten å bruke clutchen. Ved oppstart trenger du kun å holde bremsen inne, for deretter å smelle den i førstegir før du vrir rolig på gassen og er i gang.
Teknologien gir bedre flyt i kjøringen og passer svært godt til den svingvillige modellen som har en veldig presis, stabil og morsom styregeometri.
Du trenger heller ikke bruke clutchhendelen når du stopper og systemet viser på gir-indikatoren i instrumentet når du bør gire nedover til egnet gir ved stans eller fartsreduksjon. Veldig enkelt og funksjonelt!
Systemet blir aktivt så snart motoren startes og håndterer både opp- og nedgiring mykt og fint, samtidig som at muligheten for at motoren stopper ufrivillig under drift er fjernet. Du klarer altså ikke å kvele motoren og trenger ikke å være engstelig for det.
Du kan til og med stanse helt i alle gir uten at motoren kveles, du må bare huske å gire helt ned før du tar den løs igjen. Da er det tilstrekkelig at du holder bremsehendelen inne og bruker girpedalen for å gire ned til første gir; du trenger altså ingen clutch.
Når du vrir på gassen, starter sykkelen sømløst og komfortabelt og du kan deretter finne riktig gir på vei opp i hastighet. Du kan rett og slett ikke rote det til. Dersom du har behov for å gire manuelt eller bruke clutchen under krypkjøring, kan du selvfølgelig også gjøre det (men det er ikke nødvendig).
Jeg måtte bruke hodet litt den første halvtimen, før alt satt som ei kule.
Dette er selvfølgelig særlig nyttig og brukervennlig under kjøring i urbane strøk, og ditto morsomt eller behagelig på landeveien.
Bipolar liten stjerne
Jeg var personlig nysgjerrig, men litt lunken før jeg henta sykkelen. Jeg har for så vidt alltid likte CB650R, men jeg opplevde nok at modellen var i ferd med å bli en litt utdatert og kjedelig.
Jeg likte å kjøre denne, men kjøringen ble på en måte en vane som ikke ga meg så veldig mye kjøreglede. Det har endret seg markant med introduksjonen av E-clutchen som bidrar til at dette oppleves som en helt annen og mye festligere motorsykkel.
Nå opplever jeg nemlig Honda CB 650 R E-clutch som en bipolar liten stjerne som har blitt veldig behagelig, for ikke å si veldig morsom, å kjøre i lave hastigheter og ditto festlig og kapabel i nærkamp med litt trøkk og fart.
Styregeometrien som er presis og nærmest kirurgisk, kommer veldig til sin rett med E-clutchen som gir en fin flyt i kjøringen og gjør det veldig enkelt å skifte mind-set fra rask, rampete og hurtig kjøring til rolig flyt og komfort styrt av humør eller sinnsstemning.
E-clutchen makser ut de 95 hk og 63 Nm og forvandler CB 650 R til en liten ramp som lojalt og presist følger blikk og ferdighetsnivået med stor og kirurgisk presisjon. Motoren er ikke overdimensjonert, men med E-clutchen klarer du å utnytte alt av krefter både raskere, mer effektivt og ikke minst med bedre flyt.
Modellen har ikke bare en høy fun-factor, men E-clutchen tar modellen inn i tivoli-kategorien. Erfarne som uerfarne førere vil komme raskere til et høyere ferdighet og mestringsnivå med enda mer kjøreglede.
Naken-segmentet handler om image, lek og moro og etter min mening klarer Honda med denne teknologien å overgå de største konkurrentene som Yamaha MT07, KTM 790 Duke eller til og med Kawasaki Z900. Ja, alle modeller som ligger både over og under i pris.
I de fleste segment og klasser er det en utfordring å finne gode kompromisser og som regel er det det vanskelig å lage modeller trives og fungerer i lave som høye hastigheter. Med høy effekt følger gjerne (i EURO5-regimet) ofte en litt rykkete gassrespons, ditto kan ofte en fin og jevn gassrespons gi en opplevd mangel på effekt lenger oppe i turtallsregisteret og det er akkurat dette CB 650 R E-Clutch gjør så bra. Den takler begge deler.
Sykkelen er balansert så godt at det er like morsomt å svinge i lave hastigheter som i høye hastigheter og førerens møte med mestring og gode kjøreopplevelser kommer derfor kjappere og oftere. Kombinert med disse, skal vi si hverdagslige og festlige svingegenskapene, kommer minst like gode sportslige og kjøretekniske kapasiteter til syne på landeveien hvor CB 650 R nå fungerer mye bedre enn sin manuelle forgjenger.
Nedgiring, hastighetstilpasning og hastighetsøkning med E-clutch fungerer mye bedre og mer sømløst. Med E-clutch kommer jeg i kontakt med sykkelens potensial og utnytter dette bedre og raskere. Sykkelens sideveis mobilitet er helt enestående og er en nakensykkel verdig. E-clutch i kombinasjon med god styregeometrien er rett og slett en innertier.
Jeg bruker ikke lang til på å bli kjent med teknologien, men det er kanskje riktigere å si at jeg må venne meg til den. Men når jeg tar meg tid til å koble teknologi, lillehjernen og egne ferdigheter, kjenner at smilet kommer ganske kjapt. Jeg trives og blir kanskje et anstrøk rampete i kjørestilen. Jeg måler kurvehastighet i faste svingkombinasjoner og her leveres det så absolutt i det øverste sjiktet. Smidig, uanstrengt, presist, forutsigbart og veldig morsomt.
Her er det så mye som er bra
Neo Sports Cafe-designet til Honda er kult og fenger utvilsomt mange. Designet er «beefet» opp og bidrar til at modellen klatrer enda høyere i «head twister-kategorien».
Måten 4:1 eksosmanifoilen trekkes bakover til eksospotten på er kul, veldesignet og gir et veldig kult lydbilde. Det nye instrumentet er ikke minst et vesentlig løft og er både funksjonelt og lettlest. Dempere og bremser fungerer imponerende til godt over norm og håndterer min 90 kjøreklare kilo helt topp.
Nye luftinntak på hver side av lykten bidrar til et vesentlig barskere image og samler selvfølgelig også mer pusteluft til motoren.
Testføreren mener
Honda CB 650 R E-clutch er uventet bra og faktisk veldig mye bedre enn den manuelle forgjengeren. E-clutchen byr på stor variasjon og bidrar til å hente ut det aller beste fra CB 650 R.
Teknologi og kjøreegenskaper er i kombinasjon enestående og skaper bøttevis med kjøreglede.
Det er faktisk ikke noe jeg ikke liker ved denne sykkelen, og jeg savner heller ikke mapping-valg på motoren.
Men husk, teknologien krever noe tilvenning, så du bør ikke avblåse jakten på ny motorsykkel før du har blitt skikkelig kjent med og mestrer den nye teknologien. Vær nysgjerrig, ta mål av deg om å være en fører som er villig til å lære og ikke minst mestre den nye teknologien - og si for all del ikke nei til utvikling.
Jeg møter til stadighet førere som ikke klarer å flytte seg selv ut av det tradisjonelle teknologisporet de går i og det er det jo bare de selv som taper på. Da går man rett og slett glipp av veldig mye spennende moro som kan bidra til at det bllir enda morsommere å kjøre motorsykkel.
Dette er veldig bra saker, og CB 650 R E vil utvilsomt sette konkurrentene i et dårligere lys og de vil på langt nær vil kunne skape så mye variasjon og kjøreglede som Honda har klart med denne.
Her får du en kraftig og veldig arbeidsvillig motor med en sjeldent bra gassrespons og en styregeometri som kommer fra himmelen.
Kort eller lang tur, spiller ingen rolle, dette var uventet og veldig mye bedre og morsommere enn det jeg turte å håpe på og det var faktisk litt kjipt å returnere motorsykkelen til MC Oslo. Så blir det spennende å se i tiden som kommer hvor og på hvilke modeller Honda kommer til å bruke denne teknologien. Konseptet og teknologien fungerer så bra at jeg virkelig håper at vi får se denne løsningen i flere segment og på enda flere modeller.
PS: Har du er grønt hus så kan det jo passe å velge en sykkel i «matt Laurel green metallic» kanskje!
______________________________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl
Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.