Test av Honda CB 750 Hornet: En oppdatert nakensykkel med legendestatus
Uavhengig av om du visuelt liker den eller ikke, så skal du vite at Honda CB 750 Hornet utmerker seg i dette segmentet, den er heftigere og bedre enn forventet og den kommer til å vokse på deg.
Du vil sannsynligvis bare kjøre mer og mer og erfare at alt ved denne modellen er «likbart».
Fører og motorsykkel blir kjapt en velfungerende enhet som genererer veldig mye kjøreglede sammen til en veldig fornuftig kostnad. Den er kanskje ikke verstingene eller unntakenes valg, men den er fremfor alt et veldig bra valg for de som ikke kjører med kneskrap eller befinner seg i «wheely modus».
Segment: Naken/streetfighter (med fine langtur egenskaper uten for mye last)
Høydepunkter fra gatas underverden
Høy wow-faktor, en av de letteste, mest presise og kraftigste i mellomklassen. En heftig og pulversterk cross plane-motor med superbra og fin gassrespons, bra ramme og svingarm, gode og velfungerende dempere til tross for kort demper vandring i dette segmentet, presis styregeometri, lav setehøyde, leken styregeometri, svinger som en gud i alle hastigheter, bra bremser fra Nissin.
Matcher lett konkurrentene i mellomklassen på grunn av den kraftige tosylindrede rekke motoren og et vanvittig godt håndverk fra Honda sin side.
Konkurenter det er naturlig å sammenligne denne med vil være Yamaha MT07, KTM 790, Kawasaki Z650/900 og Suzuki GSX-S8. Kan men riktig utrustning også matche mange av gutta i 900-klassen, f.eks BMW F 900 R.
Hvorfor i alle verdens dager skal man bruke mer enn 130 000 kroner på motorsykkel når det finnes en Hornet som leverer så bra som dette?
Historien om Hornet
Honda CB 600 F Hornet ble lansert på slutten av 1990-tallet. Honda tok da motoren fra CBR 600 F og puttet denne inn i en enkel rammekonstruksjon og vips så var nakenmodellen CB 600 F født.
En modell som etter hvert skulle bli en legende og opp gjennom de neste tre tiårene har vi sett forskjellige størrelser og utgaver av Hornet som alltid har vært veldig populær modell hos norske førere.
Denne trenden kommer garantert til å fortsette for dette er virkelig bra saker. Hornet er derfor et begrep blant motorsyklister som derfor ikke er heftet med noe annet enn positive vibber.
Hornet var så pålitelig og slitesterk at den blant annet ble brukt som arbeidssykkel av svært mange kjøreskoler gjennom en nesten like lang periode. Tusenvis av nordmenn har derfor tatt førerkortet sitt på nettopp denne modellen og det er i seg selv et kvalitetsstempel.
Tekniske spesifikasjoner
Motor: | Fire takts paralelltwinn, crossplain motor med mye tork |
Motorvolum: | 755 cc |
Hk: | 92 |
Nm: | 75 |
Ramme: | Rørramme i stål |
Demper foran: | 41 mm Showa, ikke justerbar, 130 mm vandring |
Demper bak: | Mono prolink på svingarm, 150 mm vandring, justerbar |
Bremser foran: | Nissin, 296 mm skive, radialmontert kalipper, 4 p, AMS |
Bremser bak: | Nissin 240 mm, 1p ABS |
Lengde: | 2090 mm |
Akselavstand: | 1420 mm |
Våtvekt: | 190 kg |
Setehøyde: | 795 mm |
Tank: | 15,2 liter |
Dekk foran: | 120/70 ZR17 |
Dekk bak: | 160/60 ZR 17 |
Passer absolutt alle
Hornet-modellene har alltid vært lett å bli kjent med og lette å like. CB 750 Hornet er etter drøye 25 år fortsatt intet unntak og modellen er kort sagt proppende full av mange og svært gode egenskaper som i sum gjør sykkelen til en av de mest kapable i mellomklassen.
Honda har gjort en strålende jobb og det er lite å sette fingeren på. Med så mye fun-factor og kjøreglede oppdager du kjapt at du er i tivolikategorien, med en motorsterk frekkas som bokstavelig talt får «Hornet» til å vokse i panna.
Motorpakke, ergonomi og styregeometri er hovedkomponentene i overaskelsespakken som er noe av det mest svingvillige jeg noen gang har kjørt.
Mappingvalgene gjør det mulig for alle å mestre CB 750 Hornet som lett kan by på utfordringer for førere i alle ferdighetsnivåer. Sykkelens sideveis mobilitet er intet mindre enn festlig, her har du bare en eneste ting å gjøre – hold fokus og jobb videre med blikk og posisjonering på sykkelen. Da kan du være på tivoli hele dagen og bare smile.
Tekniske - fullt på høyde med de beste i klassen
Det fem tommer store instrumentet er moderne, lettlest og har intuitive navigasjonsfunskjoner som fungerer bra.
Selvfølgelig med Honda Smart Voice Control som gjør det mulig å bruke telefon og høre på musikk mens du kjører.
Du har tilgang til justerbare traction control (Honda selectable traction control) , anti wheely control, noe Honda kaller ESS – emergency stop signal som gjør at blinklysene blinker når du bremser ned. Du har minimum fire mapping-valg (rain, standard, user og sport) som bidrar at du kan hente ut gassrespons og effekt i henhold til eget ønske og behov.
For å gjøre valgene av ekstrautstyr enklere og mer tilgjengelig har importøren satt sammen tre fine pakker som du kan velge mellom:
- SPORT PACK: Quickshifter, vindskjerm, saldeksel og fothvilere
- STYLE PACK: Styreender, styreklemmeholder, tankbeskytter, hjulstriper og sklibeskytter.
- TOURING PACK: Sidekofferter, tankveske og salveske
På denne sykkelen anbefaler jeg virkelig «sport pack» som gir deg tilgang til kvikkskifter-funksjonen. Med denne funksjonen kommer Hornet virkelig til sin rett og gjør det mulig å kjøre raskere, jevnere og med bedre flyt.
Design og sånt
Honda har etter hvert blitt veldig flinke på lyd og her trenger du ikke tenke på noe annet med mindre du er spesielt interessert. Lydbildet er frekt, raspy med en passende bass-effekt som bidar til at folk snur seg - «I like».
Legg merke til de tre parallelle linjene mellom eksospotte, seteramme og utsparing i tanken som også holder linjen til frontlykten. Kult, sporty og gjennomført design.
På mitt faste besøk innom industridesigneren blir CB 750 Hornet absolutt godkjent, men får et lite trekk på frontlykten som industridesigneren ikke liker helt.
Han mener at lykten ikke er helt riktig plassert og bundet sammen med resten av karosseriet, men det får vi la være en smakssak.
Jeg mener for egen del at denne sykkelen er så bra, at jeg ikke er så opptatt av hvordan frontlykten ser ut. Når det er sagt, så liker jeg at Honda bruker permanent tente blinklys, og hovedlykten blir i og for seg penere for hver dag som går. Men dette kan det altså være delte meninger om.
Ergonomiske er det tilrettelagt for alle kan kjøre og trives med Hornet.
Setehøyden på 795 mm og gode utsparinger i tanken gjør det mulig for korte som lange førere å sitte godt og riktig. Jeg putta industridesigneren på 186 cm oppå og han klaget ikke. Selv er jeg knappe 174 cm og trives veldig godt ombord.
Sykkelen har en ideell vekt hvilket gir en frisk «power to weight – ratio». Styregeometri, balansering og en akselavstand på bare 1420 mm gjør sykkelen til en skikkelig «loop-liner» med høy fun-factor. Av og til så festlig at jeg for egen del kan tendere til å bli litt for bøllete i trafikken.
Kjøreegenskaper i dansekategorien
CB 750 Hornet er rett og slett et resultat av Honda sitt høye kunnskap og erfaringsnivå.
Komponentnivået tar egentlig ikke pusten fra noen, men design og tekniske ytelser er så optimalisert at synergieffektene akkumuleres og blir spesielt gode.
Ytelser, vekt og balanse, ergonomi, alt er nesten helt perfekt og som fører kan du nesten bare konsentrere deg om deg selv og dine egne ferdigheter.
Den mekaniske presisjonen på girkassen bidrar på sin side til å holde sykkelens funksjonsnivå så høyt som det faktisk er. Denne motorsykkelen matcher alle norske førere og alle vil ha glede av å leve med den.
Hornet er fin å kjøre rolig med og den er like herlig for ikke å si festlig å presse hardt i leken topografi. Er du en uerfaren fører får du de aller beste forutsetningene for å lære, er du en erfaren fører kan du trene eller leke for å flytte ferdighetsnivået og bli en enda bedre fører.
CB 750 Hornet er så bra at den til og med kan pelle større sykler som KTM Duke 890 eller BMW F 900 S på nesa, om ikke annet for å irritere voldsomt.
Hjul og dekkvalg
CB 750 Hornet har som de fleste nakensykler 17 tommers hjul både foran og bak og Honda har valgt å utstyre modellen med Dunlop Sportmax Roadsport 2.
Foran sitter et 120-dekk og bak sitter et 160-dekk som er som laget for norske svingete veier. Både dekktype og dekkstørrelse passer sykkelen veldig bra og forsterker egenskapene til den allerede svært så sving-glade maskinen.
Herlige dekk som sitter som ei kule i sommervarmen og som virkelig henter ut det det aller beste av Hornetens sterkeste oppsider.
Derfor er denne modellen så utrolig festlig og enkel å leve med i hverdagen. Gata er utvilsomt modellens sterkeste side, men den liker seg også veldig godt på langtur i norske landskap.
Er det noe som er negativt eller trekker ned?
Tar vi prisen med i betraktningen så må vi rett og slett bare akseptere at det av og til inngås kompromisser for å være konkurransedyktig på pris. I dette tilfellet har disse kompromissene ingen ting med kvalitet eller kjøreegenskaper å gjøre og det er bra.
Men skal vi være pirkete så kan jeg jo peke på at det på utsiden av motoren er vel mange skruer og kabler som ikke er integrert eller skjult.
Jeg synes heller ikke at beskyttelsesstrømpen som sitter utenpå vannslangen fra radiatoren er spesielt pent avsluttet uten en pen klemme i toppen. Ikke mange ting, men noen som kunne vært ivaretatt på en annen og kanskje bedre måte.
Men, da må du gå på akkord med inngåtte kompromisser med pris og vektøkning som resultat. For meg betyr ikke disse tingene noe og jeg tror at den lidenskapelige motorsyklisten som er opptatt av slike detaljer, selv vil komme til å gjøre noe med disse små tingene.
Enkelt og svært godt valg mener testføreren
Med Honda CB 750 Hornet får du en kraftig og arbeidsvillig motor med en sjeldent bra gassrespons og en styregeometri som kommer fra himmelen.
Mapping-valgene er markante og merkbare og det liker vi.
Dette er en nakensykkel som faktisk er god og behagelig å kjøre, ingen rykking og napping, jeg finner god flyt i alle hastigheter og den er like bra til lek som på langtur.
Er du en uerfaren fører skal du ikke tenke at dette er for stort og heftig, og er du erfaren fører så kan du heller ikke tenke at dette ikke er heftig nok.
Honda CB 750 Hornet er så allsidig, velbalansert og har så gode kjøreegenskaper at absolutt alle vil finne utfordringer og gode utviklingsmuligheter.
Den uerfarne får tilgang til en forutsigbar og effektsterk motorsykkel som gir svært gode mestring og utviklingsmuligheter, og den erfarne kan fortsette å dyrke egen utvikling og ferdigheter med kapasiteter få førere kan eller bør forsøke å overgå.
De mest ekstreme førerne vil sannsynligvis velge noe annet, men den normerte motorsyklisten vil uten unntak ha mer enn nok å håndtere med dette prakteksemplaret.
Tar du Honda sin prising og driftssikkerhet med i regnestykket, ja da er dette nesten for godt til å være sant. Jeg ville personlig ha sikret meg en sport 'pakke for å få tilgang til kvikkskiftersystemet da disse funksjonene løfter sykkelens kapasiteter og kjøreegenskaper vesentlig. Modellen vil fortsatt være svært konkurransedyktig på pris.
Som et alternativ til CB 750 Hornet kan du eventuelt vurdere å se nærmere på den nye Honda CB 650 R E-clutch, som også er fantastisk bra, men byr på litt andre egenskaper.
______________________________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl
Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og -nettsteder. Motorsyklene prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.