Trans Euro Trail (TET) – Et grusmekka for motorsyklister

Trans Euro Trail (TET) – Et grusmekka for motorsyklister



Oppdag Trans Euro Trail (TET) i Norge – en fantastisk rute for gruskjøring gjennom vakker natur med motorsykkel.

TET byr på over 100.000 km med grusveier i Europa, inkludert strekninger i Norge. Kjør gjennom nasjonalparker, fjell og øde landskap. Perfekt for eventyrlystne motorsyklister!

Har du begynt å kjøre grus eller vurderer å begynne, men vet kanskje ikke nok om hvor man kan kjøre grus i Norge? Da er Trans Euro Trail, såkalte TET-løypene noe man burde se nærmere på.

Hva er TET?

TET er et løypekart med ruter i de fleste land i Europa der hensikten er å kjøre mest mulig grus og off-road. Totalt kan du kjøre over 100.000 km på TET i Europa, fra nesten grensen til Afrika til Nordkapp. Løypene går gjennom mange av Europas mest øde områder og flotte landskap.

Hvor går TET Norge?

TET Norge tar det gjennom flere nasjonalparker, daler, fjelloverganger og fjelltopper som Blåhøi og Tronfjell.
Del 1 av TET Norge strekker seg fra Finnskogen til Lillehammer, så sør-vestover til Hallingdal via Nesbyen og Hemsedal, deretter Nordover via Valdresflya til Vågåmo. Så går ruten østover via Grimsdalen, til Tynset og videre nord til Røros. Deretter snur ruten videre sørover mot Alvdal, for så videre til Åkrestrømmen og til svenskegrensen. Denne ruten tar etter vår erfaring ca. 7 dager med effektiv kjøring. Bemerk deg at ruten stadig endres, og sjekk alltid TET sin nettside før du drar på tur for ruteoppdateringer.

Del 2 av TET Norge går fra grensen til Finland Nordover via Alta til Nordkapp. Denne ruten tar ca. 2 dager med effektiv kjøring.

Vanskelighetsgrad

TET Norge er veldig gjennomførbart for de fleste Adventure førere, det er i all hovedsak brede grusveier med god plass. Grusen varierer fra hardpakkede grusveier til løs rullegrus. I noen fåtall av partier et det smalere traktorveier, med noen små problemfrie elvekrysninger. TET Norge er kjent for å være mye lettere enn flere av rutene i andre land og byr på mye vakker natur og fine utsikter. Har du ikke kjørt på grus før, så anbefaler vi å bli med på vårt gruskurs med Pål-Anders Ullevålseter.

Motorsykler som passer for TET

For best mulig kjøreegenskaper på gruskjøring så er det ofte adventure- og enduro sykler som er best. Disse syklene har ofte 21 tommer framhjul som gir gode egenskaper på løst underlag. Samt har de eikehjul som tåler støt fra ujevne underlag og oppreist sittestilling slik at sykkelen blir letthåndterlig på løsere underlag. Disse syklene har også samt lang fjæringsvei og ofte justerbare dempere som kan tilpasses ujevne underlag. Det vil også lønne seg med lette sykler som er enkle å løfte ved velt og som kan bære nok bagasje. Vi kan anbefale sykler som BMW F 900 GS, Honda CRF300L Rally, Honda CRF1100L Africa Twin ES og Honda XL750 Transalp.

Overnatting

Langs TET-løypa er det massevis av overnattingsteder som campinghytter, hoteller og gjestehus. Mange anbefaler å telte på TET for å den ultimate opplevelsen av å dra på eventyr. TET-løypa har derfor markert mange fine steder for camping i GPX-filen.

Tips til din neste TET-tur

Ta med nok mat og drikke, skulle uhellet være ute så er det en ekstra sikkerhet, da hjelp er ofte langt unna i øde områder. 

Din motorsykkel blir fortere slitt ved gruskjøring enn ved asfaltkjøring på grunn av vibrasjoner, støt og støv. Vær derfor nøye med å sjekke din motorsykkel underveis, spesielt lekkasje på dempere og rensing av luftfilter for støv. Det kan også være nødvending å etterstramme skruer på kåper og andre deler. 

Mange grusveier i Norge driftes av grunneiere og vær derfor obs på å betale bompenger der det kreves og husk å betale automatiske bompenger på nett med ditt skiltnummer innen 48 timer. 

På store deler av TET-løypa er det mye beitedyr og viltdyr som befinner seg i veibanen. Se vær derfor obs for blant annet sauer, kuer og reindsyr. Vis ekstra hensyn mot gårdstun, syklister og turgåere.

Vær obs på rekkevidden på din motorsykkel da det ofte er lengre etapper mellom bensinstasjoner når en kjører på grusveier. Grusveier tar ofte mye lengre tid å kjøre enn hva GPS eller Google Maps estimerer på grunn av fartsgrensene er ofte 80 km/t, men man har ofte mye lavere gjennomsnittsfart på grus. 

Pakkeliste TET

Vi anbefaler SOS-sporingsenhet som f.eks Garmin in reach, da mange deler av TET er uten dekning, og du får derfor ikke tak i nødetater hvis du havner i en nødsituasjon med vanlig mobiltelefon.

Mange vei GPSer klarer ikke å lese GPX-filene til TET-løypa og derfor anbefaler vi Garmin Zumo GPSer som er fine for grus og off-road kjøring.

Av bagasjesystemer lønner det seg med vanntette tekstilbagger som er tilpasset din sykkel, da kofferter blir fort ødelagt ved velt. Fine alternativer er f.eks Kriega OS Base som er tilpasset for et bredt utvalg adventure- og endurosykler.

Har du dekk med slanger så er det sannsynlig at du kan være uheldig å punktere underveis, derfor er det lurt å ha med ekstra slanger, pumpe og verktøy for å kunne skifte slange. Hvis du har dekk uten slange, så tar du med plugg til dekk. Gode grusdekk er essensielt når du skal kjøre grus, og vår favoritt er 50/50 dekket Dunlop Trailmax Raid.