Test av BMW F 850 GS: Med verden som arbeidssted på første klasse

Test av BMW F 850 GS: Med verden som arbeidssted på første klasse



BMW F 850 GS representerer BMW sitt DNA med både stil og stolthet.


BMW F 850 GS er en ekte touring-sykkel som har mye til felles med hele GS-familien. Modellen viser mye av det aller beste BMW har å by på og til en veldig fornuftig penge.

Kjøper du en F 850 GS har du i realiteten et kinderegg som på sin måte matcher de store og behersker det aller meste, hverdagen i gata, touring, gruskjøring eller rett og slett bare terapi og avkobling.

BMW F 850 har rett og slett hele verden som arbeidsplass så la oss se nærmere på hva den kan og eventuelt ikke kan.

Tekniske data

Motor:  To sylindre i rekke – cross plane
Volum: 853 cc
Kjøremodus:  dynamic, road, enduro, rain
HK:  95
NM:  92
Co2 utslipp: 99 g/km
Girkasse:  6 speed med quickshifter og blipper (opp/ned giring uten clutch)
Ramme:  Bro-type, stål ramme
Lengde:  2300 mm
Akselavstand:  1593 mm
Forhjul:  90/90 - 21
Bakhjul:  150/70 – 17
Forbrems:  Brembo 2p 305 mm doble skiver
Bakbrems:  Brembo 1p 265 mm singel skive
Våtvekt:  248 kg
Setehøyde:  87,5 (justerbart med senkekitt og setekonfigurasjoner 805 mm 890 mm)
Dempere foran:  Opp/ned 43 mm 230 mm vandring
Demper bak:  Monodemper med hydraulisk justering (følger mappingvalg)

 * Kilde: BMW Motorrad

Testsykkelen

Sykkelen jeg har kjørt er en BMW F 850 GS Trophy (2023) med en performance-pakke. Det betyr at sykkelen i tillegg til standardutrustningen har M endurance-kjede, keyless ride, tyre pressure control, midtstøtte, LED-belysning, alarm, dynamic ESA, cruise control, gear shift assist pro, fire riding modes med MSR, GPS holder, hand guards, høy vindskjerm og farge gravity blue.

Design

F 850 GS er designet helt i tråd med GS-formatet og kan for et utrent øye kjapt forveksles med storebror BMW R 1250 GS på flere punkter.

Fronten med det klassiske nebbet, lykten, kåpeglasset og sidedekslene til tanken, seterammen med sete er slettes ikke ulikt. Proporsjonene og linjene er også ganske like og kommuniserer tydelig hvem den er i familie med. Du må faktisk flytte blikket nedover for å se at sykkelen er slankere og mangler de klassiske og liggende sylindrene og den noe større eksospotten til 1250 GS.

Designet er imidlertid slankere og faktisk litt mer funksjonelt synes testføreren. Funksjonelt fordi vi her slipper de store sylinderne til boxermotoren og følgelig noe av bredden til 1250 GS.

Dette gjør modellen litt mer anvendelig i hverdagen som kanskje inneholder elementer av bykjøring og «lane splitting», sport og kanskje litt moro. Designet er sporty, tidsriktig og ikke minst elegant. Fargekombinasjonene med det blå og gråtonede setet er rett og slett ganske elegante.

Ergonomi

Ergonomisk er F 850 GS rett og slett en «innertier». Her er alt gjort helt riktig og jeg sitter helt i balanse på sykkelen, et glimrende utgangspunkt for både komfort og presisjon i utøvelsen av kjøreteknikker, balanse, sideveis mobilitet, sving strategier og utnyttelse av sykkelens ytelser.

Jeg er en «sucker» for brede styrer og blir umiddelbart glad når jeg så sttyret på F 850 GS. Med dette styret er vi allerede et godt stykke på vei til full utnyttelse av sykkelens styregeometri, balanse og kjøreegenskaper.

Sittestillingen gir meg et svært godt utgangspunkt for å utnytte blikk og kroppsposisjonering for å kjøre gode svinger og overganger. Det er veldig enkelt og ikke minst festlig å utnytte den gode ergonomien til å finne en herlig rytme og flyt i kjøringen. sitte og kjørestillingen er rett og slett sykt bra.

Knevinkelen er fin og uanstrengt og de brede peggene er gode å stå på når jeg kjører på grus. Den stående posisjonen er like bra og jeg får også her et godt og fast grep om tanken med knærne mine.

Motorpakke og teknologi

Paralelltvinnen på 853 cc, 95 hk og 92 Nm er som laget for norske forhold. Cross plain platformen gir et herlig mellomregister som også leverer i overkant godt oppover.

Også her fingerer EURO5 godt uten rykking og napping og motoren trives like godt med rolig crusing som den gjør med aktiv og sportslig moro. Jeg opplever aldri mangel på krefter og jeg lærer kjapt at sykkelen leverer over alt i turtallsregisteret.

Mapping og kvikkskifter systemet fungerer kjempebra og jeg kan du bruke kvikkskifteren fra førstegir og oppover uten at det blir for voldsomt. Instrument og førerstøttesystemene har det samme brukergrensesnittet som på 1250 GS.

Det er veldig enkelt og greit og visningsformatet til instrumentet er rett og slett godt og lettlest. Mappingvalg og ESA (demperinnstilling) er enkle og ukomplisert å bruke under kjøring og gir meg gode varieasjonsmuligheter under veis.

Lyden er helt strålende og kommuniserer tydelig at dette er ei voksen kjærre ved oppstart. Motor og teknologipakken til BMW sitt mellomsegment er rett og slett gjennomarbeidet, moderne og veldig veldig bra.

Når du skal velge en BMW, er det nesten like enkelt som å kjøpe ei Lewis-bukse; du vet at buksa er bra og kul, du trenger bare å finne riktig størrelse.

Kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene kan best beskrives med adjektiver som velproporsjonert, balansert, festlig, forutsigbar, komfortabel , motiverende og heftig. Et soleklart høydepunkt.

Ser vi på de tekniske målene kan man umiddelbart bli forledet til å tro noe annet for dette er jo på ingen måte noen smågutt.

F 850 GS er både lang og relativt høy, men BMW sine ingeniører har konstruert en sykkel hvor teknologipakken, styregeometri, ergonomi, vekt og balanse er så til de grader godt samordnet at resultatet blir bra i absolutt alle situasjoner, uansett.

Jeg klarer nesten ikke å fremprovosere noe som er ubehagelig eller uforutsigbart og jeg gleder meg bare til hver eneste tur. Sammen med denne maskinen kan jeg fortsette å videreutvikle min egen kjøreteknikk.

Jeg har god kontakt med for og bakhjul og kjenner sykkelens bevegelser i kroppen. Vi blir etter hvert et superbra team som hele tiden kommuniserer med hverandre og uten at det blir vekslet et eneste ord.

Vi er oppmerksomme på hverandre og vi vet så inderlig godt hvor grensene går. De store kjøreopplevelsene kommer når jeg gjør jobben godt nok og sykkelen kommuniserer til meg at jeg gjør det. 850 GS sier nemlig ikke bare i fra når jeg kjører for dårlig, den kommuniserer også at jeg gjør ting riktig og betaler med en vanvittig kjøreglede.

Ramme, svingarm og dempere leverer knallbra og selv om demperne foran ikke er justerbare har du massevis av justerings og tilpasningsmuligheter bak med ESA systemet som i utgangspunktet følger val gav kjøremodus, men som også kan justeres manuelt med valgene ROAD eller DYNAMIC.

Kombinasjonen av en svært kapabel motor, et behagelig og morsomt girskiftersystem, en god ramme og svingarm, langbeinte dempere med en vandring på opp til 230 mm og innstillingsmulighetene med mappingvalg og ESA-systemet gir full pot på kjøreegenskaper.

Kjøreegenskaper som gir sykkelen et helt enormt bruksområde og derav mye motorsykkel for pengene. Her får jeg tilfredsstilt bade behovet for lek og moro, komfort eller utforskertrang. Jeg vet jeg har en motorsykkel som kan brukes i hele Norge, i alle typer terreng og på alle typer underlag og absolutt alt er bare fantastisk fint og ikke minst morsomt.

Det 21 tommer store forhjulet gir en helt fantastisk stabilitet som lett lar seg styre av den gode ergonomien og ikke minst det brede styret. Store forhjul gir normalt en større gyroeffekt og kan på godt og vondt bli litt mer tungstyrte, men her balanseres denne effekten ut med et slankt design, en strålende ergonomi og en veldig fin styregeometri. Alt dette gir i sum sykkelen svært gode kjøreegenskaper og et stort bruksområde.

Bremser

De radialmonterte bremsene fra Brembo er ikke de største og heftigste, men de absolutt gode og gode nok. Fra min side et klokt kompromiss for å holde vekten nede på forhjulet og derav unngå at sykkelen mister mobilitet og fun-faktor.

Bremsehendlene har fine justeringsmuligheter slik at førere med korte pølsefingre også kan betjene bremsen godt og effektivt.

Testføreren mener

Testføreren mener at BMW F 850 GS utvilsomt er en av markedets beste motorsykler med sin oppdaterte teknologiplattform, sine til dels heftige kapasiteter, sin evne til å levere høy komfort og kjøreglede og ikke minst sitt store bruksområde. Her er det lite eller ingen ting å være misfornøyd med, annet enn eventuelt egne prestasjoner.

Skal vi imidlertid pirke i noe så måtte det eventuelt være mangel på beskyttelse foran og på undersiden av motoren. Litt merkelig at BMW har valgt å utelate en belly-pan som kunne bidratt til å kommuniserte at modellen også er en kapabel grus-buddy. Dette i kombinasjon med dekkvalg, forteller meg at BMW først og fremst ser på F 850 GS som er touring-maskin og det er greit. Det er kanskje litt for tung til å operere i terrenget.



Velger du en F 850 GS vil du aldri begi deg ut på et risikoprosjekt og her vil erfarne som ferske førere få mer enn nok å holde på med. Alle vil kunne utvikle egne ferdigheter og alle vil oppleve mye kjøreglede. Ferdig snakka.


______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.