Hvordan selge motorsykkel selv

Hvordan selge motorsykkel selv



Det er en del ting å huske på når du skal selge din motorsykkel selv.

Etter flere tiår med erfaring av salg av motorsykler, deler vi noen tips og råd for en smidig salgsprosess av din motorsykkel.

Rengjør før salg

Sørg for å ta en skikkelig vask av sykkelen før du tar bilder. Førsteinntrykket blir fort ødelagt når du legger ut en skitten sykkel og skaper et bilde av at denne ikke er tatt godt vare på.

Ta gode bilder

Gode bilder av din sykkel er viktig for å trekke oppmerksomhet til annonsen. Du får som regel bra nok bilder med en smartphone, men ta gjerne frem kamera hvis du har det. Det er viktig å ta bilder fra forskjellige vinkler slik at en potensiell kjøper får et helhetsinntrykk av motorsykkelen du selger. Ta derfor bilder fra fronten, begge sider, bakfra, cockpit, detalj bilder av dekk og kjede. Har motorsykkelen noe større riper, hakk eller skader så ta bilde av dette, slik at annonsen opptrer troverdig. Det kan også være lurt å ta bilde av verdifullt ekstrautstyr som bagasjelønsinger, eksosannlegg, varmeholker osv. 

Servicehistorikk

Hvis din motorsykkel fortsatt er under garanti/reklamasjonsrett perioden så er det essensielt at servicene er fulgt opp og dokumentert i annonsen, hvis du ønsker å få mest mulig betalt for sykkelen. Hvis sykkelen er utenfor garanti/reklamasjonsrett perioden så er det uansett lurt å følge serviceintervaller og ta årlige servicer for at sykkelen ikke taper seg mer i verdi. Nødvendig påkost som for eksempel dekk eller service bør tas før salg. Det er viktig å være ærlig om eventuelle skader og ulykker sykkelen kan ha vært utsatt for.

Skriv en liste med ekstrautstyr 

Ekstrautstyr av betydning er lurt å nevne i annonsen, dette kan utgjøre forskjellen på om en potensiell kjøper velger din framfor en tilsvarende motorsykkel. Eksempler på dette er bagasjeløsninger, varmeholker, effektannlegg, GPS, komfortsete, carbon og mye mer. Fabrikkmontert utstyr burde skilles fra ekstrautstyr fra eksterne leverandører.

Pris

Det kan ofte være vanskelig å prise en motorsykkel da markedet svinger opp og ned hele tiden av mange forskjellige samfunnsøkonomiske årsaker. En god huskeregel er at en motorsykkel er mer verdt på våren/sommeren enn den er på høsten/vinteren. Hvis det ligger flere tilsvarende motorsykler ute til salgs, kan det være noe å ta utgangspunkt i. Merke, årsmodell, garanti og kilometerstand er viktige faktorer som bestemmer verdien til din motorsykkel.

Man må riktignok ikke glemme at det er mange som overpriser sykler, ved at de ikke har tatt høyde for verditap, spesielt når salgsprisen tilsvarer nesten nypris hos forhandler. Disse annonsene ligger ofte ute i månedsvis og blir ikke solgt.Det kan derfor være lurt å høre med en forhandler om hva din motorsykkel er ca. verdt for å få et estimat. Ofte kan en forhandler nylig ha solgt akkurat samme sykkel brukt.

Hvis din sykkel er topputstyrt med mye verdifullt utstyr, så vil den ofte være litt mer verdt, men ikke regn med å få igjen pengene for ekstrautstyr. Det er heller mer sannsynlig at en potensiell kjøper velger din sykkel framfor en annen på grunn av utstyr, men betalingsviljen er ofte ikke noe særlig høyere. Fabrikkmontert utstyr er ofte mer verdt enn utstyr fra eksterne leverandører.

Hvis det er få eller ingen tilsvarende sykler ute til salgs, så vil de fleste motorsykler avskrives med ca. 15% første året, og 10% de neste årene. Dette varierer ofte i stor grad ut ifra hvor populær og ettertraktet motorsykkelen din er. Hvis motorsykkelen trenger nye dekk eller service, så er det naturlig å sette ned prisen deretter.

Markedsplasser

Finn.no er Norges største markedsplass for kjøp og salg av motorsykler. Det koster litt å publisere en annonse, men det er absolutt verdt det for å øke sjansen for salg.

Del i forumgrupper

Ikke alle får med seg din motorsykkel på Finn.no, derfor kan det også være lurt å dele i forum og entusiast grupper at du selger din sykkel. Populære MC-merker har som regel en egen norsk Facebook-gruppe.

Forhandlinger

Det kan være frustrerende å ha dialog med potensielle kjøpere som kommer med lave bud og skambud. Det er riktignok budgivere som kan indikere hva sykkelen din faktisk er verdt, vær derfor litt tålmodig før du selger, men ikke vent for lenge da det kan føre til at du får solgt til en lavere pris. Uansett er det lurt å være høflig med alle potensielle kjøpere, da de ofte prøver seg på et lavere bud og kan komme tilbake senere med et høyere bud. Det er heller ingen skam å skru ned prisen etter en periode hvis det er lite aktivitet på annonsen. 

Prøvekjøring

Potensielle kjøpere spør ofte om prøvekjøring før de vil ta en beslutning. Her det viktig å være obs på hvem du låner ut sykkelen til, være nøye med å sjekke ID og at de faktisk har førerkort for motorsykkel. NB! Forsikringen dekker ikke erstatning hvis de skulle stjele motorsykkelen når du har gitt bort nøklene til prøvekjøring. Derfor kan det være lurt at kjøperen legger igjen verdisaker som bilnøkler eller noe tilsvarende i verdi av motorsykkelen. 

Kontrakt

Sørg for å skrive en grundig kjøpskontrakt som begge partene er enige i, Finn.no har en enkel digital kjøpskontrakt som anbefales. Her det viktig å få frem alt av verdifull informasjon som beløp, eventuelle heftelser på kjøretøy, original deler, skader og eventuelle påkostninger. Det kan være nyttig å benytte straksbetaling i din nettbank slik at kjøper kan betale og få sykkelen samme dag.

Omregistrering og forsikring

Det er viktig at selger utfører eierskifte av kjøretøyet innen på Statens Vegvesen sine nettsider etter at kontrakt er inngått og at pengene er mottatt. Deretter betaler man omregistreringsavgift til skatteetaten. For at selger skal kunne gjøre dette, må ny eier ha tegnet forsikring på skiltnummeret til motorsykkelen. 

Overlevering

Det er viktig å overlevere alt av dokumentasjon som servicehefte, ekstranøkler og eventuelt originaldeler hvis man har blitt enige om dette.