Test av Honda Africa Twin 1100 Adventure Sports DCT: Helt i toppen av sitt segment

Test av Honda Africa Twin 1100 Adventure Sports DCT: Helt i toppen av sitt segment



Africa Twin 1100 DCT Adventute Sports ligger bunnsolid og godt plassert i high-end segmented til adventure-klassen. Det er det flere gode grunner til.


Modellen har en X-factor som gjør den spesielt god og derfor bare må oppleves.

Skinnet bedrar

 Africa Twin kommer i to utgaver,

Africa Twin CRF 1100 L som kommer med en manuell girkasse, slankere og litt mer offroad-orientert med en enklere utstyrspakke og blant annet en lav vindskjerm .

Den andre modellen som heter Adventure Sports 1100 DCT  er mer touringorientert, har større tank, større vinskjerm, DCT girkasse (automatkasse, dual clutch control), elektroniske dempere og flere mapping-valg.

Denne modellen er bedre utstyrt enn standardmodellen med komponenter som gjør at denne har vesentlig mer å by på. Disse komponentenes samordnede arbeidsmåte og funksjon utgjør i kombinason med sykkelens design, ergonomi og styregeometri selve X-faktoren som gjør denne motorsykkelen litt annerledes, kapabel, særegen og veldig god. Motoren på 102 hk og 105 Nm oppleves å levere mye mer enn dette og motorens leveranse er rett og slett en gedigen overraskelse hva angår ytelse.

Tekniske data

Kjøling:  Væskekjølt
Antall sylindre: 2
Kubikk: 1,084 cm³
HK:  102 HP (75 kW)
Torque:  105 Nm
Girkasse:   DCT (automat/elektrisk manuell) 6-speed
Tank:  18.8 liters
Topphastighet:  230 km/h
Forbruk:   4.9L/100km
Lengde: 2334 mm
Bredde: 961 mm
Høyde: 1391 mm
Akselavstand:  1575 mm
Bakkeklaring: 250 mm
Setehøyde: 850/870 mm
Våtvekt: 236kg
Forbrems: Dual Disc 310 mm
Bakbrems: Disc 256 mm
Fordekk: 90/90-21
Bakdekk:    150/70-18

 

Design

Adventure sports-utgaven er høyreist, særegen og stilig. Det er ingen andre sykler som kan forveksles med denne og hva angår design betraktes dette som veldig positivt. Kombinasjonen av avrundede former og rette kantede linjer gir sykkelen identitet og sykkelens høyde, kraftige front og slanke seteramme gir sykkelen karakter.

Denne karakteren forsterkes av et maskulint lydbilde som ytterligere understreker at dette virkelig er en barsking.

Instrument og førerstøtte

Grensesnittet mellom fører og maskin styres via TFT-instrumentet som er oversiktlig og godt. Lesbare størrelser på bokstaver og tall, etter litt trening finner du enkelt det du trenger av informasjon og status på motorsykkelen.

Moderne instrumenter har uavhengig av merke etter hvert blitt så kompliserte at de faktisk krever litt trening for å oppnå mestring og effektiv bruk, slik er det også her. I Adventure Sports sitt tilfelle endrer framvisningsformen i instrumentet seg med valg av kjøremodus og markerer med det at du har gjort et nytt valg.

Kjøremoduset står også tydelig markert øverst i instrumentet så det er ingen som helst tvil om hva du har valgt. Det er også nyttig å se status på førerstøttenivået du får (sirkelene neders i instrumentet) i de forskjellige mappingvalgene. Disse gir føreren en pekepinn på hvordan sykkelens effektuttak, motorbrems, traction og bremsestatus faktisk er satt. Sykkelen har to brukerdefinerte kjøremodus som kan settes opp helt iht førerens egne preferanser og disse synes jeg er veldig fine å bruke, da får jeg sykkelen akkurat slik jeg selv ønsker å ha den.

Instrument og betjeningspanelet på venstre og høyre styreholk er identisk med det som brukes på Honda NT 1100 og dette er det også enkelt å bli godt kjent med. På DCT-utgaven sitter de elektriske gir-sjalterne neders på panelets for og bakside og kan uavhengig at størrelsen på hånden betjenes enkelt. Det er like enkelt å bla frem og tilbake i menyene, men det krever som sagt litt trening for å bli kjent med logikken i menyene. Dette læres og går etter hvert av seg selv.

De elektroniske demperne justeres elektronisk iht valg av kjøremodus eller i de to egendefinerte bruker modusene. Det er ganske kult å kjenne hvor mye demperne tilpasser seg i for eksempel «gravel» eller «offroad» hvor demperne blir mye mykere og tilpasser seg førerens behov for å håndtere ujevnt og uforutsigbart underlag. Adventure Sport får med disse funksjonene et enormt bruksområde og det er supermorsomt å kjenne hvordan sykkelen tilpasser seg de forskjellige bruksområdene.

På den negative siden skal det bemerkes at gassresponsen er litt «snappy» og kan oppleves som litt rykkete før man lærer å slappe av i venstre håndledd og velge riktig kjøremodus. Jeg anbefaler for eksempel bruk av «urban» til bruk i nærområde eller bykjøring da «touring» kan bli litt for «snappy» under denne type kjøring. Oppsiden ved en «snappy» gassrespons er selvfølgelig at sykkelen virkelig reagerer når du ber om det og det er ganske festlig.

DCT  (Dual Clutch Transmission ) – yes or no

DCT-systemet fungerer i utgangspunktet som en automatkasse, men Honda sitt DCT-system byr på så uendelig mye mer enn bare denne funksjonen.

Automatkasser er ikke så vanlig på motorsykler, de brukes som oftest i en eller annen form på scootere, men ikke på tradisjonelle motorsykler. Denne DCT-versjonen byr på stor variasjon og blir derfor ganske morsom å bruke, det krever imidlertid både vilje og evne til å trene for å mestre teknologien. Gidder du det, får du virkelig oppleve DCT-systemets oppside.

Girkassens automatfunksjon og intervaller styres av ditt valgte kjøremodus og du kan i tillegg velge D som optimaliserer giringen i by eller på motorvei, eller S som gir tre nivåer til mer sportslig kjøring. Sykkelen har også en G modus som gjør clutchen mer fintfølende for optimalisering av grep.

Sykkelen har også en svingfunksjon som også bidrar til å optimalisere giring i sving og du kan i tillegg til dette selv velge å overstyre sykkelens gir-logikk med de manuelle gir-pedalene som sitter på venstre styreholk, alternativt sette girkassen i manuell posisjon for å overta all giring selv i perioder.

Kombinasjonsmulighetene som tilbys er mange å så definitivt varierte og spennende, men det kreves altså noe trening for å mestre mulighetene og ikke minst bli vant til variasjonen som tilbys. Jeg må som alle andre trene på bruken av teknologien men synes selv at dette er mye morsommere enn å kjøre enn en manuell girkasse med kvikkskifter, faktisk. I kombinasjon med den kraftige motoren blir det rett og slett utfordrende og morsomt å mestre teknologien. 

I møte med den norske motorsyklisten opplever jeg at de som har valgt denne teknologien, bruker den og er villige til å trene og lære, faktisk liker dette systemet veldig godt, meg selv inkludert. De som ikke er like villige til å trene og lære er langt mer skeptiske og får heller ikke så mye ut av dette.

Ergonomi og kjøreegenskaper

Africa Tvin Adventyre Sports byr på en helt fantastisk ergonomi, ja dette kan faktisk vanskelig gjøres bedre. Det er imponerende at ergonomi oppleves like fin for både korte og lange førere og det er ikke like enkelt å oppnå. Jeg er selv 174 cm, altså ikke en spesielt lang fører, men trives veldig godt med denne høyreiste kjempen som jeg opplever som enkel å håndtere.

Jeg sitter svært godt i setet som er uvanlig smalt foran i overgangen til tanken, samtidig som det gir veldig god støtte bak i den brede og skålformede sittegropen. Sittegropen er ikke for stor, slik at jeg hindres i å bevege meg over seteryggen når jeg har behov for å forflytte meg under aktiv kjøring. Tanken har en fin utsparing til bena mine og styret er et av de bredeste i klassen, jeg digger brede styrer fordi de gir meg en herlig opplevelse av å fly. Vindbeskyttelsen er god med den brede tanken og akkurat passe stor vindskjermen.

Adventure Sports 1100 DCT skiller seg fra sine konkurrenter på noen viktige områder hva angår kjøreegenskaper:

  • Det 21 tommer sture forhjulet gir stabilitet og forutsigbarhet uten at dette går på bekostning av mobilitet og fun-factor
  • De elektroniske demperne fungerer svært godt i samarbeid med ramme og svingarm og bidrar til at jeg som fører alltid har veldig god kontakt med underlaget. Jeg har en unik kontakt med forhjulet mitt som hele tiden kommuniserer med sensorne mine i mage og brystregionen.
  • Styregeometrien er designet for å mestre alle forhold og det gjør den virkelig. Her bus det på komfort, forutsigbarhet og høy fun-factor iht humør eller sinsstemning.
  • Motor og girkasse understøtter de gode kjøreegenskapene og gjør det mulig å bruk absolutt alle fasiliteter til min store tilfredshet og kjøreglede.
  • Modellen er en sann adventure sykkel og byr på store opplevelser på både fast og løst underlag og kan avhengig av førerens størrelse og lengde levere på absolutt alle områder. For førere av min størrelse kan det selvfølgelig by på utfordringer å håndtere en så stor maskin i terreng, men det har med erfaring å gjøre. Pål Anders Ullevålseter bruker ofte standardmodellen CRF 1100 L på gruskursene til MC Oslo og håndterer selvfølgelig denne som en sykkel eller moped.

Oppsummert er Adventure Sports 1100 DCT en maskin som er teknologisk avansert, har svært mye å by på, gitt at du er villig til å trene for selv å bli en bedre fører.

Er du villig til å innse at det kreves trening for å bli bedre og gjør det så har de store eventyr og kjøreopplevelser foran deg med denne modellen. Kjøreegenskapene har karakter og er blant de aller beste i dette segmentet. Kjøreegenskapene byr på kvalitet og variasjon og det liker jeg personlig veldig godt. Jeg liker også at motorsykkelen krever noe av meg slik at jeg kan oppleve mestring og utvikling. Mangler dette mister jeg kjapt interessen for kjøretøyet som etter hvert blir kjedelig.

Ekstrautstyr og lastesystemer

Jeg er personlig ikke så glad i store sidevesker og topp bokser i plast eller aluminium og prøver i det lengste å unngå bruk av slikt utstyr. Jeg vil helst bevare sykkelens kjøreegenskaper så lenge jeg kan og bruker derfor min 30 liters Jofama bag til 900 kroner så lenge jeg kan.

Jeg kan være på tur i 5 til 7 dager med denne lille baggen og et kredittkort. Skal jeg laste mer må jeg selvfølgelig bruke de ordentlige lastesystemene og her tilbyr Honda flotte toppbokser og sidevesker (super pack) som til sammen tar mer enn 100 liter og da kan du selvfølgelig dra på mye lengere turer.

Oppsummert

Honda Adventure Sports 1100 DCT er en herlig maskin som ligger helt i toppen av sitt segment. Prismessig ligger den derfor også der den gjør. Med sitt eget DNA konkurrerer den med KTM 1290 Adventure, BMW 1250 og Triumph Tiger 1200.

Sykkelens særegenheter og spesialiteter med design, motor, DCT-systemet og styregeometrien tillater imidlertid at den tar plass blant de beste og resten blir på en måte en smakssak. Personlige preferanser og smak kan aldri debatteres og må overlates til den enkelte, men for egen del btrakter jeg Adventure Sports 1100 DCT som en herlig eventyrer som skaper herlige kjøreopplevelser.

Men, du må være villig til å lære, trene for så å mestre.

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.