Test av BMW F 900 XR: Frekk, potent og utrolig festlig

Test av BMW F 900 XR: Frekk, potent og utrolig festlig



BMW F 900 XR er den perfekte hybriden som kan gi deg det beste fra to verdener, sportslig hverdagsmoro og fine kjøreopplevelser, mener vår testfører.

BMW F 900 XR er den perfekte hybriden som kan gi deg det beste fra to verdener, sportslig hverdagsmoro eller fine kjøreopplevelser, god flyt med mer enn nok krefter på langtur.

Skal jeg trekke frem noen av fordelene til F 900 XR så må det være størrelsen, effektuttaket, styregeometrien, vekt og balanse og ikke minst kvaliteten på produktet. Dette er veldig bra saker og definitivt en av de morsomste motorsyklene jeg kjører med.

Segment

Modellen kan betegnes som en sportstourer men kan egentlig være alt fra en street fighter til en supermorsom tursykkel med god lastekapasitet. Modellen er svært kapabel, yppig, frekk og svinger som en sykkel i tivolikategorien skal gjøre. Bøttevis med sjarm og kjøreglede er innpakket i oppdatert teknologi og en villig motorpakke,  et fyrrig design sikrer deg det beste du kan tenke deg av styregeometri og svært gode kjøreegenskaper. Motorpakken er så bra og pigg at du trenger neppe noe mer enn dette.

Nøkkeldata

Motor                         : Twin i rekke, crossplane

Hk                               : 105

Kubikk                         : 895

Nm                              : 92

Ramme                       : stål/deltabox med motor som del av bæring

Dempere foran           : Teleskop 43 mm, elektronisk

Dempere bak              : Monoshock, justerbare elektronisk

Bremser foran             : Brembo, 320 mm doble skiver

Bremser bak               : Brembo 265 mm en skive

Våtvekt                        : 229 kg

Lengde                        : 2160 mm

Setehøyde                   : 825 mm

Akselavstand               : 1521 mm

Vekt våt                       : 219 kg

Tankvolum                  : 15,5 liter

Dekk foran                  : 120/70 – ZR17

Dekk bak                     : 180/55 – ZR17

Utslipp                        : 97,4 g/km Co2 

Design

BMW F 900 XR er designmessig en nedskalert utgave av S 1000 XR. Designet er velproporsjonert, moderne og kommuniserer rett og slett det den er – en frekk og morsom sportstourer for sporty mennesker.

Alle former er harmoniske og velproporsjonerte, ingen deler er for dominerende i form av å være for brede eller smale. Høyde, lengde og bredde er også harmonisert og fargevalgene er lekre og kule, dekalene viser at dette faktisk er en F 900 XR. LED belysningen foran gir fronten et barskt sinna uttrykk. Seterammen er velproporsjonert i likhet med selve setet.

Ergonomi

Det er lite negativt å si om de ergonomiske forholdene som tilbys av F 900 XR, annet enn at dette er en av motorsykkelverdenens største ergonomiske perler. Alt er riktig dimensjonert og passer perfekt til sykkelens design, vekt og balanse. Litt avhengig av førerens størrelse har sykkelen faktisk få konkurrenter hva angår ergonomi, gitt at du ikke er over 190 cm.

Vindbeskyttelse, sittestillingen med det herlige og brede styret, det faste velformede setet som er smalt foran og bredt bak gir den best tenkelige sittestillingen for føreren. Vindskjermen kan justeres opp og ned med enkle grep og gir føreren som i dette tilfellet er 174 cm høy, helt perfekt vindbeskyttelse. Tanken og setet gir både grep og bevegelsesfrihet og gir meg som fører de aller beste forutsetninger for å forske på og utnytte sykkelens kapasiteter. Her er det enkelt å finne god flyt i kjøringen.

Kjøreegenskaper

BMW F 900 XR er ikke bare en miniatyrutgave av storebror S 1000 XR, den er mye mer enn det og skilter med sine helt egne karakteristikker som S 1000 XR faktisk ikke har.

Styregeometrien er ganske lik, men vekten er forskjellig og det bidrar faktisk til at fun-faktoren kommer tidligere og i lavere hastigheter, helt supert for Norske forhold og veier. Her sitter jeg helt i balanse og kan danse meg gjennom trange svingkombinasjoner med aktiv blikk-bruk og en litt overdrevet posisjonering av hode og overkropp. Det brede styret funker veldig godt og gjør den enkelt å styre forflytning av kroppen under aktiv kjøring.

Det brede styret gjør det enklere å holde balansen og gir kjøringen min ro. Det brede styret, lav vekt og fin balansering av sykkelen bidrar til at jeg uanstrengt kan sende sykkelen sideveis under meg og gir meg en herlig opplevelse av mestring og høy fun-faktor. Design og komponentkvalitet gir høy forutsigbarhet i alle typer svingkurver og gjør meg helt trygg på at sykkelen håndterer sprekker og ujevnheter i veidekket. Skrekkelig festlig. 

Ramme og demping

Noe av hemmeligheten bak de særdeles gode kjøreegenskapene til F 900 XR er nok graden av harmonisering mellom ramme, svingarm, seteramme, dempere, motor, ergonomi og styregeometrien som må betegnes som bortimot perfekt. Særlig for Norske forhold.

Den kraftige men lette rammen jobber superbra sammen med svingarm og dempere og leverer forutsigbare svingkurver under alle forhold. Selv når jeg tar i litt jobber alle disse komponentene så godt sammen at det aldri går ut over mine strategier og planer for svingen. Sykkelen spiser ujevnhetene og lar meg flyte godt oppå slik at jeg kan holde roen og konsentrere meg om blikk og kropsposisjonering. Det semiautomatiske  dempersystemet følger motormappingen men kan også overstyres manuelt med ESA funksjonen som sitter på venstre styreholk. De justerbare demperne foran på 43 mm jobber veldig bra sammen med ramme, svingarm og demperen bak. 

Motor

Den tosylindrede crossplane motoren som BMW lanserte i 2019 brukes i både F 900 R og F 900 XR og leverer 105 hk og 92 Nm. Motoren har en fin gassrespons uten rykking og napping. Crossplane konseptet og tenningsrekkefølgen på motoren gir et jevnt og festlig drag gjennom mellomregisteret og leverer en veldig bra punch, faktisk tett oppunder det vanlige førere kan klare å håndtere. En fullspekket  F 900 XR med Dynamic Pro pakke og shift assist er temmelig kjapp og byr på hysteriske kapasiteter.

Jeg må bare være dønn ærlig å si at dersom du skal først skal kjøpe en F 900 XR så gå for hele pakka, denne sykkelen er laget for det og en standardutgave vil ikke kunne by på de samme kjøreopplevelsene som en fullspekket versjon! Med alle kjøremodusene, dynamic ESA og kvikkskifter systemet opplever jeg en mye bedre og morsommere flyt i kjøringen i tillegg til en fin og festlig utnyttelse av sykkelens kraftuttak.

Det gir i hvertfall meg større variasjonsmuligheter og glede under kjøring. Denne sykkelen fortjener at du har muligheten til å bruke alle kapasitetene den faktisk har. Har du ikke dette så vet du på en måte ikke hvor mye kjøreglede en F 900 XR faktisk kan levere. 

Girkasse

Girkassen til F 900 XR klunker mye mindre enn de store BMW-motorene, den er fortsatt markant, rask og presis og bidrar til å hente det maksimale ut av motoren, akkurat slik den skal. Opp og nedgiringen med kvikkskifteren (shift assist) gir kjøringen en mye bedre flyt og dette utstyret får meg virkelig til å oppleve mann/maskin grensesnittet på en morsom og avhengighetsskapende måte. Girsystemet fungerer så godt at det bare er kjempemorsomt å bruke det i kombinasjon med den festlige styregeometrien. Jeg blir fort litt bøllete og livet er en fest.  Rett og slett.

Instrument og førerstøtte

TFT instrumentet er stort og lettlest, tall og bokstaver er store og fargevalgene er gode, presentasjonsformen er tiltalende og det er lett å tolke informasjonen i instrumentet under kjøring. F 900 XR har det standardiserte navigasjonshjulet på vestre styreholk som brukes til å bla i de oversiktlige menyene. Demperstyringen ESA sitter på samme side mens kjøremodusene velges på høyre side av styret, veldig oversiktlig og ukomplisert.

Selvfølgelig kan du også her laste ned en egen app som gir enda mer informasjon og ellers tillater at du kan kose deg med kjøredata lenge etter at turen er over. Apper er morsomme de, men vil for egen del vil jeg nok aldri la denne teknologien overta gleden jeg opplever med det å faktisk kjøre motorsykkel.

BMW promoterer selv sykkelen i tre versjoner som selvfølgelig kommer med førerstøtten som en moderne motorsykkel skal ha, da snakker vi om ABS, traction control, engine brake (EMP), slipper clutch og valgbare kjøremodus (road og rain).

I tillegg kan du bestille tilleggspakker med et stort antall tilleggsfunksjoner etter størrelse på lommebok eller smak og behag. Du kan få nær sagt alt så lytt til selgerne som vet mye om kombinasjonsmulighetene, personlig er jeg mest opptatt av kvikkskifteren - shift assist og kjøremodusene Dynamic og Dynamic Pro som er samordnet med den semiaktive elektroniske ESA-demperen bak. En raskere gassrespons og høyere effektuttak krever gjerne en stivere demper bak.

Har sykkelen noen svakheter?

For meg har sykkelen ingen svakheter, men jeg skulle gjerne sett at flere av tilleggsvalgene som ligger inne i performance-pakken ble levert som standardutstyr. Flere av BMW sine konkurrenter leverer mange av disse funksjonene som standard. Testføreren kan bli i overkant bøllete!

Hvem er i målgruppen

BMW F 900 XR kan kjøres av absolutt alle og fås også som A2 versjon. Modellen er nok for den viderekomne føreren som har rukket å opparbeide klare preferanser til kvalitet, gode og sportslige kjøreegenskaper som forsterkes av gode og velfungerende førerstøttesystemer. Førerne i denne målgruppen bruker motorsykkelen sin ofte, gjerne i hverdag og på lengere turer. De fleste førerne vil være mellom 170 og 190 cm høye.

Testføreren mener

BMW F 900 XR er utvilsomt en kjøremaskin som oppfører seg som en turner på veien. Styregeometrien er ellevill og toppes av en helt enestående ergonomi. Instrumentet er delikat og fungerer godt som grensesnitt til førerstøtten. Kjøreegenskapene kan sammenlignes med en Multistrada, men sykkelen er mindre, lettere og smidigere og får derfor et større bruksområde for min del. F 900 XR er en symfoni av en motorsykkel og kan spille over et stort register, rolig, flyt, tempo eller rocken roll, alt styrt av det velfungerende kvikkskifter systemet (shift assist), dagsform og humør. Jeg blir alltid i godt humør av å kjøre BMW F 900 XR.

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.