Velg riktig motorsykkelhjelm - her er alt du må tenke på

Velg riktig motorsykkelhjelm - her er alt du må tenke på



Det kan være vanskelig å velge riktig motorsykkelhjelm, og det er flere ting du bør tenke på. Dette kan være både sikkerhet, pris, komfort, bruksområde eller ulike funksjoner.

En godkjent MC-hjelm er faktisk det eneste sikkerhetsplagget som er påbudt, så her er det viktig å velge riktig. Det å velge en komfortabel hjelm er også lurt, hjelmen skal jo faktisk brukes hver gang du skal ut på tur. Her forteller vi deg litt om hva du bør tenke på når du skal kjøpe deg en ny hjelm.

Sikkerhet

Hjelmen må være godkjent

Alle hjelmer må oppfylle ECE-krav, og dette er påbudt for at hjelmen skal være godkjent som motorsykkelhjelm. Ved å sjekke om E-merke er innsydd i hjelmen finner du enkelt ut om hjelmen er godkjent. Om hjelmen ikke er godkjent, bør du styre unna. Disse hjelmene oppfyller ikke de nødvendige sikkerhetskravene.

Alle som kjører eller er passasjerer på MC eller moped må bruke en godkjent hjelm. Det er er tross alt for din egen sikkerhet. MC-hjelmer som selges i Norge via sertifiserte forhandlere skal være godkjent.

Hva med brukt hjelm?

Vi anbefaler ikke å kjøpe brukt hjelm via finn.no eller andre salgsgrupper. Du vet ikke hvordan tidligere eier har behandlet hjelmen, eller om den har blitt utsatt for skade. MC-hjelmer som har vært i bakken har ikke lenger den samme sikkerhetseffekten som den ble godkjent for. Slike skader er ikke nødvendigvis synlig, og derfor anbefaler vi deg heller å kjøpe en ny hjelm.

Det finnes hjelmer i alle prisklassen, og det finnes mange gode rimelige alternativer som er E-merket og trygge å bruke.

Hvor lenge holder en motorsykkelhjelm?

En hjelm bør byttes ut ca. hvert femte år. Dette til tross for at du behandler hjelmen din forsiktig. Ytterskallet og innermaterialet svekkes over tid, og vil ikke lenger ha den samme effekten. En plast/polykarbonathjelm vil normalt ha en levetid på 2-3 år, mens en glassfiber hjelm har en levetid på 5-7 år.

Passform og størrelse

Det er viktig at en hjelm sitter godt for at den skal beskytte deg. En hjelm skal ikke sitte løst, og du skal ikke kunne bevege hjelmen fra side til side mens du holder hodet stille. Det er ok at den kan bevege seg litt, men kan du bevege hjelmen langt over til siden er hjelmen for stor. Hjelmen skal heller ikke kunne dras av hodet ved å ta tak bak på hjelmen, og føre den fremover.

En hjelm vil tilpasse seg din hodefasong over tid, så om hjelmen er litt trang ved kjøp er dette ok. Kjenner du derimot at det presser i pannen eller trykkpunkter, kan det tyde på at hjelmen har feil passform eller er for liten.

Prioriter komfort

Du skal kunne bruke en hjelm i mange timer, og det er lurt å prioritere komfort. Komfort henger også sammen med passform, så selv om du kanskje kjenner flere som sverger til et hjelmmerke, er det ikke sikkert det er riktig passform for deg. Det er derfor viktig at du prøver hjelmen selv før du bestemmer deg.

Materiale

De ulike hjelmprodusentene benytter seg av ulikt innermateriale, som kan være med på å skille de ulike hjelmene i pris. De dyrere hjelmene har gjerne et materiale som skal virke mykere og mer støttende mot hodet, og forme seg etter hodet i større grad. Noen hjemler kan ha innermateriale som skal mer temperaturregulerende effekt.

Støydemping

Hjelmer av høyere kvalitet kan ha smarte og mer forseggjorte løsninger for å dempe støy. Ved korte turer er ikke nødvendigvis dette like viktig, men for deg som skal på langtur bør du vurdere en hjelm med bedre lyddemping. Vindstøy kan være både slitsomt og skadelig for hørselen over tid. God lyddemping er mer kostbart, og det er ofte de dyrere modellene som kommer best ut.

Riktig passform og størrelse er også viktig for å minimere støy, men også hvilken MC du kjører og din sittestilling vil kunne påvirke hvordan du påvirkes av vindstøy.

Hva bør du vurdere når du kjøper ny hjelm?

Det finnes mange ulike funksjoner og finesser på dagens MC-hjelmer som passer for ulike bruksområder: Touring, racing eller adventure for å nevne noe. Tenk igjennom hvilken motorsyklist du er, og hvilke ulike funksjoner du kan ha nytte av.

Pinlock forhindrer dugg

Pinlock er et anti-dugg visir på innsiden av, og dette er nærmest blitt et standard tilbehør hos de fleste motorsyklister. Ved regnvær, fuktige tunneller eller kaldere temperaturer dugger det lett, mens en pinlock vil forhindre dette.

Det finnes egne produkter som motvirker dugg, men dette krever regelmessig behandling av visiret.

Ventilasjon

God ventilasjon vil også bidra til å forhindre dugg, men god ventilasjon er like viktig når det er varmt. Det kan være deilig og svalt å kjøre med visiret åpent, men ved høyere hastigheter kan det være lurt å kjøre med visiret nede. En hjelm med justerbar ventilasjon både foran på hjelmen og oppe ved pannen gjør det enklere å tilpasse temperaturen. I tillegg er det effektivt med en lufteåpning bak på hjelmen, slik at luften kan strømme igjennom.

Innebygget solvisir og solskjerm

Hva slags type visir du trenger kan være vanskelig å vite. Flere hjelmer leveres med et innebygget solvisir, som fungerer som en solbrille du kan vippe opp og ned uten å åpne selve visiret.

Solvisir kan være praktisk for deg som kjører mye i varierte solforhold eller gjennom mye tunneller, eller for du som kjører tidlig på våren eller sent på høsten. Solvisir er også praktisk i områder med mye variasjon mellom skygge og sol, eller for deg som er avhengig av briller mens du kjører. Noen MC-hjelmer har også egne løsninger med ekstra plass for briller.

Noen hjelmer kommer i tillegg med en egen solskjerm/skygge som stikker ut fra hjelmen over visiret. Dette kan være nyttig for deg som plages av lav sol tidlig om våren eller sent på høsten.

Intercom og kommunikasjon

Hvis du planlegger å øvelseskjøre eller ønsker å snakke med de andre i følget ditt på MC-tur er intercom en nødvendighet. Det finnes universale kommunikasjonsløsninger som passer de aller fleste hjelmer. Noen modeller har også egne integrerte løsninger, slik at intercommen er bygget inn i hjelmen. Det gjør det enklere å skjule ledninger og utstyret, i tillegg til at du slipper å feste intercomenheten på utsiden av hjelmen.

Hva slags type hjelm bør du velge?

Det finnes mange ulike typer hjelmer på markedet. Sett deg inn i de ulike typene og finn en hjelm som passer ditt behov.

Helhjelm

Helhjelm er den sikreste løsningen, og dekker både hodet og ansiktet. Den skjermer best mot vær og vind, men også mot støy.

Touring: En touringhjelm gjenkjennes av god komfort, ventilasjon og støydemping. Dette er den vanligste hjelmtypen, og egenskaper som bør vurderes av deg som ønsker en komfortabel kjøretur til og fra jobb så vel som for deg som planlegger en lengre Europatur på to hjul.

Adventure: Adventurehjelmene er gjerne lette og har god ventilasjon for aktiv kjøring. I tillegg vil de ofte ha et bredt synsfelt og en solskjerm over visiret. En adventurehjelm kan være passende for deg som liker å kjøre offroad eller på grus.

Sport/racing: Disse hjelmene har et synsfelt som et tilpasset den fremoverlente kjørestillingen på sportsykler/R-sykler, der man gjerne ser litt oppover. Det er gjerne god ventilasjon og aerodynamikk tilpasset høyere hastigheter. Det er sjelden solvisir på racinghjelmer på grunn av egne krav til sikkerhet.

Åpningshjelm

En åpningshjelm fungerer som en helhjem som kan åpnes. Noen åpningshjelmer er godkjent for å kjøre med i åpen stilling, slik som en halvhjelm. Åpningshjelmen kan sees på som en mellomting av helhjelm og halvhjelm.

De er praktiske fordi man slipper å ta av seg hjelmen ved korte stopp som på bensinstasjon, en kjapp slurk av vannflaska eller stopp i lyskryss på varmere dager.

Åpningshjelmer kan ha noe lavere sikkerhet enn en helhjelm som er helstøp, og dessuten støye mer. Åpningshjelmene har imidlertidig forbedret seg kraftig de siste årene, og flere av toppmodellene på markedet er fullgode alternativer til helhjelmen både med tanke på sikkerhet, støydemping og komfort.

Halvhjelm

Halvhjelmen kan for noen være et enklere alternativ, og vil både være mindre og lettere enn en helhjelm. En halvhjelm beskytter i likhet med de to andre typene hodet og er godkjente MC-hjelmer, men beskytter ikke ansikt, hakeparti eller tenner.