Test av BMW G 310 GS: Mye kjøreglede og fryd
BMW G 310 GS var da den omsider kom på markedet etterlengtet og en av de første merkene som ble produsert for å fylle det nye A2-segmentet.
Det var populært og mange kjøpte denne nye spennende modellen som til og med var en BMW. GS 310 kostet på dette tidspunktet ca 64 000 kroner og ga motorsyklisten veldig mye kjøreglede for pengene.
Modellen har siden da vært gjennom to face-lifts (2021 og 2022) og har selvfølgelig blitt bedre og bedre. I dag koster moroa ca 72 000 kroner og denne prisøkningen på ca 8000 kroner over en knapp tiårsperiode er helt innafor og dekker knapt prisstigningen over disse årene.
BMW GS 310 er bygget for A2-segmentet og er fortsatt en av de mest prisgunstige modellene som er produsert for dette segmentet da det kom.
Hva er viktig med A2-segmentet?
A2-segmentet kom som en EU-forordning for å bidra til bedre læring og sikkerhet for unge eller uerfarne førere, sekundært utvikle mer utslippsvennlige motorsykler som kunne løse folks mobilitetsutfordringer og redusere utslippene av karbondioksid.
Overgangen fra lett (A1) til tung MC (A) ble for mange for stor og dette har fra tid til annen rett og slett gått utover liv og helse. A2-segmentet kom derfor for å gi unge eller nye førere mer og riktig erfaring før man fikk slå kloa i de største maskinpakkene, det var klokt og har nok fungert veldig bra.
Jeg trener selv mye med A2-sykler for å raffinere egen kjøreteknikk og sporvalg og det er både morsomt og nyttig. Syklene er lettere, leverer tilstrekkelig med krefter men selvfølgelig ikke like mye som klasse A. Da må du kjøre bedre operasjonelt og taktisk for å kjøre godt og det gir fantastisk gode treningseffekter som bidrar til at jeg lærer og blir bedre. Alle kan kjøre fort med mye krefter, men ikke alle kan kjøre fort og godt med begrenset tilgang til krefter!
Hva er viktig å huske når du skal velge eller kjøre en A2?
Viktig, husk at dette er et segment for læring og forbedring. Vi kjører altså A2 for å lære og opparbeide erfaring og dette må vi både huske og være bevist, bommer vi på dette kan det blant annet føre til at :
- Intensjonen om erfaringsbasert trening og læring rett og slett blir borte.
- Intensjonene om å få flere til å gjøre miljøvennlige valg av kjøretøy ryker også.
Det er også viktig for oss som kjører tung klasse A å stille inn siktet riktig når vi skal kjøre sykler i dette segmentet, vi må blant annet passe oss for å sammenligne disse modellene med sykler med full-effekt.
Vi må ikke glemme premissene og ikke forvente at disse syklene kan levere mer enn det de er designet og konstruert for og vi må altså stille inn siktet for forventningene til pris, kvalitet, effekt og kjøreegenskaper riktig slik at vi også bruker motorsykkelen riktig. Det gir mest læring og kjøreglede.
Først litt om design
BMW G 310 har egentlig alltid vært kul, men har med senere tids oppgraderinger fått en svært vellykket facelift. Designet har blitt mer kompakt og velproporsjonert, ny lysfilosofi med LED-belysning og ikke minst justeringer av de ergonomiske elementene knyttet til styre, sete, seteramme og sittestilling, vindbeskyttelse og fargevalg.
GS 310 har nå blitt en hel og fullvoksen A2, rett og slett en pen og kul BMW hvor vi til og med finner igjen GS-nebbet som er helt i tråd med BMW familiens DNA. Nå ser dette virkelig bra ut.
Tekniske data G 310 GS
Motor: | Væske kjølt |
Antall sylindre: | 1 |
Motorvolum: | 313 cm³ |
HK: | 34 HP (25 kW) |
Nm: | 28 Nm |
Girkasse: | 6-speed |
Bensintank: | 11.5 liters |
Topp hastighet: | 160 km/t (oppgitt hastighet) |
Forbruk: | 3.5L/100km |
Lengde: | 2075mm |
Bredde: | 880 mm |
Høyde: | 1230 mm |
Akselavstand: | 1420 mm |
Bakkeklaring: | 190mm |
Setehøyde: | 835 mm |
Våtvekt: | 175 kg |
Dempere: | 41 mm opp/ned foran, monoshock bak på svingarm |
Bremser foran: | BYBRE (By Brembo), disk 300mm |
Bremser bak: | BYBRE, disc 240 mm |
Dekk foran: | 110/80-19 |
Dekk bak: | 150/70-17 |
ABS: | Ja |
Traction Control: | Nei |
Instrument: | LED |
Full-LED: | Ja |
Ergonomi og kjøreegenskaper
Ergonomisk er BMW GS 310 en perle. BMW har strammet opp ergonomien og gitt oss et litt bredere og bedre styre, en litt trangere cockpit som leverer en formstøpt, oppreist og veldig behagelig sittestilling. De ergonomiske forholdene legger svært godt tilrette for at føreren skal kunne bruke og utnytte sykkelens fulle potensiale og er mer enn svingvillig.
Personlig stortrives jeg ombord og glemmer derfor tid og sted. Sykkelen har en god bagasjebærer og gripeflater som er gode å ha til daglig håndtering av sykkelen. Det lille lyktekåpen er stor nok til å styre vind bort ifra overkroppen i høye hastigheter og gjør så absolutt jobben sin.
Hjulstørrelser (19» foran, 17» bak), akselavstanden på bare 1420 mm, styrevinkel og ergonomi bidrar til at GS 310 virkelig kan oppfattes som svært god, forutsigbar og ikke minst leken. Dersom du lurer så kan du altså kjøre svært raskt med sykkelen som faktisk kan holde tritt med alle sykler i alle størrelser under jevne hastigheter.
Du vil slite litt med akselerasjon, men i «straight level flight» kan du holde tritt med det meste. Hjul, ramme, dempere og svingarm tar opp dårlig underlag og jeg prøvde til å med å kjøre inn i markante langsgående sprekker for å se hvordan ramme, hjul og dempere håndterer dette. Resultatet er strålende, ja faktisk ganske imponerende.
Styregeometrien er fullt på høyde med det beste og kan lett styres av blikk og posisjonering av kroppen som en dans. Sykkelen kan holde til dels høye kurvehastigheter i krappe svinger og leverer også her kjempegode resultater.
GS 310 er godt balansert og kan derfor lett matche nivået til ganske så erfarne førere, så selv i dette segmentet blir det fort førerens begrensninger som blir toneangivende. BYBRE (By Brembo) bremsene fungerer veldig bra og selv i sving leverer sykkelens styregeometri og balansering fine jevne svingkurver under hard nedbremsing.
Det morsomme med GS 310 er definitivt flerbrukskapasitetene som gjør det mulig å ha det morsomt på både fast og løst underlag. Jeg kjørte sykkelen mye på grus og kan med glede og begeistring melde at sykkelen også har veldig flotte langturkapasiteter. GS 310 er faktisk en fin feriekandidat og gir deg tilgang til nær sagt hele Norge på alle typer underlag.
Metzeler tourance dekkene som er typisk 70/30 dekk fungerer svært godt på vei og godt nok på grus, godt nok til å være trygg og ha fine kjøreopplevelser på Norske grusveier. GS 310 tilbyr også gode muligheter til å stå å kjøre slik at du får flyttet tyngdepunktet lenger ned på sykkelen.
GS 310 har til og med en liten «belly pan» som beskytter undersiden av ramme og motor.
Summa summarum er jeg faktisk veldig imponert over kjøreegenskapene og sykkelens fine vekt (175 kg fulltanket) og størrelse gjør den ekstremt brukervennlig til hverdag og fest. Jeg synes det er morsomt å kjøre GS 310, jeg trives og får egentlig bare lyst til å kjøre mer og det er vel det beste skussmålet en motorsykkel kan få.
Motorytelse og effekt
Mange vil naturlig nok lure på om det er tilstrekkelig med 34 hk og 28 Nm og det er det. Effektmessig kan du sammenligne denne sykkelen med effekten på en moderne og ordinær bil, effekten vil oppleves omtrent lik med unntak av tilleggseffekten og moroa du får ved å operere på to hjul.
Motoren er faktisk ganske sterk og leverer veldig god effekt gjennom hele turtallsregisteret, men motoren liker at du bruker hele registeret og jager den litt i toppen av turtallsregisteret for å levere, her er det nemlig ganske mye å hente. Skal du ha det litt morsomt vil du finne mye og uventet punsh i toppen av registeret og da går det virkelig unna må vite.
Motoren leverer altså kjempebra og bidrar til at GS 310 faktisk får en rimelig høy fun-factor. Girkassen er fin og som ellers på nye sykler må den gjerne gå noen km for å bli myke og fine. Nye sykler er gjerne litt trange innkjøringsfasen, men dette kommer seg.
Skulle jeg peke på noe som ikke er fult så positivt så må det være støynivået på motoren. Det er ganske høyt, men løses enkelt med øreplugger. Vi kan imidlertid sende en ønskeliste til BMW hvor vi sier at de med fordel kan jobbe litt mer med støy og lydbildet, det er vi faktisk villig til å betale litt for som førere.
Dempere og bremser
Bremsene som altså produserer på lisens fra Brembo er helt supre. Den ene skiven foran har ett godt bitt når jeg engasjerer bremsen og leverer deretter en jevn og fin bremseeffekt.
Hendlene kan justeres og tilpasses førerens størrelser på hendene, tilpasningsmuligheter er faktisk veldig viktig for å gi føreren et best mulig kontroll gjennom god posisjonering og enkel bruk av hendlene.
Opp/ned demperne foran leverer veldig gode ytelser sammen med ramme og innfestingen i styrekronen som er robust og godt maskinert. Bakdemperen leverer også veldig bra sammen med svingarmen og kan justeres. For førere over 90 kg kan det være lurt å bruke justeringsmulighetene og stramme til noen klikk .
Samlet leverer bremser og dempere veldig bra og bidrar så absolutt til at GS 310 leverer gode kjøreegenskaper og forutsigbare svingkurver også under litt krevende forhold på dårlig og ujevnt underlag. Ikke best, men veldig bra.
Instrument og bagasje
BMW GS 310 har et helt enkelt og greit LCD-instrument som så absolutt gjør jobben.
Motorens turtall vises på en slank linje nederst i instrumentet og denne er kanskje i minste laget, men som tidligere nevnt hører du veldig godt hva maskinisten driver med så dette har ingen praktisk betydning. Instrumenteringen er normalt et av områdene som blir rammet når det skal inngås kompromisser mellom pris og kvalitet, dette er heller ikke det beste, men dette er godt nok.
Bagasje og lastesystemet er på sin side veldig bra. Den er først og fremst praktisk, robust og klargjort for en toppboks eller alternative systemer som faller i smak iht egne preferanser.
Løsningen ser i tillegg bra ut og passer godt til sykkelens design.
Oppsummert
GS 310 er tøff, kul og veldig kapabel. Til tross for at dette er en A2-modell er sykkelen sterk og leverer mer enn det jeg forventer. Faktisk så bra at jeg får lyst til å kjøre mer. Prisen tatt i betraktning leverer den faktisk til langt over forventning. A2 segmentet dreier seg ikke om sykkelen har 24, 34 eller 44 hk, men snarer hvordan sykkelen er designet og bygget for at komponentene skal jobbe godt og effektivt sammen.
I dette segmentet er det viktig at summen av alle komponenters bidrag og måten de samarbeider på, klarer å løfte helheten. Her scorer BMW GS 310 høyt og når den i tillegg har et så stort bruksområde og produserer så mye kjøreglede som den gjør, ja da er det ikke så mye å tenke på – gitt at design og image faller i smak.
______________________________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl
Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.