Test av BMW F 900 R: Mye mer enn en streetfighter

Test av BMW F 900 R: Mye mer enn en streetfighter



BMW F 900 R er en herlig nakensykkel som har en X-faktor som konkurrentene i dette segmentet ikke har.

BMW F 900 R er effektmessig ikke er blant de verste og raskeste motorsyklene, men leverer til gjengjeld mye bedre enn konkurrenter på kjøreegenskaper, ergonomi, komfort og kvalitet.

Og la det bare være sagt med en eneste gang, det er mer enn nok krefter som til og med gjøres tilgjengelig i mellomregisteret hvor hvermansen faktisk kan klare å bruke dem.

Det er en stund siden jeg har kjørt nakensykkel og gjensynsgleden ble til aufori og småhysterisk latter etter svært kort tid i setet. Jeg likte umiddelbart min nye dansepartner som er både heftig, smidig, grasiøs og veldig komfortabel.

BMW F 900 R har definitivt noe konkurrentene ikke har og jeg ble bare mer og mer glad i denne sykkelen som jeg har kjørt en ukes tid. 

Tekniske data:

Motor:  Tvinn i rekke, firetakt
Kubikk: 895cc
HK: 105
Nm: 92
Våt vekt: 211 kg
Setehøyde: 770 – 860 mm
Forhjul: 120/70 – ZR17
Bakhjul: 180/55 ZR17
Akselavstand: 1518 mm
Lengde: 2140
Gaffelvinkel: 29,5 grader
Dempere foran: 43 mm opp ned, vandring 135 mm
Demper bak: Monodemper, hydraulisk justerbar, vandring 142 mm
Tankvolum: 13 liter
Utslipp: 97,4 g/km

 * Kilde: BMW Motorrad

Design & ergonomi

Designet er maskulint og kraftfullt og plasserer F 900 R rett in i eliteserien hva angår naken-design. Sykkelen ser faktisk litt «bola» ut og har linjer som virkelig hører hjemme i dette segmentet.

Lykt og innfesting av instrumentet på styrekrona oser testosteron og de gullelokserte gaffelbena på 43 mm kommuniserer tydelig at dette er en bredskuldret kraftkar. Tank og motorseksjon er dominerende og bindes sammen bakover med en slank og pent designet seteramme og et synlig grenrør som går bak til den kule potten lenger nede.

Sykkelen jeg kjørte hadde performance-pakken som kommer med den kule «belly-pan» som binder det hele godt sammen. Modellen er kraftig og bred nede og blir smalere oppover mot tank og sete. I kombinasjon med det kraftige uttrykket sykkelen har i front, blir dette ganske så heftig. Jeg synes den er maskulin, sportslig, velproporsjonert og tøff.

 

Ergonomisk er modellen perfekt. Jeg er ikke blant de lengste førerne, men det er faktisk av og til en fordel på motorsykler i nakensegmentet som ikke er så høye.

Setet er formstøpt, gir veldig god støtte bak, men er åpent nok til at jeg lett kan forflytte meg frem og tilbake over steryggen når jeg har behov for det. Vinkelen i knærne mine er ganske skarp, hvilket er fint når jeg kjører aktivt og litt mer krevende på lengre turer.

Jeg sitter imidlertid veldig godt og i balanse og har derfor ikke behov for å strekke på bena under lange kjøreøkter. Profilen på seterammen tar bena mine og knærne sømløst inn i tanken slik at jeg alltid har godt grep og god støtte til både sving og kraftig nedbremsing.

Sittestillingen er lett foroverlent, men ikke mer enn at jeg sitter i balanse. Styret er ikke av de bredeste, men er kjøreteknisk veldig godt og det er lett for ikke å si enkelt å være i balanse under kjøring.

Sykkelen reagerer lett og presist på styresignalene mine som blir rolige, ryddige og fine når jeg sitter så godt som jeg gjør her.

Motor, mapping og førerstøtte

Den tosylindrede cross plane-motoren på 895 cc leverer altså 99 hk og 92 Nm. Kreftene leveres by design i mellomregisteret, rødmerket starter faktisk allerede på 9200 rpm og det er nok litt tidlig for de mest lekne førerne som digger å jage turtall og effekt i toppen av turtallsregisteret.

Greit nok, men for hvermansen er det nok helt greit for ikke å si veldig behagelig å få effekten levert i mellomregisteret og jeg lærer for egen del kjapt hvor jeg skal jobbe for å være levere et effektivt kraftuttak.

Hvermansen er gjerne ikke så interessert i å jage turtall i toppen av registeret hvor ting kjapt kan bli uforutsigbart og gjerne litt voldsomt . Motoren er kjempesterk og leverer at arsenal av krefter i et turtallsområde som passer norske forhold og veier veldig godt.

Kjøper du performance-pakken får du mapping-valgene Rain, Road og Dynamic og i sistnevnte kjøremodus får du en superrask gassrespons og en litt stivere og ikke minst sportlig demping av bakhjulet.

Demperinstillingen kan også her overstyres med ESA-funksjonen hvor du kan velge enten Road eller Dynamic. Forskjellene er merkbare og markante og fungerer veldig godt. Performace-pakken kommer også med gearshift assist (quickshifter og blipper) som fungerer kjempebra og gjør det veldig morsomt å kjøre F 900 R.

Nesten litt trist kanskje å eie en så kapabel nakensykkel i denne kategorien som ikke har dette utstyret!

Kjøper du performence pakke får du med en lang rekke funksjoner som elektronisk break control, nøkkelfri tenning, M Endurance-kjede, adaptiv lykt, montasjesokkel for GPS, belly pan, dekktrykkmåler, dynamic ESA, stativ til sidevesker, cruise control, alarm, varmeholker, lyktekåpe, midtstøtte, emergency call system - og selvfølgelig Riding modes Pro.

Alle disse funksjonene er nyttige og brukervennlige og bidrar i sum til at du får en helt komplett og virkelig kapabel motorsykkel som jeg plasserer helt i toppskiktet av nakensykler i mellomklassen.

Grensesnittet mellom fører og førerstøtte styres også her av velkjente bryter og navigasjonsfunksjoner vi finner på de øvrige BMW-modellene. Disse en brukervennlige, logiske og funksjonelle.

Bremser , ramme og demping.

M4-bremsene fra Brembo er intet mindre enn helt vanvittige. De har et superbra initielt bitt og bremsekaliperne klyper deretter jevn og veldig bestemt uten at du trenger å bruke særlig mye krefter på de justerbare hendlene.

'Med dette materiellet er det rett og slett morsomt å bremse.

Motoren er en del av bæringen og henger i en såkalt bro- eller shell-ramme i stål. En kjempebra konstruksjon som sammen med svingarmen skaper de beste rammene for dempersystemet som også fungerer knallbra på denne modellen.

Demperne foran har en vandring på 135 mm og 142 mm bak. Bakdemperen justeres hydraulisk  med ESA-systemet og jeg intet mindre enn imponert over denne sykkelens demping.

Selv om vi her snakker om en nakensykkel oppfører den seg nesten som en touring-maskin. På dårlig underlag holder den svingkurven uten at den stusses sideveis og mister sporet slik andre merker lett kan gjøre.

F 900 R har en relativt lang akselavstand sammenlignet med andre (1518 mm) nakensykler og dette gjør underverker på landevei og uten at det går på bekostning av fun-factor. Dette er rett og slett helt fantastisk bra og står nok for mye av årsaken til at modellen er så god å kjøre som den faktisk er.

Kjøreegenskapene

Jeg fant meg uvanlig kjapt til rette på F 900 R og allerede etter ca 500 meter var nesten i ferd med å avvike testmetoden jeg bruker fordi jeg ble så uvanlig raskt trygg og komfortabel med sykkelen.

Jeg sitter umiddelbart i balanse og kjenner kjapt at sykkelen opptrer likt alle hastigheter og situasjoner.

F 900 R skiller seg fra sine konkurrenter med en lang akselavstand på hele 1518 mm som til sammenligning med for eksempel Yamaha MT09 er hele 88 mm lenger, det er mye i denne klassen. Men takket være ramme og demperteknologi i kombinasjon med en god ergonomi, en hissig styrevinkel og riktig distribusjon av motorkraft går dette absolutt ikke på bekostning av svingegenskaper og fun factor.

Her opprettholdes en fantastisk god mobilitet i skjønn forening med stabilitet og god demping og sykkelen som oppleves som veldig morsom men også veldig forutsigbar. Sykkelen stresser lite og løser sine mekaniske oppgaver sømløst og fint under kjøring. 

F 900 R tilbyr en helt fantastisk sideveis mobilitet som kan sammenlignes med å sitte sideveis på et skateboard.

I sving kan du lett sende sykkelen sideveis under deg, mens du har en fantastisk kontakt med for- og bakhjul som kommuniserer G-kreftene rett i kroppen din.

Blikk og enkle styrekommandoer styrer det hele som oppleves som en grasiøs og utrolig festlig dans. Bridgestone Batlax-dekkene holder et godt grep om den varme asfalten og sikrer en kirurgisk effektuering av sving-strategiene mine.

Jeg opplever det spesielt positivt at sykkelen fungerer så godt som den gjør også på landeveien.

F 900 R er altså ikke bare en god street fighter, den er også en kjempebra touring-sykkel med svært høy fun factor. Når jeg setter sykkelen i Dynamic er gassresponsen jevn og fin og motoren leverer veldig mye krefter gjennom mellomregisteret.

92 Nm i mellomregisteret betyr at du rett og slett ikke trenger å jage effekt med høyt turtall og jeg får derfor mye bedre flyt og ro i kjøringen. Kjøreegenskapene til F 900 R er rett og slett enestående og på veldig mange områder mye bedre en konkurrentene som er kortere og ikke på langt nær så velbalanserte og retningsstabile.

Testføreren mener

X-faktoren bekreftes: F 900 R har noe konkurrentene ikke har. 

Konkret, en herlig tilpasset og kraftig motor som leverer pulveret i den delen av turtallsregisteret hvor vi faktisk trenger kraft (mellomregisteret), en uvanlig lang akselavstand som gir sykkelen ro og høy kjørekomfort, men uten å miste fun-factor. F 900 R har presise, men myke og velfungerende mekaniske leveranser, veldig god ergonomi, et kult og maskulint design og ikke minst massevis av deilig original lyd.

Førerstøtten fungerer, sykkelens demping imponerer og bremsene er sykt gode og ikke minst effektive. En symfoni av en motorsykkel som skiller seg fra sine konkurrenter på flere områder.

Jeg har full kontroll med en herlig motor som har en veldig fin gassrespons et effektivt mellomregister og en herlig styregeometri som leverer svært mye kjøreglede. Komponentnivået er høyt og bra - og jeg kan kjøre lange økter på en sykkel som passer til så og si alt på asfalt.  

Jeg savner aldri turtallsjaget og digger at jeg har kreftene tilgjengelig i den delen av turtallsregisteret hvor jeg faktisk trenger dem. F 900 R har også svært gode turkapasiteter og er rigget med fine lasteløsninger for turkjøring.

Morsom, sterk, forutsigbar, komfortabel og festlig teknologi som faktisk er avhengighetsskapende. Kult at BMW har hatt baller til å lage en naken modell som er litt annerledes enn de andre hysterisk, stive og ukomfortable kraftbuntene i markedet.

 

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.