Populære kvelds- og helgeturer fra Oslo og omegn

Etter mange års erfaring som motorsyklister i Oslo, deler vi våre favoritt kveldsturer, dagsturer og helgeturer. I denne artikkelen har vi oppsummert noe av de beste veiene for motorsyklister i Oslo og omegn.

Rute 1 -  Øyeren rundt via Solbergfoss

• 133 km
  • 2 timer og 13 minutter

Øyeren rundt er en fin rute for en kveldstur etter jobb eller en kort dagstur i helgen. Ruten starter fra Oslo og går først til Lillestrøm og Fetsund der man svinger på Riksvei 22. Denne veien strekker seg helt ned til Trøgstad. Denne veien byr på svingete landeveier med mye 80-soner og noen få 60-soner. Etter du har passert Trøgstad sentrum tar du til høyre og inn på vei 115. Hold deg på denne veien til du får skilting om Solbergfoss like ved Askim, der tar du til høyre inn på Solbergfossveien som tar deg til spektakulære Solbergfoss Kraftverk. Her det fint å ta seg en pause og å sette seg ned hvis man vil det. Fra Solbergfoss følger du samme vei til du kommer til et kryss, der tar du til høyre inn på Stegenveien, dette er et veldig morsomt parti med masse svinger, 80-sone og lite trafikk. Vær riktignok obs på grus i flere av svingene her. Når du kommer til Kirkebygda tar til høyre utpå vei 120 mot Lillestrøm. Fra Lillestrøm er det en kort transportetappe tilbake til Oslo.

Rute 2 – Pepperstad Skog og Ytre Enebakk

• 146 km
  • 2 timer og 45 minutter

Dette er en kul rute som byr på mye svinger og lite trafikkerte veier. Denne ruten passer seg som en litt lengre kveldstur eller en kort dagstur. Spesielt partiet gjennom Pepperstad skog har svinger og 80-soner.

Rute 3 – Nesodden rundt via Tyrigrava

• 105 km
  • 2 timer

Ruta fra Oslo til Nesodden gir deg mange morsomme svinger på en forholdsvis kort tur. Ruta er godt kjent for de fleste i Oslo og Viken, og velkjente Tyrigrava er en fast holdeplass for mange i motorsykkelmiljøet på onsdager. Denne ruta er perfekt for deg som ønsker en kjøretur etter en arbeidsdag, eller ønsker å stikke innom venner og bekjente på Tyrigrava en onsdag ettermiddag.

Turen via Gamle Mossevei tar deg forbi Hvervenbukta og etter hvert Tyrigrava. Langs Gjersøen mot Tusenfryd får du muligheten til mange fine svingete partier, før du fortsetter mot Vinterbro og Nesodden. Kjører du via Kiosken på Nesset er dette et perfekt stoppested for en stor softis, før du fortsetter kjøreturen mot Fagerstrand og rundt Nesodden via Nesoddtangen.  Herfra kan du selv velge om du vil fortsette videre rundt Nesodden, og raskeste vei tilbake til Oslo eller kjøre samme rute via Gamle Mossevei hjem igjen.

Rute 4 – Hurum rundt

• 137 km
  • 2 timer og 40 minutter

Via Gamle Mossevei fra Oslo og Nesoddveien kjører du gjennom Oslofjordtunellen, og kommer ut til vakre Hurum, midt i Oslofjorden. Hurum byr på flere sjarmerende småsteder og idylliske skjærgårder. Veiene på Hurum gir deg vakker utsikt over fjorden, og brygga ved Filtvet eller havna ved Holmsbu er to flotte stoppesteder om du ønsker en spisepause. Om du ønsker kan du følge Grimsrudveien langs Drammensfjorden, før du kjører retning Røyken og tilbake mot Oslo. Alternativt kan du også kjøre mot Sætre og Åros fra Holmsbu, om du ønsker å kjøre langs Oslofjorden isteden.

Rute 5 – Øyeren og Glomma på langs

• 223 km
  • 3 timer og 50 minutter

Denne ruta tar deg med på svingete veier og morsomme kjøreopplevelser nedover mot Østfold. Langs Øyeren kan du more deg mens du kjører gjennom den vakre naturen ved Øyeren.  Nedover mot Sarpsborg, kan du velge å kjøre gjennom Rakkestad, som er populært stoppested for flere motorsyklister, eller holde deg til fylkesvei 124 langs Glomma. Veien tilbake mot Oslo går via morsomme veier gjennom Svinndal, Ringvoll og Ytre Enebakk før du til slutt ender opp ved Øyeren på nyrr, og kan teste deg på veiene langs den andre siden.

Rute 6 - Tyrifjorden rundt

• 210 km
  • 3 timer og 40 minutter

Dette er en morsom og idyllisk rute langs Tyrifjorden, perfekt for deg som har litt ekstra tid en ettermiddag, og ønsker en litt lengre ettermiddags- og kveldstur. Veien rundt Tyrifjorden er lite trafikkert, og har mange morsomme svinger spesielt egnet for motorsyklister. Utsikten langs Tyrifjorden er vakker, spesielt om man er så heldig å få med seg solnedgangen mens du er ute og kjører. Langs ruta er det flere plasser å stoppe for å ta en hvile- eller matpause.

Dags- og helgeturer

Rute 1  – Rundtur i Oslofjorden og Vestfold

• 218 km
  • 4 timer og 55 minutter

Turen starter med en transport etappe fra Oslo til Drøbakstunnelen. Deretter starter turen mot Svelvik, der Norges korteste fergetur tar deg over Drammensfjorden. Deretter følger du fjorden sørover til Holmestrand. Fra Holmestrand går turen vestover inn skogen på festlige landveier, deretter sørover til Hvarnes der vei 306 tar deg bokstavelig talt med deg på en Berg og dalbane østover til Horten. I Horten venter enda en fergetur over Oslofjorden til Moss. Her ifra er det kort tur til Son hvor det er festlige landeveier via Pepperstad Skog til Vestby og en kort transportetappe tilbake til Oslo.

Rute 2 – Rundtur via Tyrifjorden, Nesbyen og Prestfoss:

• 7-8 timer kjøring
  • 390 – 460 km

Dette er en fin dagstur for deg som ønsker en lengre kjøretur, eller en helgetur med mange spennende muligheter. Turen tar deg gjennom morsomme hårnålssvinger, flotte skogspartier og vakre kjøreomgivelser.  Langs turen passerer du flotte fjellområder med mulighet for fotturer, Langedrag Naturpark og kjente fjellbygder. Turen går gjennom deler av Hallingdal og Numedal, og straks du er vekk fra Oslos hektiske veier går det meste av turen gjennom lite trafikkerte veier og utallige flotte motorsykkelsvinger.

Ved avreise fra Oslo og Omegn, starter turen med en transportetappe via E18 gjennom Sandvika og Asker. Deretter svinger du inn på fylkesvei 282, og kjører mot Tyrifjorden og Sylling. Herfra fortsetter du videre på fylkesvei 284 langs vakre Tyrifjorden.  Disse veiene byr på morsomme svinger omgitt av vakker natur og utsikt over hele Tyrifjorden. Ved Norefjell holder du deg på Djupsjøveien og fortsetter til den koselige fjellbygda Eggedal. Bygda er nabo med naturreservatet Trillemarka, som er et av Norges største skogsreservat.  Du finner også fjelltoppen Høgevarde her, tilhørende Norefjell-platået og det høyeste punktet i Krødsherad kommune.

Fra Eggedal fortsetter du på den svingete veien til Haglebu, som er kjent for å være et flott hytte- og campingområde. Denne veien byr på morsom kjøring i majestetiske omgivelser omgitt av kupert terreng og fjell. Her kjører du blant annet forbi Berghammeren og Haglebunatten. Dette er flotte fotturer for deg som ønsker å gjøre kjøreturen om til en helgetur, og vil veksle mellom å bruke motorsykkel og beina som fremkomstmiddel.

Motorsykkelturen fortsetter videre mot Nesbyen, langs Hallingdalselva, hvor kjøringen ned til Nesbyen byr på strålende utsikt ut over Hallingdal. Gjennom Rukkedalen kjører du mot Tunhovd, men holder deg langs Tunhovdfjorden via Tunhovdvegen.

På veien mot Rødberg passerer du en grusvei, som vil ta deg til Langedrag Naturpark om du ønsker. Perfekt stoppested hvis du har med de minste på tur, og vil ta en tur innom for å se på alle dyrene ved Langedrag. Veien videre og nedstigningen til Rødberg byr på noen svært morsomme hårnålssvinger, hvor det er muligheter for å stoppe og spise lunsj, eller overnatte for den som ønsker.

Fra Rødberg fortsetter rundturen på fylkesvei 40. Her kan du enten kan vurdere å fortsette hjemover på fylkesvei 40 mot Lampeland og retning Oslo, eller fortsette rundturen og svinge av mot Prestfoss. Ved Prestfoss kan du vurdere å avslutte, eller om du vil ende opp ved Noresund eller Norefjell hvor det er flere muligheter for overnatting.

Rute 3 – Opplev Rjukan, Dalen og Vrådal i Telemark

• 515 km
  • 8 timer og 20 minutter

Telemark fylke er populært blant motorsyklister, og det er ikke uten grunn. Telemark har rikelig med svingete fjellveier, dype daler og vakker natur langs veiene. Med utgangspunkt i Oslo kan du kjøre fra tidlig på morgningen, og til langt ut på kvelden. Alternativt har du den perfekte helgeturen, for det finnes nemlig rikelig med hyggelige og motorsykkelvennlige overnattingsmuligheter på denne turen.

Turen tar deg gjennom kjente plasser som Rjukan og Gaustatoppen, historiske Dalen og idylliske Vrådal. På turen kjører du gjennom flere partier med utrolig gøyale hårnålssvinger omringet av mektige fjell, mens du kan nyte milevis med flotte motorsykkelveier.

Vrådal er et populært reisemål for mange motorsyklister, og vi vil anbefale deg å ta turen innom denne flotte plassen når du først er i Telemark. I Vrådal finner du Straand Hotel, som har lagt ekstra til rette for at motorsyklister skal føle seg velkomne.

Rute 4 – Kjør svinger sørover

• 234 km
  • 3 timer og 58 minutter

Turen starter fra Oslo og går sørover via Ytre Enebakk. Deretter går turen gjennom svingete partier i Tomter til Spydeberg. Videre går turen via veldig morsomme landeveier fra Skiptvet og ned til Sarpsborg. Så kjøres det nordover igjen langs Glomma på baksiden av Rudskogen. Videre går turen mot Mørk Golfklubb gjennom morsomme veier i Våler i Østfold. Avslutningsvis kjøres det igjennom Ringvoll og deretter mot Ås, hvor det blir en kort transportetappe tilbake til Oslo.