Velg riktige motorsykkelhansker

Velg riktige motorsykkelhansker



Skal du kjøpe nye MC-hansker, men synes det er vanskelig å vite hva du skal velge? 


Det finnes mange ulike motorsykkelhansker å velge i, så det er lett å bli forvirret. Hanskene kommer i mange ulike materialer, prisklasser og utformes til ulikt bruk. 

Det er viktig at du bruker motorsykkelhansker laget for motorsykkelbruk. Dersom du faller, vil du automatisk ta for deg med hendene eller forsøke å gripe fast i det som er tilgjengelig. Hvis du ikke bruker hansker, og hendene er det som møter asfalten først, kan du få stygge og varige skader. Derfor anbefaler vi til alle som ferdes på to hjul: bruk motorsykkelhansker uansett vær og føre. Det finnes heldigvis hansker spesielt utviklet til alt fra varme sommerdager til kaldere høstdager.

Finn din størrelse for riktig passform og god sikkerhet

Som nevnt er motorsykkelhanskene eneste muligheten til å beskytte hendene og håndflatene mot et møte med asfalten, og selv et par tynne MC-hansker kan utgjøre stor forskjell. Det er fordi hanskene er forsterket i håndflatene og ved fingertuppene. Dette gir i tillegg bedre grep om holkene. Vi vil derfor oppfordre deg til å bruke kjørehansker selv på de korteste kjøreturene. Det vil du få mye igjen for dersom du skulle være uheldig. 

I tillegg til å velge en hanske som er godkjent for MC-kjøring, bør du velge en hanske som sitter godt. Hansken skal sitte godt rundt hånden og fingrene. Hanskene vil gå seg til litt, spesielt en skinnhanske vil tilpasse seg formen på hendene dine. Du kan også velge hansker med langt eller kort skaft, hva som lønner seg vil variere ut ifra bruk og type hanske. 

Hva skal du bruke hanskene til?

Det finnes ulike hansker til ulik bruk. For bykjøring eller varme sommerdager kan du velge en lettere og mer komfortabel kjørehanske, enn til aktiv kjøring på bane. Uansett hva slags type hansker du velger bør passform og størrelse være riktig. Når du prøver hansker, kan du forsøke å gripe rundt noe som minner om en holke eller knytte nevene, da får du følelsen av hvordan de er i bruk. 

Er du ute etter en hanske med optimal beskyttelse, vil en klassisk racinghanske være tingen. En racinghanske har i tillegg til forsterket håndflate ekstra forsterkninger rundt om på hansken. Det kan være ved håndledd, tommelleddet, knokene og forsterkninger mellom fingrene. Man må selv vurdere hvor mye beskyttelse man faktisk trenger, og hvilken praktisk hensikt det har. En hanske med mye beskyttelse vil også ha dårligere bevegelse og mindre komfort, og er lite egnet for touringbruk. 

Hva slags materiale er best?

Skinn VS Tekstil: Skinn regnes som det sikreste alternativet mot skliskader i møte med asfalt. Derfor brukes gjerne skinn for å forsterke utsatte områder i tekstilhansker, som vil være et godt alternativ for deg som ønsker en lettere eller luftigere hanske som er ideell til sommerbruk. 

Vanntett- og vindtettmembran: Til kaldere dager finnes det både tekstil- og skinnhansker med membran som Gore-Tex eller H-dry, som beskytter mot vær og vind. Du får dermed hansker som holder deg luftig og komfortabel, eller varm og tørr. Et slikt membran vil også sørge for at materiale får “puste”, og hjelper med å transportere fuktighet vekk fra huden for å unngå klamme hender. 

Smarte løsninger 

Om du noen gang har kjørt i regnet og forsøkt å tørke av regn fra visiret med hansken har du sikkert erfart at det ikke fungerer særlig bra. En hanske designet for bruk i regnvær kan være utstyrt med en liten “vindusvisker” på tommelen. Den fungerer som en nal, og skyver enkelt vekk vannet fra visiret. Det etterlater et klart visir, som gir mye bedre sikt. 

Mange av dagens motorsykkelhansker kan brukes på både mobil eller GPS med eget materiale på pekefinger eller tommelfinger. Det gjør det mulig å gjøre enkle justeringer på mobiltelefon uten at du må av med hansken. Vi vil allikevel minne om at mobiltelefon ikke skal betjenes under kjøring, selv om hansken fungerer på touchskjerm!

Utover å finne et par hansker passende for ditt bruk og riktig størrelse, anbefaler vi å investere i to par. Spesielt for deg som kjører mye i all slags vær er det lurt med et ekstra par, for å være mest mulig komfortabel i all slags vær.