Test av Honda CB 500 Hornet: Mye motorsykkel for pengene og et godt valg for mange

Test av Honda CB 500 Hornet: Mye motorsykkel for pengene og et godt valg for mange



Honda CB 500 Hornet har sin styrke i de urbane miljøene, til pendling eller kveldsturer hvor den nydelige og oppreiste sittestillingen, de festlige (men forutsigbare kjøreegenskapene) og den kraftige motoren kommer til sin rett. Det mener vår faste testfører.

Returen til kollektivfeltet, uventet bra å kjøre, morsom, kraftig, gode kjøreegenskaper, høy fun factor, bra ergonomi, bra motor, bra gass respons, bra motor-gange, bra girkasse, bra bremser, bra demping, bra design, lett og fin, ekstremt gjerrig, bra lyd, veldig bra pålitelighet.

Alt er bra! Og summen av alt dette er enda bedre enn forventet, det koster faktisk under 100 000 kroner for en splitter ny motorsykkel.

Vår faste testkjører har sett nærmere på Honda CB 500 Hornet.

Tekniske data

Honda CB 500 Hornet - nærbilde av motor
Motor:  Parallell tvinn, DOHC, 4 ventiler pr sylinder
Volum:  471 cc
HK: 48
NM: 43
Våtvekt:  189 kg
Lengde: 2080 mm
Akselavstand:  1410 mm
Setehøyde:  785 mm
Fordekk: 120/70 ZR17
Bakdekk: 160/60 ZR17
Tank: 17,1 liter
Rake: 25,5 grader
Bremser foran:  2 x 296 mm skiver, 2o, Nissin radialmontert, ABS
Bakbrems:  1 x 240 mm skive, 1p ABS
Demper foran:  41 mm Showa, opp ned demper, 120 mm vandring
Demper bak:  Prolink mono demper, 105 mm vandring

Målgruppe og bruksområde

Alle passer faktisk i målgruppen til Honda CB 500 Hornet.

Dette er en motorsykkel som passer supert for ungdommen, nybegynneren, pendleren, kombiføreren som kjører tur eller utøver kveldsterapi for å stimulere sinnets munterhet, eller den erfarne som ønsker å kjøre noe som veier mindre og er lettere å håndtere.

CB 500 Hornet kommer til å levere til alle disse uten skuffelser og til en veldig fornuftig penge. Modellen er ekstremt gjerrig på bensin, men er allikevel veldig morsom å kjøre fordi den er sterk og har en veldig fin styregeometri som gir festlige kjøreegenskaper.

Den trives på korte turer og den trives på lengre turer. CB 500 Hornet er og blir en nakensykkel så touring-egenskapene er selvfølgelig spartanske.

Ønsker man touring-egenskaper kan man heller se på søskenbarnet Honda NX 500 (bildet under) som er bedre egnet på grunn av et større forhjul, mer oppreist sittestilling, bredere styre og vesentlig større akselavstand.

Sammenlikning av CB 500 Hornet og NX500

Les gjerne også vår test av Honda NX 500.

Selv om bruksområdet til CB 500 Hornet er stort, trives den aller best i hverdagen. Modellen har sin styrke i de urbane miljøene, til pendling eller kveldsturer hvor den nydelige og oppreiste sittestillingen, de festlige (men forutsigbare kjøreegenskapene) og den kraftige motoren kommer til sin rett.

CB 500 Hornet kan spare deg for mye frustrasjon og bompenger som faktisk gir et vesentlig bidrag til investeringen i en ny sykkel – på ganske kort tid. Dette er rett og slett veien tilbake til kollektivfeltet og i tillegg får du tilgang til veldig mye moro og mental terapi. Effekten av svingterapi er nemlig vesentlig undervurdert og må derfor prøves.

Mellomklassen er mer kapabel enn folk flest tror

Jeg hevder at det ikke er noen sammenheng mellom opplevd kjøreglede og størrelse eller kubikk.

Derimot vil jeg kunne hevde at jo større og kraftigere sykkelen er, jo høyere og mer fart må jeg ha for å oppleve den samme kjøregleden.

Det betyr at jeg selv opplever at innslaget av opplevd kjøregleder kommer tidligere og i laver hastigheter på en lettere A2-sykkel sammenlignet med en stor og kraftig A-klasse.

Honda CB 500 Hornet

Det kan selvfølgelig være andre årsaker til at man ønsker en stor motorsykkel, men da skal vi huske at disse årsakene ikke nødvendigvis har noe som helst med opplevd kjøreglede å gjøre og man skal også huske at større sykler normalt krever mer trening for å bli en god fører.

Så folkens, med mindre du er en adrenalin-søkende pulver-junkie som må ha akselerasjon og fart ut av lyskryssene, så holder faktisk A2-segmentets leveranser til veldig mange av oss og som kjent er det ofte slik at «less i more».

CB 500 Hornet er på ingen måte noen undermotorisert motorsykkel og under testen leverer den mye mer enn det jeg forventet. I lek med andre i 12-1300 klassen henger den ganske enkelt med i god flyt og med gode og presise kjøreegenskaper (med unntak av akselerasjon da så klart). En erfaren fører som trener jevnlig, kan med andre ord gjøre mye ugagn med en slik sykkel – «mind you».

Hva imponerer meg mest?

Jo, først av alt, dette er en Honda. På Honda sine motorsykler finner vi lite eller ingen feil, teknologien er utprøvd, skikkelig og godt testet og veldig pålitelig. Her løper du ingen risiko og disse syklene bare går og går.

Jeg har venner som har en affinitet for 30-40 år gamle Honda-modeller og disse ser tilsynelatende ut til å ha et evig liv. Det rare er at de som bruker disse syklene ser ut til å oppleve minst like mye (om ikke mer) kjøreglede som oss som bare kjører med nytt materiell. Så hva driftssikkerhet og pålitelighet angår er det ikke mange som slår Honda.

Dernest lar jeg meg imponere av motor, demping og styregeometrien som overgår mine forventninger til en sykkel i A2-segmentet.

Modellen er enkel å bli kjent med, du blir fort trygg og sykkelen tilbyr i tillegg vekstmuligheter til førere på alle nivåer. Motor-gange, lyd, eksos, bremser, girkasse leverer alle med høy mekanisk presisjon og jeg opplever alltid at sykkelen leverer mere enn det jeg kan forvente. Da kan jeg presisere at forventnigsnivået til testføreren er konkretisert og ganske høyt, men ikke urimelig.

Sykkelen tåler hard bruk uten at komponenter som motor, girkasse ramme, dempere, svingarm eller bremser svikter på noen som helst måte. På hastighetstestene i sving leverer den fullt på høyde med de beste og holder både korrigeringsmuligheter og svingkurven veldig godt.

Honda CB500 Hornet - foran

Styregeometrien er forutsigbar og festlig takket være styrevinkel og en kort akselavstand på knappe 1410 mm. Dekkene (Michelin Road 6) limer det hele trygt til asfalten og er selve garantisten for god kontakt med underlaget i et godt samarbeid med demperne som leverer veldig bra. Er du en tung fører kan du med fordel stramme bakdemperen noen hakk, det er enkelt og det klarer du selv (husk kun 2 knepp i gangen, prøv litt og juster videre om nødvendig).

I tillegg til at de metriske kapasitetene er veldig gode, er modellens chassis og design slankt og smidig. Jeg lar meg imponere over hvor lett og enkelt sykkelen reagerer på blikk og styresignaler og ikke minst hvor godt den holder på svingkurven min når den er satt.

Dersom jeg må justere litt i svingen, reagerer den resolutt og presist, selv om jeg må knipe til ganske mye. Også her er hodet mitt det svakeste leddet og det er kun jeg som gjør feil, aldri sykkelen. Sykkelen begynner å dra lavt i mellomregisteret og følger veldig godt på oppover i turtallsregisteret, så jeg holder uten problemer tritt med førere med langt større og kraftigere sykler.

Honda CB500 Hornet sett forfra

Honda sitter på mye kunnskap og erfaring - og jeg liker at de deler små, men betydningsfulle detaljer som betyr mye for oss i hverdagen. Se bare på bildet under hvordan Honda har løst hverdagsutfordring nummer én, nemlig å finne noe du kan holde tak i bak setet når du skal flytte sykkelen din:
Honda C5500 Hornet sett bakfra
Mange mister sykkelen sin i bakken fordi de ikke har noe å holde i, men dette har altså Honda løst på en enkel og funksjonell måte. Honda har laget et enkelt gripepunkt i setedekselet bak som gir god kontroll når du skal flytte eller buksere sykkelen. Små, men viktige forskjeller som bidrar til at hverdagen fungerer og gjør livet med sykkelen din enklere.

Grensesnittet til føreren - instrumentet

TFT-instrumentet er stort, lettlest og har det du trenger av informasjon og ikke så mye mer enn det.

Dette er jo en relativt enkel motorsykkel så da skal vi heller ikke forvente så mye mer heller. Personlig synes jeg det er helt greit. Jeg liker å kjøre motorsykkel og ikke iPad.

Nærbilde av displayet på Honda CB500 Hornet

Instrumentet og menyene viser de funksjonene du faktisk har tilgang til på en god og oversiktlig måte og ikke noe mer. Brytere og valgfunksjoner er enkle å nå og kan betjenes enkelt under kjøring.

Hva mener testføreren?

Jeg har hatt noen strålende kjøredager med Honda CB 500 Hornet og har, gitt pris og segment, ikke veldig mye å utsette på denne motorsykkelen.

Leveransene fra hovedkomponenter som motor, ramme, svingarm, dempere og bremser fungerer veldig bra, jeg koser meg med de bestemte klunkene fra girkassen, den voksne og litt dype lyden fra den to-sylindrede motoren, den festlige styregeometrien som tilbyr en fin sideveis mobilitet men som likevel gir god stabilitet.

Jeg gleder meg til hver eneste sving og muligheten til å raffinere egen kjøreteknikk og samspillet med sykkelen som er en temmelig god svingemaskin.

Sykkelen gir meg mye feedback og forteller meg klart og tydelig at den responderer godt eller dårlig på både kjørestrategi og mine ferdigheter.

Gitt pris og ytelser tenker jeg at man egentlig ikke har lov til å si noe som helst om denne sykkelen som leverer til godt over forventning. Men, skulle jeg sette fingeren på noe så måtte det være bakdemperen som blir litt kort og stiv med en vandring på knappe 105 mm. Denne kan og bør justeres dersom du veier mer enn 85 kg og funker ikke det, kan du investere i en litt heftigere versjon av bakdemperen.

I det store og hele er dette en veldig bra motorsykkel som leverer mye mer enn det jeg forventer. Fun-factor og kjøreglede innfris med god margin og bruksområdet er stort.

Det er enkelt å komme til for renhold og smøring av bevegelige deler og påliteligheten til denne sykkelen er høy. Ikke noe risikoprosjekt akkurat.

Ta deg tid til å bli kjent med sykkelen og for all del ikke undervurder kapasitetene. Begrensingene ligger garantert hos føreren.

Honda CB 500 Hornet er et uten tvil et veldig godt , morsomt og klokt valg.

__________________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og -nettsteder. Motorsyklene prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.