Stor MC-guide: Jeg skal kjøpe motorsykkel – men hva skal jeg velge?

Stor MC-guide: Jeg skal kjøpe motorsykkel – men hva skal jeg velge?




Ikke alltid så enkelt dette og selv erfarne førere velger fra tid til annen feil segment eller modell. I denne artikkelen skal vi forsøke å vise vei, slik at det blir litt enklere for deg å velge en motorsykkel som passer for deg og dine behov.

Noen viktige begreper og avklaringer

Vi opererer med seks segment i vår portefølje (adventure, sport, touring, Heritage, roadster og urban mobility) og begrepet segment er gjerne beskrivende for bruksområdet til motorsykkelen.

Innen hvert segment finner vi som regel et utvalg merker og modeller i forskjellige størrelser. Størrelser er i denne sammenheng beskrivende for motorsykkelens fysiske størrelser i kubikk (cc) vekt, lengde, bredde og effekt (hk) som igjen er beskrivende for motorsykkelens kapasiteter og kjøreegenskaper.    

Størrelse og effekt er dessverre knyttet til pris, så store motorsykler med høy effekt vil normalt koste mer enn mindre og lettere motorsykler med mindre effekt. Det betyr ikke at mindre motorsykler er dårligere eller mindre morsomme å kjøre, kjøreglede er knyttet til behov, nytteverdi og bruksområde og vil variere fra person til person. 

Image, følelser eller bruksområde 

Valg av motorsykkel er sjeldent knyttet til rasjonelle valg, valgene våre styres ofte av følelser som gjerne er knyttet til hva vi ønsker å bli identifisert med eller et ønsket image.

De som tar rasjonelle valg basert på et definert behov, interesse eller bruksområde er sjeldent usikre på hva de skal velge og går derfor rett på sak, disse vet som regel veldig godt hva og hvilken motorsykkel de vil kjøre med.

Vi påvirkes ofte av holdninger eller interesser i venneflokken eller miljøer vi opererer i og velger gjerne en type motorsykkel som opprettholder tilhørigheten til en eller flere grupper.  Dette er nødvendigvis heller ikke den riktige veien til sann kjøreglede og nytteverdi da dette valget ofte ikke knyttes godt nok til dine egne preferanser, ferdigheter eller behov.

Før du skal kjøpe motorsykkel bør du derfor tenke gjennom følgende: 

  • Hva du skal bruke motorsykkelen til? 
  • Skal den være et hverdagskjøretøy i et bymiljø/pendling eller lengre turer? 
  • Skal dette være en turkompis og trenger du plass til to personer? 
  • Skal sykkelen by på lek og moro eller er den rett og slett et fremkomstmiddel? 
  • Ønsker du å kjøre på asfalt, grus eller i terreng? 
  • Er design, forfengelighet og image viktigere enn funksjon og bruksområde? 
  • Er gode kjøreegenskaper og effekt viktig eller kanskje helt avgjørende? 

Nedenfor vil du finne litt informasjon om hvert enkelt segment og litt informasjon om modell-spekteret du vil finne innenfor disse segmentene.

Tenk gjerne også over hvordan du kan lagre/parkere og vedlikeholde motorsykkelen. Lakk, dekk og gummi-komponenter skal helst ikke eksponeres for vær, vind eller direkte sollys - så kjøp gjerne et trekk du kan bruke dersom du ikke har garasjeplass.

Normalt vil hyppig renhold og smøring av bevegelige deler være å betrakte som godt vedlikehold, men det må gjøres regelmessig. Vær nøye med å følge motorsykkelens anbefalte vedlikeholdsprogram, noe annet blir fort kostbart. 

Adventure-motorsykler (300 – 1300 cc) 

Adventure-segmentet består av sykler som har et stort og allsidig bruksområde og kan brukes på alle typer underlag. De har som regel lang rekkevidde og begrenses som regel bare av førerens ferdigheter.

Nettopp derfor har dette vært det det mest voksende segmentet de senere årene. Begrepet «adventure» er i denne sammenheng beskrivende fordi disse modellene kan brukes til å dra på nye og lange «eventyr» og kjøre nær sagt over alt.

De byr som regel også på utviklingsmuligheter for førerens ferdigheter. Disse modellene har gjerne et stort forhjul og et litt mindre bakhjul i kombinasjon med kraftige dempere med lang vandring, brede styrer og en oppreist og komfortabel sittestilling.

Modellene er vanligvis godt motorisert med et kraftig mellomregister som byr på mye dreiemoment og oppdatert teknologi i form av førerstøtte. I sum gir dette mye komfort, gode svingegenskaper (mobilitet) og kapasiteter til å virkelig håndtere dårlig eller ujevnt underlag.

Disse motorsyklene er gjerne designet for å bære lastesystemer som enkelt kan tas av og på og er derfor svært praktiske. Du kan kjøre nær sagt over alt og virkelig dra på «adventure», det liker den norske føreren. Sykler i dette segmentet har gjennomgående svært gode kjøreegenskaper både på grus og asfalt og passer derfor godt i Norge.  

Innenfor dette segmentet finnes det stor variasjon i størrelser og effekt.

MC Oslo forhandler BMW og Honda og bare innenfor disse to merkene finnes det et stort antall modeller i varierte størrelser. For å finne riktig modell må du også her ta utgangspunkt i egne behov, bruksområde og dine egne ambisjoner. Skal du reise med kjæreste eller samboer trenger du kanskje en større og tyngre maskin med mye effekt og større masse. Skal sykkelen bruks til «solo-piloting» så holder det kanskje med en mindre, lettere og slankere modell som også har mindre effekt.

Disse syklene er kjempefine til hverdagsbruk og svært morsomme å kjøre i terreng eller på grus. Styrken til de mindre og lettere adventure-syklene er at du kan kjøre over alt og opplevelsene blir på mange måter bare enda større og morsommere. Svært mange erfarne førere foretrekker faktisk de mindre og lettere syklene dersom de skal gjøre mye på grus eller i terreng.  

Honda sin CRF 300 Rally og CRF 300 L er begge prisgunstige, driftssikre og rimelig priset og er derfor svært populære. I mellomsegmentet finner vi også svært gode alternativer hos begge merker og da får du litt mer i pose og sekk hva angår operasjonelle kapasiteter, vekt, kjøreegenskaper og effekt. Har du ambisjoner om å være en globe-trotter kan du med fordel velge en større modell som Honda Africa Twin 1100 Adventure eller en BMW R 1300 GS. 

Men husk, ta hensyn til egne ferdigheter og ambisjonsnivå, det er nødvendigvis ingen sammenheng mellom størrelse, pris og kjøreglede. Det viktigste er at du finner en modell som passer dine ferdigheter, ambisjoner og ikke minst dine muligheter til å vokse og utvikle deg som fører. Det er ikke uvanlig at folk bytter motorsykler i takt med opparbeidet erfaring, endring av ferdigheter og eller ambisjoner. 

Styrken til adventure-segmentet er som sagt det enorme bruksområdet og muligheten til å søke nye utfordringer og flotte kjøreopplevelser, snakk gjerne med en av våre selgere så får du tilgang til deres erfaring, innsikt og kompetanse. 

Cross- eller enduro 

Cross og enduro er egentlig motorsportsgrener som i utgangspunktet knyttes til kjøring på baner eller opparbeidede løyper i regi av en klubb. Cross- og enduro-sporten engasjerer mange tusen førere og skaper svært mye miljø og kjøreglede. Men mange motorsyklister digger å kjøre disse syklene på egen hånd og er du spesielt glad i å kjøre  på sti eller i utfordrende terreng, så er disse syklene helt fantastiske til nettopp det.

De er lette, slanke, støtdemperne har som regel lang vandring, hvilket gjør de svært godt egnet til å takle terreng med varierende og krevende underlag. Disse syklene har som regel knastedekk som tar bedre tak i underlaget og hjelper godt på sykkelens framkommelighet.

Disse syklene er ofte uventet gode på asfalt underlag og kan også her skape mye kjøreglede. Her er det imidlertid viktig at du finner dekk som er egnet til både å kjøre på asfalt og i terrenget. Du kan finne kombinasjonsdekk som er mest egnet for asfalt og litt grus (70/30), 50/50 dekk eller rendyrkede crosser-dekk som bare brukes utenfor vei. Du må imidlertid huske at kombinasjonsdekk vil kunne ha en begrensning, fordi det er inngått kompromisser for at de skal fungere og brukes på både grus og asfalt. 

Men de mindre modellene skal på ingen måte undervurderes, de er på grunn av det norske avgiftssystemet ofte rimeligere enn de store og effektsterke modellene, og skaper vanvittig mye bruks eller kjøreglede pr investerte krone. Kompromisset du inngår går på effekt og komfort. Men disse modellene er svært anvennelige og kan til og med brukes til pendling i urbane strøk.  Disse syklene er ofte energieffektive, bensingjerrige og svært rimelige å bruke.

Morsomt er det også og du kan bruke disse modellene til å oppdage nytt land eller terreng andre ikke kan operere i fordi de er for store og tunge. En termos og en matpakke i en liten ryggsekk representerer prikken over i'en i en slik sammenheng. 

Sport / roadster / nakensykler (300 – 1000 cc) 

Sport- og naken-segmentet representerer selve tivoli-klassen i motorsykkelverdenen. Dette segmentet ble født på slutten av 1980-tallet, og ble gjennom nittitallet teknologisk videreutviklet i retning av motorsykler med større effekt, bedre kjøre og svingegenskaper og tekniske førerstøttesystemer som gjør det mulig for førere å håndtere mye effekt. Nakensegmentet er stort og byr på motorsykler i absolutt alle størrelser, fra 125 cc til godt over 1000 cc, så her vil alle kunne finne en modell som passer eget bruksområde og faller i smak.  

Sport- og nakensyklene er gjerne bygget på den samme teknologiplatform og har avhengig av modell, langt på vei like tekniske kapasiteter hva angår effekt, rammer, bremser og demping. Kjøreegenskapene vil være noe forskjellige da sportssyklene er designet for større hastigheter med en aggressiv sittestilling og kåper for bedre vindbeskyttelse.

Nakensyklene er designet for sving og moro og har vanligvis ingen vindbeskyttelse.

Disse motorsyklene har kortere akselavstand enn adventuresyklene, en skarpere styrevinkel, mindre hjul, kortere dempervei som i sum gir morsommere og mere presise kjøreegenskaper som innbyr til fart, lek og moro.

Sportssyklene har som regel såkalte «clip-on» styrer som gir en foroverlent og sammenkrøket sittestilling som er egnet for en bedre styrepresisjon i høye hastigheter. Ulempen med sportssykkelen er at sittestilling over tid kan bli krevende for føreren.

Førerens sammenkrøking vil variere avhengig av modell og førerens høyde, men gir ofte utfordringer for nakken som holder hodet oppe under kjøring. Nakken vil imidlertid styrkes med trening og bruk av sykkelen, så det aller fleste blir vant til dette. Disse syklene foretrekkes derfor ofte av yngre førere som er mykere i kroppen og kan tåle å sitte sammenkrøket over lengere perioder.

Det er utrolig morsomt å kjøre sportssykler som tar deg så nært banekjøring eller road-racing du kan komme på veien. Er du glad i å dyrke egen kjøreteknikk, ferdigheter og fart er kanskje dette et segment du vil fatte interesse for.  

Nakensyklene (street-fightere) hører også hjemme i sportssegmentet og er altså som regel bygget på den samme tekniske plattformen som sportsutgaven av den samme modellen. 

Den største forskjellen er at naken-syklene som regel ikke har noen form for vind- eller værbeskyttelse i form av en kåpe-seksjon, de har gjerne et bredt konvensjonelt styre som gir føreren en oppreist sittestilling og derav også en helt annen og enda morsommere opplevelse av sykkelens sportslige kjøreegenskaper. Dette er selve tivoli-kategorien som har fantastiske svingegenskaper og som virkelig innbyr til lek moro og mental terapi. En nakensykkel kan nærmest «rolle» eller «loope» og kan lett bringe fram smilet under kjøring, så morsomme er de faktisk å kjøre. 

Fellesnevnere for sport og nakensykler/roadstere

Dersom du velger en større sport- eller nakensykkel med mye effekt, er det som regel nødvendig å med førerstøtte-systemer som gjør det både mulig og enklere å håndtere kreftene. Disse systemene gjør det mulig å porsjonere effekt, traction (feste på bakhjul), bremsing eller quickshifting av gir-valg uten at du må bruke clutch. Utrolig festlig og morsomt og bortimot avhengighetsskapende remedier som ligger i «må bare ha-kategorien».

På 1990-tallet var gjerne ramme og demping på disse modellene stive og bød på lite komfort. Tilførsel av bensin til motoren var tidligere styrt av en forgassere som var unøyaktige og gjorde det mer utfordrende å porsjonere kraftuttaket på motorer med mye effekt. Det førte til at tidligere generasjoner av sykler i dette segmentet ble ganske ville og uregjerlige, for ikke å si vanskelige å kjøre i gata.

Men etter hvert som teknologien har utviklet seg har disse syklene blitt vesentlig bedre å kjøre, «ride by wire»-systemene sikrer mer presis motorstyring, valgmuligheter på effektuttak, bedre demping og ergonomi som er sportslig men komfortabel å kjøre. Førerstøtte-systemene sikrer altså en sømløs samordning av grensesnittet mellom fører og maskin. Design, vektreduksjoner og bedre massebalansering har skapt presise balanseinstrumenter som er svært presise, enkle og festlige å kjøre.  

Dette er segmentet er gjerne for de som dyrker hverdagsglede eller har et mobilitetsbehov i hverdagen, eller de som rett og slett bare digger fart, gode svingegenskaper, lek og moro.

Sport- og naken-modellene kan selvfølgelig brukes til turkjøring, men disse modellene har ofte redusert lastekapasitet og mangler gjerne komforten du finner i adventure- og touring-segmentet. Disse modellene er heller ikke spesielt egnet på løst underlag eller grus, så ønsker du å kjøre på slikt underlag kan du med fordel velge en adventure-sykkel eller en crosser. Men, mange synes det er viktigere med effekt, svinger og lek, og det får du i bøtter og spann av på disse modellene. 

NB:  Mange av syklene i dette segmentet er effektsterke og fordrer derfor at du kjører klokt, iht egne ferdigheter og holder et godt tak i førerkortet! 

Touring-motorsykler (500 – 1600 cc) 

Touring-segmentet er et stort og populært segment som huser mange merker og modeller. For mange er nettopp «touring» selve gleden ved det å eie en motorsykkel. Friheten til å sette seg på sykkelen når det passer deg, gjerne oppdage eller utforske nytt land og møte nye mennesker. Alene, eller sammen med venner. Segmentet er i stor grad orientert mot asfaltkjøring og omfatter gjerne modeller som er relativt store og kraftige, for Honda og BMW sin del finner vi toring modeller fra 750 cc til 1600 cc. 

Touring-segmentet er nok mest interessant for føreren som liker å kjøre tur på asfaltunderlag, verdsetter gode kjøreegenskaper, høy kvalitet og lastekapasitet, motorer med mye moment og høy komfort. Touringsyklene kan brukes på gode grusveier, men er gjerne på grunn av design, vekt, hjulstørrelse, dekktyper, lengden på demperne og ikke minst design, ofte ikke så veldig godt egnet til denne type kjøring, selv ikke de minste touringsyklene passer til det. 

Både BMW og Honda har touring-maskiner i de største klassene og på disse modellene kan du formelig velte deg i luksus og høy komfort. Har du en bedre halvdel som ønsker å være med på langtur (dual piloting), er det klokt å vurdere en modell som har tilstrekkelig med krefter, komfort og lastekapasitet. Alternativet vil med stor sannsynlighet føre til at det blir med denne ene turen!

De store maskinene er enkle å kjøre, men de største er gjerne best egnet for de lengere førerne. Dette er store og tunge maskiner som kan bli tunge å buksere for korte førere. 

Reiser du mye alene kan du med fordel velge en litt mindre og lettere modell som er lettere og kanskje litt morsommere å kjøre. Mindre vekt er normalt forbundet med høyere «fun factor» og større mobilitet, men du må huske at lavere vekt normalt går på bekostning av komfort. 

 
De lettere touring-syklene har imidlertid andre gode kjøreegenskaper som verdsettes av mange og er nok likere den autentiske og klassiske motorsykkelen. Disse modellene har gjerne bedre kjøre og svingegenskaper og trives bedre i den norske topografien med tette svinger og landskap med mye terreng eller høydemeter. Disse modellene er morsomme å kjøre og svært godt egnet for førere som dyrker perfeksjonering av egen kjøreteknikk. De er nok også «hakket» mer anvendelig i hverdagen på grunn av størrelsen. De har gjerne et stort bruksområde og kan brukes til pendling, kveldsturer (terapi) eller lengere turer.

Alle disse motorsyklene kommer med gode lasteløsninger og er gjennomgående svært gode å kjøre. Smak, størrelsen på lommebok og ønsket image vil sannsynligvis avgjøre hva du velger.

Er du i touring-segmentet er det imidlertid viktig at du finner en modell som passer din ergonomi, lengde, bruksområde eller behov. Ikke velg en av de mindre tourerne dersom du hovedsakelig reiser på lange rurer, tilsvarende – ikke velg en stor tourer dersom du hovedsakelig bruker sykkelen i hverdagen og sjeldent kjører lengere turer. 

Retro- og cruiser-motorsykler (125 – 1250 cc) 

“Image is everything” heter det og ja det er nok riktig det. Dette segmentet som består av modeller som har en urban og kul profil. Retro-modellene til Honda og er ikke bare kule, det er kvalitativt gode og har gjennomgående svært gode kjøreegenskaper.

Også her finner vi modeller fra de aller minste (125 cc) til de aller største (1800 cc), så valgmulighetene er store. 

Forskjellen på retro- og cruiser-segmentet knyttes hovedsakelig til design, akselavstand, ergonomi og kjøreegenskaper, så her koker det ned til hva slags image du ønsker og hva slags kjøring du liker. Imaget er ikke så ulikt og kommuniserer i begge tilfeller en klar urban og kul profil og image. 

Retro-modellene er helt klart de mest sportslige og kanskje morsomste å kjøre. De har gjerne kortere akselavstand, spissere styrevinkel som favoriserer gode svingegenskaper og en oppreist kjørestilling med tilbaketrukne fothvilere og en skarpere vinkel i knærne. Retro-modellene bruker ofte 17 tommer store hjul både foran og bak og får derfor en ganske høy «fun factor». Disse modellene har ofte brede styrer og komfortable seter hvor design og funksjonalitet har stått høyt på prioriteringslisten. Retromodellene har gjerne en normal setehøyde på alt ifra 80 til 85 cm.

Til og med lyd-profilen er gjerne designet til fordel for nettopp et kult image. Lastekapasitetene på disse modellene vil ikke være de aller beste, men det finnes brukbare løsninger som gjør det fult mulig å dra på tur, men her reiser du fortrinnsmessig lett og uten for mye «stash».

I en urban setting er disse syklene overlegne, morsomme og svært komfortable å kjøre i tillegg til «head twister effekten»  du opplever i det du sklir inn til stam-kafeen din.  

Cruiserne har noe av den samme profilen, men er designet på en annen måte. Her favoriseres en rolig og komfortable kjørestil og et kult image. Cruiserne har gjerne lang akselavstand, en slak styrevinkel og et stort forhjul som gir en stabil, forutsigbar og rolig styregeometri.

Ergomomien skiller seg fra de øvrige segmentene ved at fothvilerne er trukket forover mot forhjulet, styret er bredt og setehøyden er lav (typisk 65 – 80 cm). Selv om noen av modellene er store er de faktisk enkle å håndtere, selv for kortere førere.  

Moderne cruisere har gode kjøreegenskaper men vil på grunn av at de er lave ha noen begrensninger under nedlegg i krappe svinger. Crusieren lever derfor opp til sitt navn og innbyr til rolig kjøring i behagelige hastigheter. Cruiser-segmentet er gjerne populært hos kvinner og voksne førere som ønsker komfort og full kontroll. Lyd og design er et statement i seg selv, dette er rett og slett kule greier. 

Crossover-sykler (350 – 750 cc) 

Dette segmentet er lite og domineres i dag av Honda som har laget en motorsykkel det ikke finnes maken til. Honda X-ADV (350 og 750 cc) er en hybrid mellom en scooter og en adventure-sykkel og har egenskapene til begge. Dette er en svært kapabel motorsykkel som på ingen måte må undervurderes, Renato Zocchi vant faktisk i 2019 Rally Gibraltar i med X-ADV 750 og akkurat så kapabel er denne maskinen.  

Med på kjøpet får du urbane kapasiteter som god værbeskyttelse, et stort lasterom under setet og normale hjulstørrelser på henholdsvis 17 tommer foran og 15 tommer bak på morsomme og kapable kombi-dekk. Monterer du tilgjengelige fothvilere har du en knallbra allround-maskin du kan bruke på og utenfor vei og få tilgang til en maskin med en skyhøy fun-factor.  

Modellen har en såkalt DCT-girkasse (Dual Clutch Transmission) som gjør det mulig å gire automatisk eller manuelt med elektriske skift-switch på styreholken. Utrolig kul og morsomt som gjør pendling og turkjøring til en fest. Dette segmentet er for deg som ønsker tilgang til alle segmentene i ett kjøretøy og som synes det er kult å ha noe ikke alle andre har. 

Urban mobility

Urban mobility har blitt et begrep som følge av et voksende behov og interesse for bærekraftig innovasjon og teknologiutvikling. Det moderne mennesket har som følge av denne pågående endringen fått nye mobilitetsvaner og særlig i urbane strøk.

De elektriske tohjulingene har kommet for å bli og er allerede svært kapable hva angår kjøreegenskaper, komfort, kvalitet og rekkevidde. Dersom du hovedsakelig skal bruke motorsykkelen til pendling i og rundt bykjerner kan du uten risiko og med stor glede velge en elektrisk modell. Disse er kule, driftssikre, svært raske og morsomme å kjøre.

BMW har kommet med to modeller (BMW CE 02 og CE 04) som allerede har blitt populære og er du en person som liker å ligge i front sammen med teknologiutviklingen er det kanskje riktig for deg å velge en elektrisk modell. Dette er trenden og enten vi liker det eller ikke skal vi alle om ikke lenge kjøre elektriske tohjulinger. Det er på ingen måte noen forsakelse. Teknologien er her og modellene er på alle måter velfungerende, gitt at den passer med dine mobilitetsbehov. 

Forhold til forhandleren, prøving og forventninger til ettermarkedet 

Når du kommer inn i butikken til forhandleren skal du kunne forvente at selgeren ser deg, er interessert i deg og fokuserer på dine ønsker og behov. En vellykket anskaffelse fordrer at selgeren ikke bare bruker sin egen kompetanse, men også viser interesse for hvilke ønsker og behov du har (dette må du derfor ha tenkt igjennom før du kommer til forhandleren).

Selgeren skal veilede og utfordre deg med egen kunnskap om produktene, men denne kunnskapen har liten verdi dersom selgeren ikke klarer å knytte egen kunnskap om produktene til dine behov eller ønsker. Du skal derfor forvente at du blir sett, lyttet til og forstått og du må kunne oppleve på at du bygger en god relasjon til selgeren din. Feiler dere på dette punkt blir det neppe noe kjøp av motorsykkel! 

Dersom dette er helt nytt for deg og du kanskje aldri har kjøpt en motorsykkel, er det viktig at du selv også tar ansvar og setter deg godt inn i saken, leser tester, bruker YouTube og forhører deg med andre som har erfaring med den aktuelle motorsykkelen, merket og forhandleren.

Snakk med erfarne førere, men vær forsiktig med å spørre alle, motorsyklisten utaler seg nemlig svært gjerne om ting han eller hun slettes ikke har greie på og det kan føre til at du blir feilinformert. Snakk derfor heller med selgeren eller personer som har relevant erfaring eller kunnskap om produktet, forhandleren og ettermarkedsdelen (kvaliteten på verksted og vedlikehold).

Å kjøpe en motorsykkel er ikke det samme som å kjøpe en loff på butikken. Ta deg derfor tid til å prøvekjøre og gjør det gjerne flere ganger.

Førstegangsanskaffelsen bør ikke gjennomføres på bakgrunn av en 15 til 30 minutters prøvetur, da kan du bli skuffet. Kjør derfor heller en tur, tenk deg om og dra tilbake for å prøve igjen, da vil lillehjernen din forsere egen læringskurve, kjenne igjen sykkelens egenskaper og gjøre den lettere å ta stilling til om dette er egenskaper du liker eller ikke. Bruk tid, men ikke bli den ubesluttsomme kunden som aldri klarer å ta en beslutning, vær en våken, sett deg inn i sakene og ta en beslutning når du har oversikt over egne behov og prøvd syklene som står på short-listen din. 

Lykke til med anskaffelsen din og samlivet med en ny venn og lidenskap.