Test av BMW CE 02: Urban mobilitet på sitt morsomste og nyttigste
Med elektrisk BMW CE 02 får du en lett motorsykkel eller moped som kommer seg frem i kø, kaos og bytrafikk, mener vår faste testfører. Morsom å kjøre er den også.
De som er bekymret for at fremtidens elektriske teknologi skal erstatte forbrenningsmotoren, kan bare slappe helt av. Det kommer fortsatt til å være veldig morsomt å kjøre motorsykkel.
De elektriske motorsyklene er selvfølgelig annerledes og byr helt klart på andre sider og effekter enn det vi normalt finner i den bensindrevne teknologien, men det betyr ikke at kjøregleden blir mindre eller borte.
Den nye elektriske generasjonen er annerledes i form, effekt og bruksområde, men den kjøretekniske delen er gjennomgående den samme.
Lading og rekkevidde
Teknologien har sine klare fordeler som videreutvikles og forbedres med høy hastighet. Etter hvert kommer også utfordringene knyttet til lading og rekkevidde også til å falle på plass akkurat slik det løste seg for el-bilen. I disse dager kommer nemlig den ene stjerna etter den andre bokstavelig talt rullende ut fra fabrikkene og dette blir bare morsommere, nyttigere og bedre.
Den lille, utradisjonelle og kanskje litt visuelt uvanlige elektriske BMW CE 02 som er lillebroren til BMW CE 04, greier faktisk å løfte hatten din så mye at du kommer til å oppleve en liten wow-effekt og smile.
Har du et urbant mobilitetsbehov, er en moderne, foroverlent og teknologi interessert person, ja da kommer du sannsynligvis til å falle pladask for CE 02. Den lille urbane rakkeren leverer faktisk hele 55 Nm og helt uventede kjøreegenskaper med sine 14 tommer store og litt fete trillebårhjul.
Ved første øyekast er det lite som tilsier at dette lille kjøretøyet, kan levere en så høy nytteverdi og hverdagslige tivolieffekter som faktisk vil gjøre hverdagen din veldig mye enklere og morsommere.
Frekkisen tar oss rett inn i fremtiden med et stort smil og en høy nytteverdi, dersom du stiller inn siktet ditt riktig og realistisk.
BMW CE 02 kan leveres som moped eller lettmotorsykel (A1) og kommer i tre versjoner. Modellen jeg kjørte var toppmodellen Highline i A1-størrelse.
Tekniske data
La oss først se på et raskt sammendrag av de tekniske dataene for testsykkelen som altså var lettmotorsykkel (A1).
Ramme: | Rørramme i stål |
Drift: | Remdrift |
Motor/effekt: | 4 – 11 Kw avhengig av modellvalg |
Max torque: | 55 Nm |
Akselerasjon: | 0-50 km/t 3,0 sek |
Max hastighet: | 95 km/t |
Demping foran: | Teleskopisk gaffel / opp ned / ikke justerbar / 117 mm vandring |
Demping bak: | Monoshock / justerbar / 56 mm vandring |
Akselavstand: | 1453 mm |
Styrevinkel: | 24,5 grader |
Fordekk: | 120/80 R14 |
Bakdekk: | 150/70 R 14 |
Bremser foran: | Hyd singel disk 239 mm, 2 stempel |
Bremser bak: | Hyd singel disk, 220 mm, 1 stempel |
ABS: | Ja |
Setehøyde: | 750 mm |
Egenvekt: | 132 kg |
Lengde: | 1970 mm |
Oppgitt rekkevidde: | 95 km (75 km ved 100% lading og 18 grader under testen) |
Batteri: | 48V |
Ladekapasitet: | 900W, 1500W med hurtiglader |
Lading: | 1 fase 230 V |
Ladetid: | 1,40 timer 20 – 80% (avhengig av ladekapasitet og temperatur) |
Standard ladetid: | 2,40 timer 0 – 100%, 90 min 20 – 80% |
Ladeenhet: | Ekstern bærbar ladeenhet medfølger (230 V) |
Rekuperering: | Ja |
Laderen som medfølger er plassert i en bærbar skulderveske og er enkel å bruke.
Med en faktisk rekkevidde på 75 km (testen ble kjørt i 17 grader, regn og litt festlig gassbruk) har du tilstrekkelig kjørelengde innenfor sykkelens tiltenkte bruksområde.
Husk dette dreier seg om «urban mobility» og ikke pendling. Trenger du er pendler-verktøy må du heller vurdere CE 04 som er større og har lengre rekkevidde (130 km).
Jeg bor i Bærum, jobber i Oslo og har mer enn nok rekkevidde pr dag med 75 km.
I likhet med det vi fant under testen på BMW CE 04. leverer nemlig CE 02 den faktiske rekkevidden som sykkelen selv viser til enhver tid. Endrer du bruksmønster og temperatur så må du som på alle elektriske kjøretøy regne med at rekkevidden blir kortere. Men, med mine behov og min bruk representerer ikke dette noe problem. Det er åpenbart at dette ikke er noen touring-maskin, så det burde være nokså innlysende at dette er et kjøretøy til urban bruk.
Problemstillingen er for øvrig lik for alle elektriske kjøretøy, så dette dreier seg veldig mye om at vi må tilpasse oss endring, nye teknologiplattformer og endrede reisvaner og metoder. Selv om jeg selv elsker å kjøre motorsykkel synes jeg virkelig at dette er spennende, praktisk, funksjonelt og ikke minst morsomt.
Dette dreier seg om «urban mobility»
Har du et urbant forflytnings eller reisebehov innenfor 750 km pr lading, er teknologiorientert og fremtidsrettet, ja da bare må du prøve BMW CE 02.
Du må selvfølgelig stille inn siktet ditt riktig, dette er og blir en moped eller lett motorsykkel som er tilpasset forflytning i bymiljøer, men innenfor disse rammene fungerer den til gjengjeld veldig godt.
Kjøreopplevelsen er behagelig, men kanskje aller mest morsom og fornøyelig. Du kan glemme køene og trafikk-helvete som bilistene opplever i hverdagen, for med CE 02 blir nettopp det å tråkle seg frem mellom biler i stillestående kø er ren og skjær nytelse, sideveiene blir morsomme og veien fram til førsteplassen i lyskryssene er enkel. Du slippet å kjenne på at du eller andre kaster bort din verdifulle tid fordi reisen snarere vil fremstå som ren terapi som senker blodtrykk og frigir oppbyggende endorfiner.
Bor du i Oslo i dag, ja ikke tenk på det en gang, med stengte kollektivfelt og store pågående vedlikehold og ombyggingsprosjekter blir CE 02 rett og slett en svært god løsning som til og med er morsom. I likhet med meg kommer du sannsynligvis når som helst si ja til familiens logistikk og transportoppdrag fordi det har blitt så enkelt og effektivt.
Den fornøyelige hverdagen
Designet og de tekniske dataene til BMW CE 02 tilsier ikke nødvendigvis at dette er noen heftig kjøremaskin. De små hjulene, den korte demperveien, den flate sitteplanken og det høye styret kommuniserer ikke akkurat forventninger om fart, gode kjøreegenskaper og mye effekt.
Men ikke la deg lure av utseende og la for all del CE 02 «bjuda på» før du konkluderer. Kjøreegenskapene til sykkelen er nemlig helt enestående og veien til en litt bøllete adferd med tilhørende adrenalin-kick er ikke lang. Styregeometrien til CE 02 er superbra, dekkdimensjoner og demping tillater freske nedlegg i fyrrige svinger og veien til en morsom fartslek er veldig kort.
Bremsene er bra, rammen leverer godt, dempingen er bedre enn forventet og de 55 Nm leverer kraft og fun-factor så det holder.
BMW har allerede laget nyttig ekstrautstyr som gjør det mulig å personifisere sykkelen din for å få hverdagen til å fungere enda bedre.
Ergonomisk er CE 02 en innertier i forhold til sitt tiltenkte bruksområde. Jeg sitter godt selv om jeg kjører lenge, jeg har en oppreist sittestilling og styrets plassering byr på komfort, men byr samtidig opp til dans.
Instrumentet er futuristisk, kult og funksjonelt og gir meg akkurat den informasjonen jeg trenger: Fart og status på batteriet (pluss litt mer fra kjørecomputeren).
CE 02 kommer til og med med en universal holder til telefonen din som kan kobles til din digitale hverdag i hjelmen.
Hva er konklusjonen til testføreren?
BMW lanserte elektriske CE 04 i 2022 og jeg opplevde da at jeg nærmest kom kjørende inn fra fremtiden da jeg trillet inn i Oslo sentrum under testen.
Head-twister effekten var utvilsomt høy og BMW CE 02 er intet mindre. Modellen leverer mer effekt og bedre kjøreegenskaper enn forventet i tillegg til en høy head-twister effekt og et futuristisk design. Jeg er tilstrekkelig forfengelig og leken til å synes at alt dette er morsomt.
Modellen leverer rett og slett mer enn jeg forventer på alle punkt: frihet, mobilitet og gode kjøreopplevelser. Bra effekt med sine 15 hk og 55 Nm, en bra ramme, god demping, gode bremser og en sportslig styregeometri.
Kort og effektiv ladetid (2,40 timer 0 – 100%, 90 min 20 – 80%), gjør den enda mer brukervennlig. Den opplevde kvaliteten er også høy.
For personen som er foroverlent, fremtidsrettet, teknologiorienterte og opptatt av bærekraft og økonomi er dette rett og slett «good news».
BMW CE 02 gir deg en dyrebar selvstendighet, frihet og en mobilitetsgaranti som i seg selv er mye verdt.
__________________________________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl
Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og -nettsteder. Motorsyklene prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.