Test av Honda NX 500: Mye bedre enn 500 X
Dette var behagelig, festlig og ikke minst inspirerende.
Den utgående modellen Honda NC 500 X ble lansert i 2016. Modellen er fortsatt populær og har gitt mye kjøreglede til mange førere. Modellen blir nå, etter et lite tiår, erstattet av nye NX 500 som er litt mer høyreist og moderne, og ikke minst ganske mye bedre og morsommere å kjøre.
Nye Honda NX 500 er av forskjellige årsaker en «under-dog», men overrasker selv en erfaren fører.
NX 500 tar oss lengere enn forgjengeren og inn i adventure-segmentet med blant annet litt hvassere allround egenskaper og merkbart mer «pepp» i motoren.
NX 500 inviterer oss inn til et utvidet bruksområde med mer komfort, moro og lek. På den tekniske siden finner vi nå oppdaterte opp/ned-dempere fra Showa, lettere hjul, nytt 5 tommers TFT-instrument, oppdatert ergonomi med et nytt styre og en oppdatert ECU som gir en morsommere gassrespons og mer torque gjennom hele turtallsregisteret.
NX 500 har også blitt ett kilo lettere enn sin forgjenger og det er bra, men kanskje ikke bra nok og derfor oppfordrer vi Honda til å fortsette slankekuren.
Tekniske data:
Motor: | Parallell tvinn, firetakt DOHC, 4 ventiler pr sylinder |
Kubikk: | 471 cc |
Hk: | 47 |
Nm: | 43 |
Våtvekt: | 198 kg |
Setehøyde: | 830 mm (NB smalt sete foran) |
Rake: | 27,5 grader |
Akselavstand: | 1445 mm |
Lengde: | 2165 mm |
Tank: | 17,5 liter |
Forhjul: | 110/80R 19 M/C |
Bakhjul: | 160/60R 17 M/C |
Dempere foran: | 41 mm Showa |
Vandring foran: | 150 mm |
Demper bak: | Prolink mono, justerbar |
Vandring bak: | 135 mm |
Bremser foran: | Nissin, dobbel disk 296 mm, radialmontert, 2p |
Bremser bak: | Nissin, singel disk, 240 mm, 1p |
Bakkeklaring: | 180 mm |
Instrument: | TFT/nytt |
NX 500 vs 500X: Nytt design gjør det største utslaget
NX 500 er i det store og det hele temmelig lik forgjengeren 500 X, men skiller seg fra denne på ett viktig punkt – design.
Honda har nemlig løftet den stealth-formede kåpen og kåpeglasset som nå står nesten vertikalt og er vesentlig høyere enn på forgjengeren. Denne endringen oppfattes gjerne ikke som vesentlig, men er allikevel er viktig og gir føreren en opplevelse av at nettopp kåpen binder føreren og styret tettere sammen med forhjulet.
En design-effekt som gir føreren en opplevelse av å ha svært god kontakt med nettopp forhjulet og en forutsigbar og stabil styregeometri. Når vi får løftet og forbedret kommunikasjonen mellom forhjulet og sensorområdet som sitter i mage og brystregionen blir vi rett og slett trygge og vi kjører bedre. Mister du kontakten med forhjulet ditt skjer det motsatte og vi blir utrygge på styregeometrien og opplevelsen av at forhjulet sitter som det skal.
Vi finner en tilsvarende effekt på Honda Transalp eller Yamaha T7 som har det samme karakteristiske stuket og en løftet front. Dette er et sjakktrekk og en av de største og mest virkningsfulle forskjellene mellom NX 500 og forgjengeren 500 X.
De oppgraderte demperne bidrar sammen med det 19 tommer store forhjulet til at fronten på NX 500 er dønn rolig og tygger unna alt av dårlig norsk veistandard. Man kan selvfølgelig like eller ikke like designet, men husk da på at designet fra en kjøretekniske side rett og slett er genialt.
Hva får du når du kjøper en Honda NX 500 til under 100 000 kr?
Mange vil nok tenke at du får en rimelig, litt effektsvak men god motorsykkel som man kan brukes i til mye hverdagen, en motorsykkel som rett og slett dekker mange behov som innstegsmodell.
Det er for så vidt riktig men på langt nær den hele og fulle sannhet og NX 500 leverer veldig mye mer enn det.
Vi tror som regel alle at mer, større og sterkere er bedre og morsommere, vi tror så definitivt at prisen er avgjørende for hva som er bra og ikke. Midt oppi det hele, glemmer vi gjerne at ferdighetene våre faktisk også har noe med dette å gjøre og det er slettes ikke uvanlig at begrepet «ferdigheter» byttes med ordet «image».
Vi har altså lett for tro eller mene at bare du kjøper et kult image (les: en dyr motorsykkel) så blir ferdighetsnivået tilsvarende bra. Beklager, min venn – slik er det dessverre ikke!
En god fører vil uavhengig av tid og sted, gitt god kvalitet, kunne kjøre skinnet av alt og alle med relativt små og enkle maskiner som vi så alt for enkelt betrakter som «under dogs».
Kjøreopplevelse og kvalitet henger på tilsvarende måte sammen med ferdighetsnivå og forventinger, ikke pris og effekt. I denne diskusjonen er nok valg av segment og bruksområde et tema flere burde vie større interesse. Vi plasserer oss gjerne som regel i gruppen «spesialister» litt tidligere enn vi kanskje burde!
NX 500 er kanskje ikke den dyreste og mest imponerende i metriske størelser, men den er like fult en perfeksjonist som byr på det beste av alt. Og det får du altså til under 100 000 kroner.
De perfekte kompromissers under
Honda er en fabrikant som har mange mange tiår med erfaring og dette kommer godt til uttrykk i nettopp dette tilfellet. Kunnskap og erfaring er et suksesskriterium som gjør det mulig for Honda å sette sammen en motorsykkel som faktisk er bortimot kompromissenes mesterstykke.
Utvikling av motorsykler dreier seg nettopp om å inngå kompromisser mellom design, kvalitet, pris, vekt og funksjon og her har Honda truffet denne balansen midtskips og på en måte man sjelden ser makan til.
I akkurat dette tilfellet faller det seg derfor naturlig å dele noen av de spørsmålene jeg stiller meg når jeg tester en motorsykkel, mest for å vise hvilke svar jeg selv fikk under veis og hvorfor jeg er begeistret. Her kommer spørsmål og svar:
- Er sykkelens tekniske kapasiteter riktig ift segment – Ja
- Er sykkelen riktig priset – Ja (med god margin)
- Liker jeg modellen visuelt – Ja, så absolutt
- Har sykkelen en riktig ergonomisk utforming ift min høyde – Ja
- Har modellen et styre som er bredt og godt – Ja
- Sitter jeg godt og kan jeg bevege meg fritt i sadelen – Ja
- Har jeg god vær/vindbeskyttelse - Ja
- Er setehøyden riktig for en på 174 cm – ja, jeg når lett ned i bakken
- Er peggene riktig plassert og treffer jeg utsparingen i tanken med bena mine - Ja
- Er setetstoppen fast slik at jeg kan kjøre langt uten å bli stiv – Ja (maybe a bit on the soft side)
- Liker jeg instrumentet og når jeg bryterne på styreholken – Ja
- Liker jeg motorlyden når jeg starter – Ja
- Er gassresponsen god og uten rykking og napping – Ja
- Har motoren (uten mapping eller justeringsmuligheter) en balansert bremseeffekt når jeg går av gassen under kjøring – Ja
- Har jeg nok effekt slik at det er morsomt å kjøre og kan kjøre forbi andre med tilstrekkelig kraft når jeg trenger det – Ja
- Har sykkelen i det hele tatt en rampe-faktor – Ja, absolutt
- Kan jeg leke med den når jeg har lyst – Jaja
- Er den komfortabel å kjøre når jeg trenger det – Ja, helt klart
- Er styregeometri og sykkelens balansering god i alle hastigheter – Ja, veldig
- Er styregeometrien forutsigbar men samtidig leken – Ja
- Har sykkelen god sideveis mobilitet og følger den blikket mitt når jeg kjører krappe svinger – Oh, yes
- Kan jeg bevege meg i sadelen og benytte meg av forskjellige kjøreteknikker – Jepp
- Er styregeometrien tilstrekkelig fast slik at jeg kan kjøre sportslig og raskt – Ja
- Klarer ramme, svingarm og dempere å håndtere elle typer underlag – Ja
- Biter bremsene ved innbremsing og tåler de hard bremsing uten å fade – Ja
- Har bakbremsen en god effekt – Ja
- Tillater sykkelens balansering og demping hard nedbremsing i sving – Ja
- Er clutch og bremsehendler justerbare og gode å bruke – Ja
- Er girkassen myk, men samtidig markant og fast – Ja
- Har sykkelen god tilkomst for vask og smøring – Ja
- Har modellen mange utvendige skruer og virer som vanskeliggjør vedlikehold – Nei (litt mange utvendige skruer på motordel kanskje, men god tilkomst)
- Har sykkelen en god finish og lakk-kvalitet – Ja
- Har sidestøtten riktig lengde og funksjon - Ja
- Er sykkelen utstyret med gode dekk som er dekkende for segment og bruksområde – Ja (Dunlop Trailmax Mixtour)
Forventingene mine er selvfølgelig knyttet til segment og klasse og jeg forventer selvfølgelig noe annet av en high-end maskin til 350 000 kroner. Men når allikevel de tekniske og operasjonelle kapasitetene klarer å matche de store på noen områder, ja da blir jeg imponert.
Hva er det som er så bra da?
Listen min over viser at NX 500 scorer bra på alt og det er lite om noe å sette fingeren på. Jeg kjente som sagt litt på at setestoppen etter min liking er litt myk, men det er en smaksak og egentlig lite å irritere seg over. Jeg kjørte tross alt 50 mil den ene dagen uten å føle noen form for ubehag og jeg hadde til og med lyst til å gjenta dagen etter!
Det spesielle med NX 500 er at design, samt at valg og sammensetningen av hovedkomponentene fungerer så godt som det gjør. Det er på ingen måte noen selvfølge, men her spiller alle på lag og løfter helheten sammen, da snakker vi om reelle synergieffekter. Effekt, ergonomi, styregeometri, demping foran og bak, forhjulets effekt på sykkelens styring og demping, absolutt alt fungerer rett og slett iht mitt idealbilde og overgår derfor mine forventninger. NX 500 har til og med en litt uventet og temmelig høy fun-factor som overrasket meg litt. Sykkelens store bruksområde er også bredt og jeg brukte mye av den lange kjøredagen på grusveier av varierende kvalitet, til min store fornøyelse og glede.
Motoren har blitt vesentlig piggere og leverer veldig bra i hele registeret og i alle gir. Motorstyringen er fin og jeg opplever absolutt ingen rykking og napping, bare gode gasspådrag og god flyt. Styregeometri og demping er som laget for norske forhold og tar unna alt av støy fra dårlig underlag, sykkelen opprettholder en veldig god kontakt med underlaget og holder sporvalgene jeg legger opp til.
Testføreren mener
I dette segmentet finner du neppe noe annet som er så ytelsesmessig veltilpasset og velfungerende til under 100 000 kroner.
Dette er det perfekte kompromisset som takler, hverdag og fest, lange turer med dagsetapper på 50 – 60 mil på alle typer underlag og du vil faktisk (gitt ferdigheter) kunne henge med alle med et smil. Jeg er mektig imponert over det Honda faktisk har fått til og legger du til fabrikantens driftssikkerhet så er dette rett og slett «BEST IN CLAS» eller et «BEST BUY CASE».
Honda NX 500 har faktisk en bra tivoli-faktor som også gjør det morsomt å kjøre. Som alltid, ta deg tid til å oppdage og bli kjent med kapasitetene, det er det verdt. Klarer du å koble ferdigheter og kapasiteter, ja da får du det like morsomt som jeg har hatt det. Hadde vi fått en versjon med kvikkskifter og blipper så kunne vi rett og slett flydd til himmels. Dette ble en veldig positiv kjøreopplevelse.
______________________________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl
Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.