Hvilken bensin skal du velge til din motorsykkel?

Hvilken bensin skal du velge til din motorsykkel?



Når det gjelder drivstoff til motorsykkel, har introduksjonen av E5 og E10 bensin i Norge skapt noen spørsmål, spesielt for eiere av eldre motorsykler.

Når det gjelder drivstoff til motorsykkel, har introduksjonen av E5- og E10-bensin i Norge skapt noen spørsmål, spesielt for eiere av eldre motorsykler.

Hovedforskjellen mellom E5 og E10 ligger i etanolinnholdet; E5 inneholder opptil 5% etanol, mens E10 inneholder opptil 10% etanol.

E5 og E10 – Hva betyr dette for motorsykkelen din?

Moderne motorsykler, produsert etter 2010, er generelt bygget for å kunne tåle E10-bensin, men det anbefales likevel å sjekke bruksanvisningen eller kontakte produsenten for å være sikker. E10 kan føre til at enkelte typer pakninger og slanger forringes raskere på grunn av etanolinnholdet. Dette er spesielt et problem på eldre motorsykler, som ofte har drivstoffsystemer som ikke er beregnet på etanolblandet bensin.

For eldre motorsykler, spesielt de som er produsert før 2000, anbefales det å bruke E5-bensin (98 oktan) som inneholder lavere andel etanol og dermed gir mindre risiko for korrosjon og skader på drivstoffsystemet. E5 er derfor et tryggere valg for eldre modeller fordi komponentene i disse motorsyklene ofte ikke tåler de aggressive egenskapene etanolen kan ha, spesielt når det gjelder gummipakninger og eldre plastdeler.

Langtidslagring og vedlikehold

Hvis du lagrer motorsykkelen i lengre perioder spesielt om vinteren, er det ekstra viktig å være oppmerksom på valg av drivstoff. Etanol i bensin trekker til seg fuktighet fra luften, noe som kan føre til kondens og i verste fall rust i drivstoffsystemet. Ved lagring anbefales det derfor å fylle opp med E5 for å redusere risikoen for vannopptak og korrosjon i tanken.

Oppsummering

  • Moderne motorsykler (etter 2010): Kan som regel bruke både E5 og E10, men E5 kan være bedre for vedlikehold.
  • Eldre motorsykler (før 2000): Anbefales å bruke E5 (98 oktan) på grunn av lavere etanolinnhold og lavere risiko for skader på eldre drivstoffsystemer.
  • Lagring: Bruk E5 før langtidslagring for å unngå fuktighet og korrosjon i tanken.

Ved tvil er det alltid best å velge E5 eller konsultere motorsykkelens håndbok for spesifikke anbefalinger om drivstoff. Dette vil bidra til å forlenge levetiden til motoren og bevare ytelsen.