Test av BMW M 1000 XR: En testosteronbombe av en motorsykkel
I september 2020 bestemte BMW seg for å utvide M-konseptet fra bil til motorsykkel. BMW har siden da lansert en helt ny rekke med M-modeller med stort hell og nå lanserer de BMW M 1000 XR.
Modellen bygger på slektningene F 900 XR og S 1000 XR, men kommer altså i en helt ny teknologi-innpakning som gjør den til en verdens raskeste og heftigste sports-tourere.
Motoren til BMW M 1000 XR har blant annet fått shift-cam-teknologi som sikrer et heftig og jevnt drag gjennom hele turtallsregisteret. Vi snakker veldig MYE effekt. M 1000 XR har fått lette karbonhjul som gir to vesentlige effekter, sykkelen blir veldig mye lettere å svinge og bremsenes effekt styrkes vesentlig. To forhold som sammen med mange andre tech-bidrag gir sykkelen en ellevill fun-factor og en utenomjordisk kjøreopplevelse.
Tech-bomben overgår alt, til og med fantasien din. Kombinasjonen av effekt, teknologi og geometrisk presisjon gjør den rett og slett uslåelig. I dette segmentet finnes det rett og slett ikke noe som ligner eller for den saks skylt kan matche den. Den eneste nedsiden det er mulig å spotte er risikoen for at du som fører kan bli sittende igjen med et dårlige selvbilde, dette klarer du nemlig ikke å matche på noen som helst måte.
Dette er rett og slett svært heftige greier.
Målgruppen
Raske, voksne, adrenalinsøkende og svingglade førere med finansiell styrke, som tidligere har kjørt sportssykler, nakensykler og av forskjellige årsaker ønsker en litt mer oppreist og komfortabel sittestilling i kombinasjon med et større bruksområde.
Disse førerne vil gjerne eie en motosykkel ikke alle kan eie. Målgruppen er sannsynligvis også touring orientert teknologi-freaker, som ikke helt klarer å gi slipp på mye sportslig og aktiv kjøring, effekt, mye karbon, adrenalin-kick og vanvittige kjøreegenskaper og aufori.
Riskoprofil:
- Kvalitet: Ingen risiko
- Effekt: Ingen risiko
- Image: Ingen risiko
- Kjøreegenskaper: Ingen risiko
- Annenhåndsverdi: Ingen risiko
- Tap av førerkort: Høy risiko
Modellens historie
Modellen ble lansert som BMW S 1000 XR første gang på EICMA-messen i Milano 4. november 2014. Denne modellen selges fortsatt og har en firesylindret motor som i dag yter 170 hk og 114 Nm.
Modellen omtales som en cross-over, men er designet for kjøring på asfalt. En av de desidert beste kjøremaskinene i dagens marked med en styregeometri som til tross for størrelsen gjør det utrolig lett og morsom å kjøre. Standardmodellen har solgt veldig godt i Norge og kjøres nok hovedsakelig av svingglade adrenalin-junkier.
Selv standardmodellen er lynrask og ikke enkel å holde bak i speilet over tid. Modellen har vært driftssikker og har gjennomgående en høy annenhåndsverdi, men eierne ser ut til å eie disse syklene lenge.
BMW M 1000 XR – den letteste og mest effektsterke crossoveren i verden
BMW M 1000 XR er utvilsomt en av verdens desidert heftigste og mest effektsterke sportstourere, lav vekt, «tunet» og optimalisert over en tiårsperiode, perfeksjonert for å ta og holde en udiskutabel ledelse på absolutt alle områder.
En testosteronbombe av en motorsykkel - if you dont mean it – dont buy it. Dette er en adrenalinpumpe som har absolutt alt og kan alt på vei.
Du bestemmer når adrenalinet skal frigjøres – gitt at du er forberedt og har ferdighetene som trengs for å håndtere full effekt på dette maskineriet.
Førerstøttesystemene kan imidlertid temme råskapen og gjør det mulig for alle å kjøre rampen. Vi snakker utvilsomt om en utgave av Dr. Jekyll and Mr. Hyde hvor velutviklede førerstøttesystemer gjør det mulig for alt fra postbud og nybegynnere til racingorienterte adrenalinjunkier å bruke sykkelen med en like stor opplevelse av kjøreglede og et heftig image.
Et heftig image får du nemlig på kjøpet, jeg har vel sjeldent opplevd at så mange bokstavelig talt glanet da jeg kom kjørende eller parkerte. M 1000 XR er en eneste stor kombinasjon av lette og ytelsessterke komponenter som leverer til langt over forventning.
Modellen har en ytelsessterkt ramme, en vanvittig styregeometri, en lett og effektsterk motor, elektronikk, førerstøtte med et brukergrensesnitt i særklasse, dempere og bremser fra øverste hylle og sist men ikke minst en karbonpakke som hører hjemme i pornokategorien. Kombinasjonen av alt dette er så heftig og så potent at sykkelen til og med må ha vinger på kåpeseksjonen for å holde nødvendig down-force i høye hastigheter.
Denne motorsykkelen setter rett og slett ALT på prøve:
- Din kjøreerfaring
- Dine kjøreferdigheter
- Din utholdenhet
- Din klokskap
- Din vilje og evne til å lære og utvikle deg selv som fører
Høydepunkter med tech-pakke
Motor: | 4 sylindre i rekke med cam-shaft teknologi |
Kubikk: | 999 |
Gir: | 6 speed m/gearshift assist (kvikkskift opp/ned) |
HK: | 201 |
Nm: | 113 |
Våtvekt: | 227 kg |
Maks hastighet: | 275 km/t |
Max RPM: | 14 600 |
Akselavstand: | 1541 mm |
Lengde: | 2156 mm |
Setehøyde: | 850 mm |
Tankvolum: | 20 liter |
Forhjul: | 120/70 ZR17 carbon |
Bakhjul: | 190/55 ZR15 carbon |
Bremser foran: | Doble skiver 320 mm 4p, M kalipper Blue - ABS |
Bakbrems: | Enkel skive 220 mm 1p, M kalipper Blue ABS |
Standardutstyr
- Riding modes Pro (Rain, Road, Dynamic, Race, Race Pro 1–3, Pit Lane Limiter, Launch Control, Dynamic Traction Control (DTC) +/- Shift, Wheelie Control, Slide Control, Dynamic Brake Control (DBC), shift assistant Pro, Automatic Hill Start Control (HSC) Pro)
- TFT display med M start-up animation
- Headlight Pro med adaptive hovedlys
- Dynamic Demper Kontrol (DDC)
- M-batteri
- M- hjul
- M titan eksospotte
- M bremser
- BMW Motorrad ABS Pro
- Sport vindskjern
- Justerbar styredemper
- M-sete
- M bremse og clutch hendler
- Keyless Ride
- Tyre pressure control (TPC)
- Varmeholker
- Cruise control
- USB-ladeport
Ekstrautstyr
- M Competition package with M Carbon hjul, M rider fothvilere, M GPS-Laptrigger activation code, ekstra carbon deler (covers for front and rear wheel as well as pinion, chain guard, side trim panel on the left/right, ignition steering lock cover, cockpit interior trim)
- M styre og speil
- M Carbon hjul
- M Sport lavt sete 820 mm
- M sport høyt sete 870 mm
- Alarm
- Standard S 1000 XR vindskjerm
- Navigasjon
- M GPS-Laptrigger (activation code)
Design
Standard utgaven S 1000 XR er i seg selv et «statement» med sine velproporsjonerte, markante og sportslige profiler, kanskje en av markedets mest veldesignede sports-tourere hva angår proporsjoner og rene linjer. Modellen kommuniserer maskuline og svært sportslige kjøreegenskaper som du kjenner igjen når du ser en.
M 1000 XR topper standardmodellen og etterlater kun et inntrykk at dette materiellet er laget for å utfordre alt som finnes på to hjul. Vi snakker lederskap på veien og i gata.
M 1000 XR er ingen liten motorsykkel og vil nok kunne oppleves som en stor, dominerende og heftig maskin for korte førere som må ikke nødvendigvis har fysikken på sin side. Du ser ved første øyekast at maskinen er designet for å håndtere et arsenal av krefter som tar bølla fra 0-100 på imponerende 3,2 sekunder. Designet blir selvfølgelig helt avgjørende i kampen om å håndtere både størrelse, effekt og fysikk.
Design, formspråk, farger og dekor er rett og slett en innertier og temmelig frekt. M 1000 XR ligger så definitivt i head-twister kategorien og selvbildet mitt vokste ganske mye da jeg rullet rundt på dette utstyret.
Ergonomi
Føreren sitter oppreist og nesten fastlåst i setegropen som er dypere og gir mere støtte enn på setet på standardmodellen. Helt nødvendig med så mye krefter som er tilgjengelig her.
Ulempen – setets utforming kan hindre førerens mobilitet og gjør det ikke så lett å skli over seteryggen dersom man ønsker å bevege seg eller bruke alternative kjøreteknikker.
M 1000 XR er så vidt stor og høyreist at det uansett neppe er aktuelt for vanlige førere å legge knepukkene i asfalten, så det ikke noe problem å bli værende der du er i setet. Dette svinger så lett at du på ingen måte trenger å flytte på stumpen for å holde svingkurven.
Styret er bredt, og den lille kåpen gir føreren helt nødvendige og god vindbeskyttelsen. Kåpeglasset er mindre enn det vi finner på standard modellen og gir sykkelen et sportslig og sprekt preg.
Setehøyden kan justeres med tre seteversjoner (820, 850 og 870 mm), hvilket burde holde for de aller fleste. Plasseringen av fothvilerne, utsparing og støtte til knærne i tanken er perfekt og bidrar til at føreren allerede sitter i balanse når kjøringen starter. En svært viktig forutsetning som må være på plass for å kunne håndtere så mye effekt.
Kjøreegenskaper
Her kan du bare glemme alt du tidligere har lært om kjøreegenskaper og hen-gi deg til en helt ny verden, en ny standard og helt ny læring. I dette caset kommer du som fører garantert til kort uansett. Her settes kjøreferdighetene dine virkelig på prøve og de aller fleste vil ha gode muligheter til å utvikle og perfeksjonere egne ferdigheter.
Vi må ikke glemme at dette er en motorsykkel som er tilnærmet «race ready» og som har kapasiteter som en heftig sportssykkel. Den skiller seg fra sportsykkel segmentet på ett punkt og det er ergonomien, her sitter du oppreist, i balanse og du har full kontroll og topp komfort.
Styregeometrien er i dette tilfellet perfekt og leverer alt føreren ber om med kirurgisk presisjon. De lette karbon hjulene, ergonomien, styrevinkel, akselavstand, vekt og balanse gir M 1000 XR en sjelden, lett og morsom side-mobilitet som forsterkes av kombinasjonen lav vekt og høy effekt.
Jeg har rett og slett aldri kjørt noe som svinger så lett og presist som dette.
Den gode kontakten med forhjulet gir både trygghet og forutsigbarhet og skaper en opplevelse av å danse grasiøst til en symfoni av tekniske kapasiteter med nesten ekstreme effekter.
Dersom kjøreferdigheter og ytre forhold tillater det vil du oppleve det som å sitte sideveis på et skateboard hvor du kan sende kjøretøyet sideveis under deg, kun styrt av blikk, enkle styresignaler og riktig porsjonering av kropp og tilgjengelige superkrefter. Svært få motorsykler, om noen, har slike egenskaper.
Samtlige komponenter leverer topp ytelser og jeg nyter virkelig samspillet mellom de som i sum og sammenproduserer de vanvittige kjøreegenskapene. Alt er morsomt og inspirerende, effektuttak, ramme, demping, bremser bidrar til at du ikke bare kommer i kontakt med, men også opplever perfeksjon i hver eneste kjøreoperasjon.
Klarer du å nyte og kontrollere dette er veien til vanvittig kjøreglede og pur lykke veldig kort.
Hva finner vi i sykkelens DNA?
Jo, vi finner teknologi, presisjon og overlegenhet, vi finner lederskap og lekenhet, høy komfort og velvære i kombinasjon med klare krav til erfaring og ferdigheter. Dette DNA´et viser veien til fasinasjon, avhengighet og en herlig opplevelse av «mindfullness» hvor ikke noe annet er av betydning eller viktighet. Dette bare må da være motorsykkelverdenens Nirvana, frelsesmål og gjenoppstandelse.
Ikke en eneste milimeter på denne motorsykkelen er oversett og absolutt ingen ting er ovetlatt til tilfeldighetene – resten er helt opp til deg.
Testføreren mener
BMW M 1000 XR kan oppsummeres veldig kort – ingen over, ingen ved siden, ferdig snakka.
__________________________________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl
Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og -nettsteder. Motorsyklene prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.