Test av BMW R12: Kraftfull image-pumpe med herlige kjøreegenskaper

Test av BMW R12: Kraftfull image-pumpe med herlige kjøreegenskaper



«Unique coolness of a cruiser, in the spirit of easy», skriver sier BMW i sin egen presentasjon av motorsykkelen R 12.


BMW R 12 ble lansert i 2024.

Dette dreier seg om arven og videreutviklingen fra roadsteren Nine T 1200 som ble lansert i 2014, en modell som siden da har vært en av de kraftigste retromodellene i markedet med sine 110 hk og ca 100 Nm.

Modellen ga nok senere også BMW inspirasjon til å utvikle Urban GS-konseptet og deretter liv til den påfølgende satsningen på cuiser-kjempen R18. En kul modell som ble utviklet for det amerikanske markedet, men som kanskje ikke er like godt tilpasset nordiske forhold.

Basert på denne linjen lanserer nå BMW sin nye R12-serie, som består av R 12 og R 12 NineT. R12 representerer en nedskalering av kjempen BMW R 18. R 12 er selvfølgelig mindre, beholder DNA'et til BMW, er langt mer sportslig og selvfølgelig også rimeligere priset.

Bruksområde

Siden R 12 har fått cruiser-genet er den selvfølgelig veldig behagelig å kjøre, men den har i tillegg fått noe nytt som vi ikke har sett i denne klassen tidligere, modellen er nemlig uventet sportslig og morsom å kjøre. Disse egenskapene utvider bruksområde og variasjonsmulighetene dine og du kan la sinnsstemningen styre grepet om "rulla". R 12 vil levere det du ber om, ingen tvil om det. NineT viderefører roadster-konseptet og er derfor annerledes på noen sentrale områder. Jeg har kjørt R 12 og tar derfor kun for meg denne i denne artikkelen.

Som vanlig bruker fabrikantene en hel haug med adjektiver i sine beskrivelser av modellene, ofte med mange og svulstige formuleringer som blir litt i overkant for det nordiske lynne og som vi kanskje derfor ikke helt forholder oss til. Den norske motorsyklisten er kanskje heller ikke helt representativ for det som skjer i de store markedene, muligens fordi vi har et annet lunne, en annen topografi, kjøreterreng, klima og kanskje litt andre behov.

Men, i dette tilfellet synes jeg faktisk at BMW treffer godt på bruken av adjektiver og beskrivelsene samsvarer faktisk veldig godt med min egen opplevelse av sykkelen. BMW har virkelig ikke tatt munnen for full og jeg opplever at kjøre og samværsopplevelsen faktisk er akkurat slik de beskriver den. Her er vi så definitivt hjemme i bokser-land og dette er en model hvor nettopp denne motorplattformen hører hjemme.

Motoren er nemlig selve hjertet i denne modellen, i tillegg til en langrekke andre fine egenskaper. Dette dreier seg om BMW sin historie og fremtid, i en kul innpakning som i hvert fall treffer meg godt. Modellen er visuelt kul, symmetrisk og pen å se på, den er kraftig, den er «laid back», den er sportslig, komfortabel og veldig kapabel.

Den er rett og slett vanskelig å snu når du egentlig burde vende nesen hjemover igjen. Du vil bare ha mer av alt, fordi alt er bra.

Designet er «stunning» ergonomien byr på variasjon og komfort og kjøreopplevelser vi veldig gjerne forbinder med den autentiske motorsykkelen fra femtitallet, dette er akkurat slik det skal være. Lyden fra den momentsterke bokseren og den ventilstyrte eksospotten gjør så absolutt ikke opplevelsen noe dårligere.

BMW omtaler R 12 som en cruiser og det er greit, men jeg synes denne motorsykkelen er mye mer enn akkurat det. Under testen ble det god stemning med tilstedeværelse av en høy fun-factor og jeg har for egen del kommet til at jeg heller vil kalle R 12 en sports-cruiser, et segment som forsåvidt ikke definert eller finnes, men som jeg allikevel mener er beskrivende for hva jeg opplever når jeg kjører R 12.

Det skulle ikke forundre meg om nettopp denne modellen vil kunne rekruttere førere fra adventure-segmentet etter hvert som førerne oppdager og forstår at de kanskje har større glede av å eie og kjøre en slik modell.

BMW R12

Tekniske data:

Motor:  Bokser
Volum:  1170 cc
HK: 95
Nm: 106
Våtvekt: 227 kg
Setehøyde:  754 mm
Forhjul:  100/90 – R19
Bakhjul:  150/80 – R16
Dempere (foran):  46 mm opp/ned teleskop fra Marzocchi
Demper (bak):  Aluminium svingarm med paralever og monodemper
Dempervandring:  90 mm foran/bak
Bremser (foran):  Brembo Stylema
Bremser (bak):  265 mm singel skive 2p
Lengde:  2200 mm
Akselavstand:  1519 mm
Tankvolum:  14 liter


Design

Heritage-modellene tar oss tilbake til femtitallet, vi snakker James Dean-style og rock´n-roll. Begreper som forøvrig også er brukt i BMW sin beskrivelse av mapping-valgene på R 12-motoren.

Her oser det testosteron og dette er en soleklar head-twister som det er vanskelig å ikke like. Det kule designet er godt forankret i BMW sin historie og DNA. Det er klassisk, det er lekkert, det er funksjonelt og ikke minst elegant. Til og med hovedkomponentene som ramme, motor, felger og svingarm har fått en sjeldent lekker utforming og det er få utvendige skruer som roter til det visuelle inntrykket.

Kvaliteten på maskinering og støpegods er høy, og bruken av børstet stål er stilig, nøktern og ikke for overdådig.

R 12 byr på så mange visuelle overraskelser og detaljer du bare kan nyte og oppdage litt etter hvert. Jeg pleier å ta syklene innom en dyktig industridesigner som i dette tilfellet roser BMW for å ha gjort alt helt riktig med et bitte-lite visuelt unntak.

De sidemonterte eikene har fått en kul utforming og til og med katalysatoren er krommet, lekkert:

Eikene på BMW R12

Ergonomi

Ergonomisk er R 12 en perle av en motorsykkel.

Setet har en fin ergonomisk utforming og gir veldig god støtte bak. Setehøyden er på 754 mm hvilket gjør det behagelig å både kjøre og håndtere sykkelen. 719-utgaven kommer med et singel-sete som ser enda litt kulere ut og dette kan enkelt også byttes på standardutgaven, men dette er selvfølgelig en smakssak.

Styret er løftet og trukket bakover mot føreren slik at sittestillingen blir relativt oppreist. En litt «tantete» utforming kanskje, men la gå.

Peggene er trukket litt forover, men ikke mer enn at jeg har en skarp, men avslappende vinkel i knærne, altså ikke en typisk cruiser på dette punktet. Denne plasseringen er viktig fordi den utvider sykkelens bruksområde og gjør den til en ganske så sportslig cruiser.

Instrumentering, betjening og førerstøtte

Instrumentet er helt nytt og litt utradisjonelt, men det er allikevel lettlest og funksjonelt. Dette kan det nok være delte meninger om, men funksjonaliteten er høy. Jeg ble selv veldig dus med dette på kort tid.

Du har det standardiserte navigasjonshjulet til BMW på venstre side, sammen med menyvalg, cruisecontrol, retningsviser, horn, varmeholker og lyshorn. På venstre side sitter tenningsbryteren som brukes på den nøkkelfrie løsningen, mode-velgeren og startknappen samt SOS-varsleren.

Hovedlykten har LED-teknologi. Et klassisk og pent design og kaster en god lyskjegle på veibanen, det er ikke alltid tilfelle på motorsykler. Grensesnittet mellom fører og maskin er veldig godt ivaretatt, bryterne er enkelt å betjene og sitter innen rekkevidde, slik at du ikke behøver å skifte grep. Bra.

Modellen leveres med en fin og justerbar mobilholder som gjør det mulig å bruke egen telefon til navigasjon. Det sitter en USB-port rett under tanken på venstre side som gjør det mulig å lade under kjøring. Kult og funksjonelt.

Bremser, ramme, dempere og svingarm

Motoren er hengt opp i rammen og er en del av sykkelens bæring. Svingarmen eller paraleveren er kraftig og håndterer kreftene svært bra.

Marzocchi-demperne har en knapp vandring både foran og bak på ca 90 mm hvilket ikke er mye så (akkurat dette valget får du kjenne på fysisk av og til).

Demperen bak kan enkelt juseres med et justeringshjul som er lett tilgjengelig på høyre side, rett under setet, men med så kraftige hovedkomponenter og så kort dempervandring får du neppe de store utslagene med denne justeringsmuligheten.

Ikke mye duving her i gården. Personlig synes jeg det er helt greit når sykkelen ellers er så presis og behagelig som denne faktisk er. Her får du en cruiser med svært sportslige kjøreegenskaper og en temmelig høy fun-factor. Ikke så ofte vi finner den kombinasjonen.

Stylema-bremsene fra Brembo er fra øverste hylle og gjør det rett og slett morsomt å bremse, og i sykkelens stive arkitektur blir dette rett og slett helt enestående. Et markant bitt med en fin overgang til en jevn bremseeffekt som enkelt og presist betjenes med to fingre.

Bremsekraften fordeles automatisk foran og bak, men skulle du føle behov for å strekke sykkelen litt med bakbremsen, så er denne også uvanlig effektfull.

Kjøreegenskaper

BMW har åpenbart gjort en god jobb med R 12. Hver enkelt komponent leverer sine funksjoner med presisjon, men jeg må innrømme at synergieffektene oppleves større og bedre enn forventet.

Motoren er helt riktig dimensjonert og leverer pulveret «all over the place». 95 hk og 106 Nm høres ikke fryktinngytende ut, men du verden hvor momentsterk denne motoren er. Og for en lyd.

Den mekaniske presisjonen som BMW leverer har ingen konkurrenter og det er rett og slett en fryd å utføre hver eneste operasjon i kjøreprosessen. R 12 har bare to mapping-valg («roll» og «rock»), men forskjellen på disse to er merkbar og ikke minst veldig godt tilpasset modellen, så jeg savner ingen andre valgmuligheter.

Jeg synes det er best å kjøre motoren i «roll» og mener helt klart at sykkelen fungerer best som cruiser i denne mappingen. Men R 12 har veldig gode og sportslig kapasiteter og blir derfor veldig morsom å kjøre i «rock» også. Vil du hente fram fun-factoren med en særdeles kvikk gassrespons er det bare å smelle den i «rock» så får du det du ber om.

BMW R12

Motoren som jeg betegner som hjertet i hele teknologiplatformen kommuniserer presist og sømløst med stor mekanisk presisjon. Nok en gang lar jeg meg imponere over at BMW ikke sliter med EURO 5-effekter som rykking og napping i lave gir og det er befriende å slippe det. Motoren samarbeider synkront og sømløst med de øvrige komponentene som girboks, ramme og svingarm. Kvikkskifter systemet løfter fun-factoren ytterligere og gjør det mulig å henge på nær sagt hva som helst.

Husk dog at dette ikke er en racing-kasse, så ikke forvent at kvikkskiftersystemet kan brukes som en automatkasse i de laveste girene. Her er det mye moment, hastigheten på girskifteren er ikke tiltenkt racing, så da blir det bare smelling og rykking, så ikke gjør det.

R 12 har en uventet god sideveis mobilitet og kjøreegenskapene må derfor kategoriseres som svært gode. Det er både behagelig og morsomt å finne god flyt på svingere veier med bruk av blikk og en god kjøreteknikk, den momentsterke motoren og den velfungerende kvikksifteren på girkassen. Da snakker vi «danse-klasse».

Det 19 tommer store forhjulet er som alltid et godt kompromiss som sikrer både stabilitet, høy komfort og fun- factor. Styregeometrien er kirurgisk og sikrer en overlegen opplevelse av kvalitet. Også i dette tilfellet vil begrensningene ligge hos føreren, garantert. Jeg lar meg imponere over at en cruiser faktisk kan være så behagelig, men allikevel så sportslig og morsom å kjøre.

Testføreren mener

Uventet og aldeles enestående, ikke mer å si om det. Jeg håper bare så inderlig at folk tar seg tid til å oppdage BMW R 12, kanskje viktigst for de som har valgt en sykkel eller modell de egentlig ikke hører hjemme på og som derfor heller aldri vil klare å makse ut på kjøreopplevelse og kjøreglede.

Prøv R 12, kanskje finner du veien til større glede, større trygghet, trivsel og større kjøreopplevelser. Bruksområdet er stort. R12 mestrer alt fra pendling til turkjøring og terapi og absolutt alt foregår på første klasse. Til og med til en fornuftig penge, kvaliteten og kapasitetene tatt i betraktning.

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.