Test av Honda CB650R: Lettkjørt kvalitet med veldig høy fun-factor

Test av Honda CB650R: Lettkjørt kvalitet med veldig høy fun-factor



Honda CB 650 R er utvilsomt et ikon i eget segment, ingen tvil om det, skriver vår faste testkjører etter at han har testet flaggskipet fra Honda.

Nakensegmentet er stort, tøft og populært. Mye av Honda sin historie kommer fra nettopp dette segmentet som tidligere var litt mer klassisk orientert.

CB-historien tar oss helt tilbake til sekstitallet hvilket betyr at Honda åpenbart har lært mye gjennom en drøy femtiårsperiode. Dette kan de mye om og nå kaller de dette segmentet for Neo Sports Cafe. Det er urbant, det er kult, det er sporty og det er helvetes morsomt å kjøre med.

Det mest fantastiske med dette segmentet er at mesteparten av moroa skjer i fornuftige og lovlige hastigheter mellom 50 0g 80 km/t og det svinger som bare rakkern.

Tekniske data:

Motorvolum:  649 cc
Motortype:  Fire sylindre i rekke
HK: 92
NM: 63
Våtvekt:  202,5 kg
Setehøyde:  81 cm
Lengde:  2130 mm
Akselavstand:  1450 mm
Gaffelvinkel:  25,5 grader
Dekk foran:  120/70 – 17
Dekk bak:  180/55 – 17
Demper foran:  Showa, opp ned USD gaffel
Demper bak:  Monoshock, justerbar i 7 trinn
Tank:  15,4 liter
Bremser :  Nissin dobble skiver 320mm /singel bak 240 mm

 

Design

Honda kjemper hvert år helt i toppen av den norske salgsstatistikken og det er åpenbart at motorsykkelfolket liker Neo Sports Cafe-konseptet. Naken-segmentet er populært og Honda CB 650 R har solgt godt siden den kom.

Honda CB 650 R - foran

I et designperspektiv er ikke det så underlig for Honda er tro mot sin design-basis og vi finner igjen mye av Honda DNA'et i alle klasser. Det starter med formspråket til chassiet som er gjenkjennbart hos alle CB-modellene.

CB 650 R har noen kraftfulle og særegne komponenter som skiller seg ut visuelt.

Starter vi forfra så er de gull-elokserte gaflene et blikkfang, LED-lykten er kul, tank og sideplater forteller veldig tydelig og klart hva dette er, den høyrevridde eksosmanifoilen som går bak til den korte potten er spesiell og kul, det gull elokserte toppdekslet og sidedekslene på motoren og ikke minst den pene svingarmen forteller at dette faktisk er en «head twister».

Og snur seg, ja det gjør folk. Også her kom mange bort til meg under testkjøring, alle med et ønske om å formidle at dette likte de å se på og de var unge som godt voksne. Summa summarum, et svært vellykket design-prosjekt som MC-folket rett og slett ønsker å identifisere seg med.

Ergonomi

Enkel og vellykket oppskrift. Slank sykkel, med et godt sete som er bredt og gir god støtte bak, smalt foran med en naturlig overgang til tanken som har en markant og fin utsparing til bena gjør det enkelt å holde kroppen stabilt i posisjon i heftige svinger.

Honda CB 650 R

Utsparingen er stor nok til at både korte som langbeinte førere får god plass i cockpit. Sitteposisjonen er oppreist, men litt foroverlent som den skal være på en sprek nakensykkel og styret er godt og passe bredt slik at føreren kan gi egnede styrekommandoer som blir riktig dimensjonert for sykkelens balanse og ytelse.

Det eneste du som fører trenger å gjøre her er å bli kjent med og lære deg sykkelens geometri og balanse, så er det bare å leke med den festlige street-fighteren.

Instrument

TFT-instrumentet på Honda CB 650 R er enkelt, innbydende og funksjonelt. Her har du det du trenger og ikke så veldig mye mer enn det. Men slik skal det være på en naken sykkel som skal kjøres med innlevelse og engasjement, du har nemlig ikke tid til å bruke instrumentet så mye når du skal kjøre en naken-sykkel iht sin tiltenkte bruk. Da drenger du nøkkelinformasjon og store tall og kun det.

Honda CB 650 R - instrument

Du har tilgang til den informasjonen du trenger og skal bruke tiden på å på å dyrke sykkelens sportslige og presise kjøreegenskaper, det er det naken-segmentet dreier seg om og det er det som er morsomt med Honda CB 650 R.

Komponentnivå og kvalitet

Dette er på ingen måte noe risikoprosjekt. Samtlige av komponentene som brukes kommer fra kjente og anerkjente produsenter som har mange tiår med driftserfaring.

Honda CB 650 R - lykt og demper

De Honda-produserte komponentene som motor, ramme og svingarm er helt topp og leverer derfor også topp ytelser. Ellers finner du bare velkjente kvalitetskomponenter som brukes til bremsing, demping og elektronikk. Når vi tester syklene får de en god porsjon «deng» i form av fart, underlag, vekt og fysiske krefter og ytelsesbelastninger.

Med en erfaren testfører på ca 90 kg viser sykkelen ingen tegn til registrerbare svakheter og det er både sjeldent og bra. Da må vi huske at testene tilpasses segment og klasse.

Her er alle ytelser gode og i overkant av det jeg kan forvente for denne type sykkel. Når du eventuelt skal prøvekjøre må du huske at du kjører en firesylindret rekkemotor som leverer kreftene i det øvre turtallsregisteret til sammenligning med en tolsylindret cross plane motor som gjerne leverer kreftene lavere i turtallsregisteret.

Fordelen med en rekkefirer er gjerne at den har en penere og presis gassrespons som bidrar til at motoren går jevnere med mindre rykking og napping, men motoren må til gjengjeld piskes litt med turtall for at de skal levere max på ytelser, men det er bare morsomt.

Ytelsene til dempere og bremser er veldig bra. Demperne fra Showa leverer godt, til tross for at dette segmentet opererer med kort dempervandring.

Demper foran på Honda CB 650 R

Demperne jobber presist og veldig bra sammen med ramme og svingarm. Sykkelen holder sporvalget mitt godt og forutsigbart under pådrag i krappe svinger med dårlig underlag. Veldig bra. Nissin-bremsene har et markant bitt når jeg engasjerer den radial monterte bremsen for deretter å virke jevnt og fint ved harde nedbremsinger.

Kjøreegenskapene

CB 650 R har veldig fine og nærmest ideelle metriske mål. Med en kjøreklar vekt på 202,5 kg, 92 hk, 63 Nm, en styrevinkel på 25,5 gradet og en akselavstand på 1450 mm, gode ergonomiske forhold og en fin balansering av sykkelen er det rett og slett duket for fest.

Jeg bruker alltid tid på å lære og forstå sykkelens vekt og balanse før jeg begynner å bruke krefter, det er viktig får senere å kunne utnytte sykkelens reelle kapasiteter.

Honda CB 650 R

Å kjøre nakensykkel er som å være på tivoli, festlig og morsomt og du kjenner de fysiske kreftene i kroppen. Jeg kan sende CB´n sideveis under meg i svingkombinasjoner og det blir kjapt åpenbart at begrensingene ligger hos meg og ikke hos sykkelen. Derfor bruker jeg god tid på å bli godt kjent med styregeometri og effektuttak.

CB 650 R er laget for gata og trives aller best der, men jeg har også vært på langtur med modellen som takler det kjempebra, gitt at du ikke skal hente ut de største hastighetene, det er ikke noen av syklene i dette segmentet laget for. Men til svingete norske veier passer dette aldeles utmerket og det er rett og slett fornøyelig å jakte nye heftige svinger med denne rampen av en motorsykkel.

Det kan være klokt og vel så morsomt å velge en håndterbar 650 fremfor en kraftig 1000 kubikker som kan skape frykt på grunn av manglende på evne eller ferdigheter til å håndtere den.

Husk at mer ytelse og effekt ikke nødvendigvis er ensbetydende med mer moro og økt kjøreglede. Det er alt for mange som dessverre kjøper store og kraftige motorsykler som ikke står i forhold til førerens erfaring og ferdigheter. det kan dessverre ødelegge mye for den opplevde kjøregleden.

Tilbehør

Det er et stort utvalg av Honda Genuine Accessories tilgjengelig for 2023-utgaven av CB650R, både som individuelle produkter og gruppert i pakker – som er klare til å festes rett på sykkelen:

Neo Sport Café Pack kompletterer utseendet og designen til CB650R ved å legge til høykvalitets aluminiumsinnsatser, inkludert følgende:

  • Deksler til forskjerm
  • Sidepaneler
  • Sidedeksler
  • Vindskjerm

Hensikten med Sport Pack taler for seg selv og omfatter:

  • Quickshifter
  • Underdeksel
  • Deksel for passasjersal
  • Aluminiumsplate for sal
  • Tankbeskytter

Comfort Pack er designet for å øke førerens komfort:

  • Sotet vindskjerm
  • Varmehåndtak og tilbehør
  • Quickshifter
  • Tankbeskytter

Travel Pack inkluderer alle delene som er nødvendige for å maksimere bagasjekapasiteten til CB650R og består av:

  • Tankveske og tilbehør
  • Salveske og tilbehør

Testføreren mener

Honda CB 650 R er utvilsomt et ikon i eget segment, ingen tvil om det. Modellen er kul, morsom å kjøre, lett å leve med, enkel å vedlikeholde og har takket være sykkelens styregeometri og balanse enestående kjøreegenskaper med svært høy tivolifaktor.

Honda CB 650 R

Jeg anbefaler på det varmeste å velge en av tilleggspakkene som kommer med kvikkskifter og blipper (opp- og nedgiring uten bruk av clutch) da dette utstyret tar sykkelen til helt nye høyder. En nakensykkel av denne kategorien bør rett og slett ha dette ekstrautstyret, det er faktisk helt nødvendig for å hente ut det maksimale av sykkelens kapasiteter og det blir fryktelig mye morsommere.

CB 650 R er for øvrig en aldeles enestående dansepartner, rekkefireren går jevnt og fint og er en fryd å leke med i gata. Selv de korteste turene blir enkle og veldig morsomme å kjøre, sykkelen er veldig enkel å håndtere inn og ut av garasjen med sine knappe 200 kilo. Dette er forhold som ofte er av stor betydning for hvor ofte sykkelen din faktisk blir brukt i hverdagen.

For egen del ser jeg at store maskiner blir mindre brukt enn mindre som også er lettere å håndtere. Styregeometrien på CB 650 R er avhengighetsskapende og etter hvert som du får sykkelen godt inn under huden blir alt bare skrekkelig morsomt, akkurat som en street fighter skal være.

Tar du prisen med i betraktningen er dette beint fram en no-brainer. En motorsykkel som nærmest har en medisinsk effekt på førernes mentale tilstand og helse burde derfor fås på blå resept.

 

 

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.