Test av Honda Rebel 500 M: Kul feel-good maskin til en veldig fornuftig penge

Test av Honda Rebel 500 M: Kul feel-good maskin til en veldig fornuftig penge



Honda Rebel 500 er et herlig A2-modell som leverer veldig gode kjøreopplevelser. Ikke i fart og råskap, men snarere komfort, kjøreopplevelser og trivsel. 

Cruiser-segmentet er kult og byr på helt særegne kjøreopplevelser som vi gjerne forbinder med høy komfort, god flyt, ro og fine kjøreopplevelser. Dette er segmentet for den rolige og sindige føreren som nyter turen, kjøreopplevelser og mekanisk teknologi akkompagnert av en kraftige motorer med mye deilig lyd. Cruiserne er gjennomgående motorsykler med mye «attitude» og et særegent image. Kult, kult og atter kult.

Dessverre også et segment hvor flere av de store fabrikantene i senere tid har valgt å stanse produksjonen av egne cruiser-modeller og med den nye elektriske teknologien på vei er det slettes ikke sikkert at vi kommer til å se så mange cruisere i fremtiden heller.

Sytti- og åttitallet var nok cruisernes storhetstid, men heldigvis er det noen som holder stand. Derfor er det ekstra hyggelig at Honda leverer Rebell 500 og 1100 til henholdsvis A2- og A-klassen.

«By design» er modellene veldig like, dog´ med vesentlige forskjeller hva angår effekt, komponentnivå og ikke minst pris. Selv om Rebel 500 faktisk er en A2-modell opplever jeg ikke sykkelen som noe annet enn en tung motorsykkel. Den er kraftig, relativt stor med sine 191 kg, lang og drar kraftig gjennom hele mellomregisteret. Lyden er dyp og maskulin. På mange måter en autentisk motorsykkel, uten for mye elektronikk og dill, men med en høy mekanisk presisjon som setter deg i kontakt med opplevelsen av å kjøre en ekte og autentisk motorsykkel. Veldig kult.

Tekniske data

Motor: Tosylindre i rekke
HK: 47
Nm: 43
Kubikk: 471 cc
Lengde: 2205 mm
Akselavstand:  1490
Våtvekt: 191 kg
Setehøyde: 690 mm
Forhjul: 130/90 - 16
Bakhjul: 150/80 - 16
Bremser foran: Singel skive 296 mm 2p
Bremser bak: Singel skive 220 mm 1p
ABS: Ja
Tractioncontrol: Nei
Oppgitt forbruk: 0,37 l/mil

Design og ergonomi

Honda Rebel 500 M

Designet er som sagt så mange ganger en smakssak og valg av motorsykkel må ene og alene knyttes til valg av eget og ønsket image. Det dreier seg altså om hvem du ønsker å kommunisere at du er og hvordan du ønsker å bli oppfattet.

Rebel 500 kommuniserer at du er en urban og kul fører som lett og selvsikkert går egne veier hva angår stilart og valg av motorsykkel.  Du gir rett og slett «beng» i hva andre synes om det. Du kaster deg ikke på touring-, klassisk- eller naken-segmentet, du kjører ditt helt egne løp uavhengig av hva andre måtte mene om det fordi du ønsker det urbane og kule cruiser-imaget. Du digger det fete forhjulet, den kule LED-lykten og designet med den dråpeformede tanken som knyttes sammen med den kule bakskjermen av det skålformede setet og de markante grenrørene som går bakover til den kraftige eksospotten. Et gjennomgående urbant og rent design hvor linjene er særegne, enkle og veldig kule.

De ergonomiske forholdene er kjempefine. Rebel 500 byr på en oppreist og behagelig sittestilling med et skålformet sete og en fin skuldervinkel til det brede styret. Her sitter du med 90 grader i knærne til fothvilerne og kan enkelt operere brems og girpedal. Setehøyden på 69 cm gjør det mulig for så å si alle å sitte med bena godt og trygt plantet i bakken hvilket er viktig for mange førere. Det ergonomiske forholdene sørger for at føreren sitter i balanse hvilket gjør sykkelen enkel å bruke i både håndtering og kjøresituasjoner. Denne modellen er spesielt fin å leve med i en urban setting men trives også godt på tur.

Bruksområde

Det er viktig å huske at Rebel 500 er en cruiser og ikke noe annet. Modellen kan imidlertid cruising veldig godt og legger virkelig godt til rette for rolige, behagelige og veldig fine kjøreopplevelser.

Bruker du Rebel 500 som noe annet er det veldig sannsynlig at du går på en smell i form av en skuffelse.

Modellen er ikke en long-range cruiser men snarere en urban cruiser som trives aller best i og rundt bymiljøene:

Honda Rebel 500 M på Frognerseteren

Rebel 500 er en herlig feel-good maskin som med sine litt spesielle dekkdimensjoner liker seg best i normale og lovlydige hastigheter hvor du kan nyte den herlige styregeometrien, roen, komfort, lyden av den momentsterke motoren og det herlige mekaniske klikket som markerer at du har lykkes med å finne det neste giret. Hele kjøresekvensen er avstressende, behagelig og veldig lett å nyte.

De store dekkene har store rullebaner og er helt herlige å svinge med, men husk at dette på ingen måte er noen sporty høyhastighetsmaskin som liker å bli presset, det er den ikke laget for. Her er forutsetningen at du cruiser i Norske hastigheter og nyter sykkelens egenskaper til det fulle. Rebel 500 kan dra på tur og den kan lastes opp med hjelp av fiffige lasteløsninger, men personlig synes jeg ikke det er greia med denne motorsykkelen som ikke trives så alt for godt i hastigheter over 100 km/t.

Bruksområdet er cruising innenfor rammen av den Norske veitrafikkloven – ferdig snakka. Forventer du noe annet, bør du kanskje se deg om etter annen sykkel i et annet segment. Jeg er personlig ikke noen cruiser-dude men må bare si at jeg falt veldig for dette sjarmtrollet som rett og slett virker avstressende i trafikken. Urban cruising burde vært et eget segment og jeg ser nesten ikke for meg at det er mulig å finne noen andre modeller som passer bedre til akkurat dette enn Rebel 500 M. Den er så vanvittig behagelig, lett og enkel å både leve og kjøre med.

Kjøreegenskaper

Igjen, husk at dette er en cruiser som også skal brukes som det. Alt er riktig ved Rebel 500, jeg sitter godt, jeg sitter i balanse, selv om styrevinkelen ikke er av de hissigste og akselavstanden er relativt lang, får du mye hjelp av dekkene som har en høy profil og derav gjør det enkelt å mobilisere sykkelen til nye svinger.

Akselavstand og styrevinkel bidrar deretter til at sykkelen styrer forutsigbart og retningsstabilt gjennom kurven og det holder lenge å bare bruke blikk og hode for å styre overgangen til ny sving. I hastigheter opp til 90 -100 betjener ramme, dempere og svingarm ujevnt underlag helt fint mens den moment sterke motoren leverer et arsenal og krefter og lyd gjennom mellomregisteret.

Kjøreegenskapene setter rammen for rolige turer med mestring og nytelse uten stress. Effekt og kjøreegenskaper er så gode at jeg rett og slett glemmer at dette er en A2.

Honda Rebel 500 M på grus

Kjøreegenskaper, setehøyde, vekt og balanse gjør meg trygg og det er derfor enkelt å ta Rebel 500 litt utenfor komfortsonen, som for eksempel på grus. Det fungerer også veldig bra og gir rom for litt andre og kanskje nye cruising-opplevelser vist du er klar for det. Sykkelen tåler i hvertfall en god strekning på grus om det må til. 

Motorytelse og effekt

Den tosylindrede motoren på 471 cc er i utgangspunktet den samme som brukes i mange av Honda sine A2-modeller, dog´med noen tilpasninger til dette segmentet. Motoren til Rebel 500 har mange gode egenskaper, den har en fin og jevn gassrespons og motorgange, den er krafig og drar svært godt gjennom mellomregisteret, men blir litt roligere i toppen av turtallsregisteret slik en cruiser skal være.

Honda Rebel 500 M - Motor

En cruiser skal ikke jobbe der oppe, men snarere være rolig og sterk i mellomregisteret for å gi en fin og behagelig kjøreopplevelse. Jeg kan slippe motoren langt ned i turtall i høye gir og opplever at den drar seg lett og uanstrengt opp igjen i samme gir. Motorbremsen er ikke påfallende kraftig men legger på en annen side tilrette for jevn og fin kjøring med god flyt. Lydbildet til motoren forsterker inntrykket av at motoren yter adskillig mer enn 47 hk og 43 Nm. Motoren og girkassens ytelser betraktes som et vesentlig bidrag til sykkelens fine karakter og gode cruiser-egenskaper.

Dempere og bremser

Rebel 500 er satt opp med moderate men riktig dimensjonerte bremser fra NIssin. Av hensyn til vekten foran har Honda brukt kun en ventilert skive på 296 mm, skiven bak er på 220 mm og begge fungerer bra med et bestemt bitt og jevne bremseytelser.

Honda Rebel 500 M - Bremser

Demperne foran og bak fungerer godt innenfor sykkelens tiltenkte bruksområde, men demperne bak blir for svake dersom sykkelen presses og kjøres for hardt. Dette er ofte situasjonen for A2-sykler i denne kategorien siden fabrikantene ofte må finne kompromisser mellom, vekt, pris og ytelse.

Instrument og førerstøtte

Instrumentet er enkelt men lekkert og har kun helt enkle funksjoner som klokke, speedometer, girindikator, trippteller og tankmåler. Instrumentet står helt i stil med sykkelens design og linjer.

Honda Rebel 500 M - Instrumenter

Rebel 500 er på alle måter en enkel motorsykkel og har ingen form for førerstøtte utover ABS-bremser, oppsiden ved det er at du virkelig får kjenne på opplevelsen av å kjøre en ekte og autentisk motorsykkel og det er veldig kult.

Testføreren mener

Honda Rebel 500 er et herlig A2-modell som leverer kjøreopplevelser som overgår mine forventninger til dette segmentet. Ikke i fart og råskap, men snarere komfort, kjøreopplevelser og trivsel. Modellen kommer i en standard utgave til 91 990 og en litt påkostet utgave i andre farger som heter Rebel 500 S og koster 96.990.

Sykkelen er gjennomgående herlig å kjøre og med en så høy trivselsfaktor blir terskelen for å ta sykkelen ut på en kveldstur veldig lav. At du ikke har lyst til å avslutte turen eller kjøre mer og oftere sier mye og måler vi kjøreglede på investert krone kommer Rebel 500 svært godt ut av det.

Styregeometri, motor og ergonomi og ikke minst Honda-kvalitet bidrar til at alt sitter som det skal og at kjøreopplevelsene blir store. En herlig, autentisk og festlig motorsykkel.

Honda Rebel 500 M

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.