Tips for banekjøring med gateregistrert motorsykkel

Tips for banekjøring med gateregistrert motorsykkel




Banekjøring med motorsykkel, også kjent som førerutviklingskurs og track days, er en spennende og lærerik opplevelse for motorsykkelentusiaster.

Her er en liste med tips som kan hjelpe deg å få mest mulig ut av din tid på banen.

Forberedelser

Sjekk at motorsykkelen er i god teknisk stand med riktig vedlikehold. Sjekk at sykkelen ikke har noe lekkasjer i form av olje eller væske. Sjekk bremseklosser da disse blir fort slitt under banekjøring. Sjekk at kjedet er stramt nok, samt har nok smøring. Sjekk dekktrykk og juster det i henhold til anbefalingene for banekjøring. Det er viktig at dekkene ikke er utslitt for å sikre mest mulig grep, spesielt hvis det er vått. Du burde unngå dekk som ikke er tilegnet for bane, da disse ikke gir optimalt grep i høye hastigheter, da spesielt og off-road og enduro dekk. Sportsdekk og sport touring dekk er bedre egnet for banekjøring.

Ha riktig sikkerhetsutstyr, inkludert godkjent hjelm, ryggskinne og kjøreutstyr som er tilegnet for banebruk. Det anbefales å benytte skinndress med kne pukker, skinnhansker og skinnstøvler hvis man skal kjøre aktivt.  

Husk at lydnivået blir veldig høyt på banekjøring, derfor er det viktig å ha gode ørepropper for å unngå hørselskader.

De fleste største forsikringsselskapene dekker banekjøring så lenge dette går innunder førerutviklingskurs, men dobbeltsjekk med ditt selskap for å unngå å måtte erstatte skader på egenhånd.

Det er spesielt viktig at din motorsykkel imøtekommer kravene om lydnivå på banen. De fleste førerutviklingskurs i dag operer med maksimalt 102 desibel ved ved 4.500-7.000 rpm i depotet avhengig av antall kubikk og sylindre. På banen er det maksimalt 111 desibel som er tillatt. Overskrider din motorsykkel lydkravet så får du ikke lov til å kjøre. Hvis du kjører med original eksos så er dette som regel ikke noe problem, men har du byttet til effektanlegg burde du sette i DB-killer, men selv dette kan være for høyt. Er du usikker bør du måle lyden på forhånd eller bytte til originalt eksosanlegg.

Møt opp på banen med full tank, det er ikke alle baner som har bensinpumpe i nærheten.

Kurstilbud

I Norge er motorsyklister heldige som kan delta på forsikringsgodkjente førerutviklingskurs på forskjellige racing baner rundt om i landet. Flere aktører og forhandlere holder kurs på baner som Rudskogen, Vålerbanen, Motorcenter Norway og Artic Circle Raceway.

Disse kursene er ofte drevet av frivillige organisasjoner, som gjør det rimelig for å deg å kjøre på bane. Kursene er som regel delt opp i grupper basert på ferdigheter og erfaring, slik at man kan kjøre mest mulig komfortabelt.

Innstillinger på din sykkel

Mange moderne motorsykler kan instilles for en best mulig kjøreopplevelse på banen. Blant annet kjøremoduser der du kan stille inn mer presis gasskontroll, mindre inngripende traction conrol, wheelie control og ABS-innstillinger.

De fleste moderne sportsmotorsykler har en egen modus for banekjøring. Det kan være greit å stille inn dempere, spesielt hvis du har elektronisk fjæring på din sykkel så det er dette lettvint.

Undersøk banen på forhånd

Gjør deg selv en tjeneste med å undersøke banen du skal kjøre på forhånd. På denne måten kan du være bedre forberedt på linjevalg, hastighetene og lære deg banen enda kjappere når du er ute å kjører.

Det er ofte videoer på YouTube av banen som kan hjelpe deg å forstå banen og sporvalg.

Under kjøring

Fokuser på kjøreteknikk, inkludert sporvalg, bremsing, akselerasjon og sittestilling. Vær bevisst på ditt egen ferdighetsnivå og unngå å presse deg selv for hardt. Ta en oppvarmingsrunde for å få dekkene til riktig temperatur før du går til full hastighet. Vær oppmerksom på endringer i værforhold som vind, temperatur og regn, da dette kan påvirke veigrepet.

Følg banens regler nøye, inkludert hastighetsbegrensninger, flagg, forbikjøringsregler og sikkerhetsinstruksjoner. Ta jevnlige pauser for å unngå utmattelse, opprettholding av konsentrasjonen og få i deg rikelig med drikke. Vis respekt for andre kjørere og deres ferdigheter. Vær høflig ved forbikjøringer og kommuniser tydelig med håndsignalene. Vær tålmodig, banekjøring handler om å lære og forbedre deg. Det er ikke et kappløp, alle er på banen for å lære og bli tryggere motorsyklister.

Tilbakemeldinger

Spør om tilbakemelding fra erfarne kjørere eller instruktører for å forbedre ferdighetene dine. På denne måten kan du få arbeidsoppgaver som du kan kontinuerlig jobbe med for å få høyere kvalitet og mer effektiv kjøring på banen.

Ha det gøy

Husk at banekjøring skal være en morsom og lærerik opplevelse. Nyt hvert øyeblikk på banen og store doser med adrenalin. Ved å følge disse tipsene og å være bevisst på sikkerhet og kjøreteknikk, kan du ha en givende opplevelse på banen mens du forbedrer dine kjøreferdigheter.

Etter kjøring

Etter endt kjøring, sjekk motorsykkelen for eventuelle problemer eller skader. Gi deg tid til å avkjøle deg og reflektere over kjøreopplevelsen.