Velg riktig trafikkskole når du skal ta førerkort på motorsykkel

Velg riktig trafikkskole når du skal ta førerkort på motorsykkel



Veien til førerkortet på motorsykkel kan være nærmere enn du tror. 


Du har kanskje lenge drømt om MC-lappen, men er usikker på hvordan du skal komme i gang. I denne artikkelen vil vi dele våre erfaringer. 

Godkjent kjøreskole

Det er flere kjøreskoler som tilbyr effektiv opplæring, som gjør at du snarest mulig kan nyte friheten på to hjul i eget selskap. 

Når du har bestemt deg for å ta MC-lappen, er et av dine neste steg valg av trafikkskole. Dette kan være avgjørende for tidsbruken på opplæringen, og det anbefales å velge en kjøreskole med erfarne MC-lærere. Mange vektlegger effektiv opplæring, ettersom MC-sesongen i Norge ikke er den lengste. Det er også viktig at kjøreskolen er profesjonell, og lærer bort all nødvendig kunnskap slik at du er rustet til å reagere på uforutsette situasjoner i trafikken. Første prioritet ved valg av kjøreskole er en godkjent kjøreskole fra Statens vegvesen.

Stegene for førerkortet for motorsykkel

Ta kontakt med en kjøreskole i ditt område for å melde deg på kurs. Det er lurt å lese kundevurderingene av de ulike skolene før du melder deg på. 

  • Meld deg på trafikalt grunnkurs. Har du lappen for et annet kjøretøy fra før, trenger du ikke dette. 
  • Ta teorikurs for motorsykkel på din lokale trafikkskole. 
  • Undersøk hvilke pakker for opplæring som tilbys. De obligatoriske delene av opplæringen er nødvendig for å få godkjent opplæringen. Antall inkluderte kjøretimer utover obligatorisk opplæring kan variere.
  • Søk om førerkort hos Statens Vegvesen.
  • Meld deg opp til teoriprøven hos Statens Vegvesen. Det finnes flere plattformer på nett der du kan øve. 
  • Ved godkjent teoriprøve kan du melde deg opp til førerprøven.

Obligatoriske kjøretimer

Etter gjennomført trafikalt grunnkurs (ikke nødvendig for de med førerkort fra før) og teorikurs venter den obligatoriske kjøreopplæringen. Minimum antall kjøretimer du må gjennom for bestått opplæring: 

  • 2 veiledningstimer
  • 4 timers sikkerhetskurs på bane (gjelder ikke for lett motorsykkel)
  • 8 timers sikkerhetskurs på vei (hvorav 4 timer er teori)

I tillegg er opplæringen nivåstyrt etter kompetansemål som eleven må vise at de mestrer. De fleste bruker derfor flere timer enn minimumet. Selv om mange øvelseskjører på egenhånd med veileder, er det ikke sikkert de har nødvendig kunnskap for å lære bort de nødvendige kompetansemålene. Dersom eleven viser nødvendig kompetanse kan de avlegge førerprøven. 

Innhente flere tilbud

Hent inn tilbud fra lokale kjøreskoler, og sammenlign de ulike pakkeprisene opp mot hverandre. Alle de obligatoriske kjøretimene må være med, men det totale antall kjøretimer kan variere. De fleste som ikke har lappen, har heller ikke fullt kjøreutstyr. Det er påkrevd ved opplæring og oppkjøring, så undersøk om lån/leie av kjøreutstyr er inkludert i prisen. 

Samtidig bør du få et inntrykk av tidligere elever sine erfaringer ved å lese kundevurderinger. Venner og bekjente kan ofte være behjelpelige, kanskje har de gode erfaringer eller vet om noen som nettopp har tatt lappen. 

Hva koster motorsykkellappen?

Totalprisen vil variere ut ifra antall kjøretimer du trenger, men å innhente pakkeprisen vil være en god start for summen du bør legge av. Timesprisen vil variere mellom 900-1300 kroner. Så det kan være lurt å sette av en ekstra buffer. Dersom budsjettet ditt kun dekker tilbudspakken risikerer du å avbryte opplæringen,  fordi du mangler noen få tusenlapper. 


Hvilken førerkortklasse kan du ta? 

Motorsykkellappen deles inn i tre ulike klasser, så start med å sjekke at kjøreskolen du vurderer faktisk tilbyr opplæring av den aktuelle klassen. Det er som regel ulike priser for de ulike klassene. Prisene kan også være annerledes for deg som allerede har førerrett for en av motorsykkelklassene fra tidligere.


Førerkort for lett motorsykkel, klasse A1: 

  • For å ta MC-lappen for lett motorsykkel må du være fylt 16 år. Førerkortklasse A1 gir deg rett til å kjøre motorsykkel på opp til 125 ccm. Med dette førerkortet kan du også kjøre moped, trehjuls motorsykkel med maks effekt på 15 kW og mopedbil på under 150 kg.

Førerkort for mellomtung motorsykkel, klasse A2: 

  • For å ta lappen for mellomtung motorsykkel må du være fylt 18 år. Førerkort klasse A2 gir rett til å kjøre motorsykkel med maks effekt på 35 kW. Det vil si at antall hestekrefter og kubikk kan variere, men effekten kan ikke overstiges. Med dette førerkortet kan du også kjøre moped, tilhenger til motorsykkel på over 125 ccm og trehjuls motorsykkel med maks effekt på 15kW.

Førerkort for tung motorsykkel, klasse A: 

  • For å ta lappen for tung motorsykkel må du enten være fylt 24 år, eller være fylt 20 år og hatt førerkort for A2 i minst to år.  For sistnevnte kriterium må du gjennomføre et kurs som varer i syv timer. Med dette førerkortet kan du kjøre alle typer motorsykler. 

Effektiv opplæring

De fleste ønsker å gjennomføre opplæringen raskt, slik at de kan nyte resten av MC-sesongen. En rask og effektiv opplæring stiller ekstra krav til forhåndsundersøkelser av deg. Du kan be om en plan for opplæringen fra kjøreskolen. Da kan du kontrollere at den tilfredsstiller både de obligatoriske kravene, men også inneholder de momentene som er ekstra viktig for deg. Dersom du kanskje gruer deg til kjøregården, kan det være lurt å avtale tid til ekstra gjennomgang av de tekniske øvelsene. 

Selv om kjøreskolen kan tilby en effektiv opplæringsplan, må du også sørge for at du har tid til å sette av intensiv opplæring. 

Motorsykkellappen i utlandet

Det er mulig å ta førerkortet for motorsykkel i utlandet, men du må på forhånd undersøke reglene for det aktuelle landet. Det er som regel ulike krav, for eksempel at du er bosatt eller student i landet. I tillegg bør du undersøke om sertifikatet gjelder for kjøring i Norge. Du bør naturligvis kartlegge slike detaljer før du starter på opplæring i et annet land.  

Vi ønsker deg lykke til med motorsykkellappen!