Test av BMW F 750 GS: En av de aller beste i sin klasse

Test av BMW F 750 GS: En av de aller beste i sin klasse



BMW F 750 GS med Sport Performance-pakken er en perfekt motorsykkel gitt prisklasse og segment. Det er konklusjonen av testen av F 750 GS.

BMW lanserte F 750 GS i 2018, og hadde da brukt mye tid og ressurser på forløperen F 700 GS som ble produsert i tiårsperioden fram til 2018.

Jeg har testet BMW F 750 GS med Sport Performance-pakken. Denne utgaven er noe av det mest perfekte som er laget i mellomsegmentet, så er du på motorsykkeljakt bør du lese denne testen.

Denne motorsykkelen er nemlig så nær perfekt en perfekt motorsykkel det trolig er mulig å komme i denne klassen.

Det skyldes nok at BMW bygger på 15 års erfaring med akkurat denne serien i tillegg til en hel haug med kompetanse og kunnskap som er opparbeidet over enda flere år.

F 750 GS går i denne versjonen tjukt utenpå de fleste og presterer bedre en mange av sine konkurrenter i denne klassen. Merk, da snakker vi om en målgruppe som omfatter ordinære førere og ikke spesialister som trenger spesialutstyr, de klarer seg selv og vet veldig godt hva de trenger. I det følgende skal jeg forklare hvorfor dette er så bra for oss som er å betrakte som vanlige førere.

Segment: Adventure

Bruksområde: Turkjøring på landevei og grusvei.

Tekniske data

Motor: Tosylindre i rekke. Væskekjølt
Kubikk:  853 cc
HK: 77
Nm   83
Dempervandring: 170 mm foran og bak
Demper foran: 41 mm
Demper bak: Monoshock elektronisk demper
Våtvekt: 224 kg
Dekkdimensjon foran: 110/80 – R19
Dekkdimensjon bak: 150/70 – R17
Lengde:     2255 mm
Akselavstand:  1559 mm
Bremser foran: 305 mm, doble skiver med Brembo kalipere
Singel skive: 265 mm
Setehøyde: 790 – 815 mm

 

Design

Hva angår design får dessverre F 750 GS bitte litt «pepper» fra min side. Sykkelen er flott å se på og holder seg godt innenfor BMW sine designkriterier, dette er utvilsomt en BMW.

Men, det er noe galt med proporsjonene i sykkelens lengde-akse og på to punkter, seksjonen fra tanken fram til det klassiske adventure-nebbet er for lang og eksosrøret fra katalysatoren under motoren som går bak til eksospotten får sykkelen til å se enda lengere og snålere ut.

Det hjelper heller ikke at potten ser ut som den er laget på et lokalt bikkenslagerverksted og har form som en termos i stål!  Men når det er sagt er lyden veldig veldig bra for ikke å si upåklagelig.  Sykkelen er allikevel så bra at jeg velger å legge den inn i min egendefinerte kategori for motorsykler som er så bra at jeg rett og slett driter i hvordan de ser ut. Men merk, design er en smaksak og et høyst subjektivt vurderingskriterium.

Ergonomi

Med en standard sittehøyde på 815 mm kan F 750 GS brukes av nær sagt alle, de aller korteste kan eventuelt senke sykkelen ytterligere til 790 mm hvilket gjør sykkelen tilgjengelig for veldig mange flere.

Setet er fast og fint, gir god støtte til stumpen under gasspådrag og er også lett å bevege seg over dersom man har en aktiv kjørestil. Testføreren er 174 cm høy og passer aldeles perfekt i sykkelens standardoppsett. Høyde og avstand til det brede styret er perfekt og benas gripemuligheter om tanken er også veldig fine. Det er også helt fint å stå å kjøre på grus hvor jeg får en lett forover-lent stilling og kommer godt og naturlig over styret slik jeg skal.

Ergonomi og kjøreegenskaper er så bra at jeg egentlig ikke trenger å flytte meg noe sted, denne sykkelen tåler mye mer enn nervene mine så da kan man egentlig bare sitte helt i ro og nyte ferden selv i frekke nedlegg. Den lille vindskjermen er perfekt og tar unna for vær og vind i relativt høye hastigheter. Jeg vil tro at denne modellen kan betjene førere fra 165 til 195 cm uten problem.

Modellen har også gode gripemuligheter når sykkelen skal bukseres eller flyttes inn eller ut av garasjer og lignende. Dette gir i sum topp score på ergonomi. 

Instrumentet

TFT-instrument og betjeningspanelet er i toppklasse. Instrumentet er lett å lese og tilbyr tall og bokstaver som det faktisk er mulig å lese i alle situasjoner og alle lysforhold.

Selv service-varselet er stort nok til at du ikke går glipp av det og viser samtidig annen viktig kjøreinsformasjon som du gjerne trenger for å kjøre motorsykkelen etter at varslet har kommet.

Dette varselet går nemlig ikke bort før du har hatt sykkelen på service. Brytere og navigasjonshjul er veldig godt plassert og gjør det mulig for alle å nå vitale brytere som styrer grensesnittet til instrument og viktige funksjoner på motorsykkelen. Absolutt ingen ting å utsette på dette, helt topp.

Det er til og med gjort klart for montering av GPS i en låsbar holder, veldig bra:

Motor og førerstøtte

Den tosylindrede crossplane motoren som yter 77 hk og 83 Nm har etter hvert blitt en svært så ytelsesvillig og er en helt sentral del a F 750 GS.

Mappingvalgene som omfatter fire kjøremodus (dynamic, road, enduro og rain) løfter sykkelens kapasiteter vesentlig og byr på merkbare forskjeller, så her er det mulig å finne noe for enhver smak. Den elektroniske bakdemperen justeres iht valgt kjøremodus (men kan også justers manuelt) og er på sitt strammeste i kjøremodus «dynamic». Her tar du ut full effekt og alt av moro og da trenger du strengt tatt ikke mer.

Leveransen av kraft er på sitt beste gjennom mellomregisteret for så å avta litt i toppen av turtallsregisteret, men det er helt greit. På denne type sykler er det viktigst å ha kreftene tilgjengelig i mellomregisteret. Kvikkskiftersystemet (både opp og nedgiring uten clutch) tar ytelsene til nye høyder og bidrar til at F 750 GS blir temmelig kjapp og morsom å kjøre.

Artikkelen fortsetter under bildet.

BMW F 750 GS - motor

Opp- og nedgiringen er sømløs og flyter fint og gir meg en herlig opplevelse av god opplevelse av ro og kjøreteknisk mestring selv om det går fort unna. I tillegg byr modellen på førerstøtte funksjoner som slipper clutch, traction control, dynamic ESA, cruise control, dynamic brake control og MSR for å nevne noe.

Gassresponsen er uvanlig fin og motoren leverer mye mer en det jeg forventer, det skylles nok mappingvalgene og de gode pusteforholdene motoren har fått. Jeg merker lite eller ingen ting til effekten av EURO 5 tiltakene og det er nokså unikt. EORO 5 merkes gjennomgående på de fleste merker og modeller så dette er veldig positivt. I «dynamic» er motoren så pigg og morsom at du kjapt kjenner på følelsen av å være på tivoli.

Jeg har to forhold som drar litt ned, men bare litt!

Motoren støyer en del og sammen med resonans fra forhjulet forplanter lyden seg til styrebrønnen i kåpen og skaper i noen hastigheter litt mye lyd. BMW har gjort et forsøk på å stanse denne resonansen med å sette inn en plastplate under styrekrona og denne tar noe av denne lyden men ikke alt. Over hodet ikke noe problem, men man bør vite hvor denne udefinerte lyden kommer ifra slik at man ikke tror at noe er galt. Modellen kommer uten en «belly-pan» og det burde den kanskje ha hatt for å beskytte undersiden av motoren.

Kjøreegenskapene er rosinen i pølsa

BMW F750 GS i skogen

F 750 GS har som sagt et stort bruksområde og trives veldig godt på både asfalt og grus, selv om Michelin Anakee-dekkene egentlig er et standarddekk for harde overflater.

F 750 GS sport skiller seg fra sine forgjengere fordi den har fått det lille ekstra som virkelig bidrar å løfte modellen inn i eliteserien. Motor, mapping valg, demperfunskjonene med den elektroniske demperen bak, akselavstand, styrevinkel, ramme og svingarm, pluss kvikkskiftersystemet tar modellen dit den må være for å bli fullkommen og perfekt.

Når fabrikantene bygger modellene sine inngås det hele tiden kompromisser mellom ytelse, kvalitet, vekt og kostnader og disse kompromissene får normalt konsekvenser som merkes på et eller annet vis.

I dette tilfellet har BMW klart å nulle ut effektene av kompromissene med tilleggsutstyr og mere førerstøtte som får svakhetene modellen tidligere hadde til å bli mer eller mindre borte. Modellen har til tross for sin lange akselavstand og tyngde en styregeometri som er helt fantastisk bra og som helt klart bidrar til at jeg kjører bedre.

Ergonomi, vekt og balanse gjør det enkelt for meg å ha full kontroll på sykkelen i alle situasjoner og jeg kan til og med hente ut mere krefter i hissigere svingkurver uten at dette går på bekostning av sporvalg, håndtering av ujevnt underlag eller ønskede svingkurver. 

Jeg har stålkontroll på forhjulet mitt som kommuniserer svært godt med sensorene mine i mageregionen og jeg kjenner bevegelsene til bakhjulet like godt samtidig. Denne gode kommunikasjonen og kontakten med underlaget gjør meg så trygg og rolig at jeg kan overlate alt til blikk og styrekommandoer som støttes av de fine ergonomiske forholdene og sykkelens styregeometri.

Jeg kan ikke få nok svinger og de kan nesten ikke bli krappe nok, alt blir en lek og jeg blir kanskje litt mer rampete enn jeg strengt tatt burde være.  Det 19 tommer store forhjulet jobber veldig godt med demperne foran som egentlig ikke kommer fra øverste hylle, men som sammen med ramme, svingarm og den elektroniske bakdemperen fungerer så utrolig godt. Sykkelen håndterer ujevnheter og skyver forhjulet kjapt og bestemt ned i underlaget slik at jeg alltid har kontroll. Jeg kjenner selvfølgelig av og til at gyro-effekten til det store forhjulet krever sitt, men jeg får igjen for dette i form av en vanvittig fin stabilitet og veldig god flyt. F 750 GS sport er rett og slett en symfoni av kjøreopplevelser som virkelig bidrar til at jeg kan nyte, nyte og atter nyte. 

Bremser

BMW F 750 GS - Bremser

BMW sin erfaring, kunnskap og kompetanse gjør det mulig å unngå valg av overdimensjonerte komponenter som gjerne er tyngre og koster mere og nettopp valg av mindre og letter komponenter er nok noe av årsaken til at F 750 GS Sport fungerer så godt som den gjør.

Bremskalipperne fra Brembo er så absolutt ikke de heftigste men de fungerer svært godt og bidrar selvfølgelig også til å heve kjøreopplevelsen. Bremsehendelene er justerbare og enkle å tilpasse førere av forskjellig størrelse.

Oppsummert

For å sitere skistjernen Heidi Weng så må jeg bare si at jeg bøyer meg i hatten for denne modellen som er bortimot fullkommen og perfekt. Dette er motorsykkelen jeg gjorde meg skyldig i å undervurdere pga design, men som faktisk overrasker meg positivt på alle punkter.

Dette er motorsykkelen hvor jeg rett og slett finner det problematisk å sette fingeren på noe som helst, gitt prisklasse og segment. Ytelser, kapasiteter og kjøreegenskaper er faktisk så gode at de kompenserer for de feilene jeg selv gjør som fører. F 750 GS Sport har fått et teknologi-løft og er uten tvil en av de aller beste i sin klasse og segment og du vil neppe finne noe som er bedre til denne prisen.

Mange større og langt dyrere sykler vil faktisk slite med å matche kjøregleden denne modellen byr på for her får du det aller beste av det vi ønsker å oppleve når vi kjører motorsykkel.

BMW F 750 GS - front med hovedlykt og vindskjerm

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.