Test av Honda CL 500: Så nærme du kommer
Hva kjennetegner en god A2-sykkel – vel det er det nok helt sikkert mange og delte meninger om, men jeg skal allikevel dele hva jeg synes er viktig, så kan vi etterpå se nærmere på om Honda CL 500 leverer ift akkurat disse forventningene.
A2-segmentet dekker gjerne to formål, opparbeidelse av erfaring og læring for de som kommer fra A1-klassen og skal opp i klasse A på den ene siden og førere som kanskje har kjørt tung (klasse A) lenge og kanskje ønsker et lettere kjøretøy.
Det er faktisk en del som går den veien også. Jeg liker å kjøre A2 fordi dette segmentet faktisk setter større krav til mine ferdigheter og kjørestrategier. Med store full effekt sykler er det lettere å justere bort førerfeil eller gale sporvalg med motorkraft, en mulighet du ikke i like stor grad har på motorsykler som har mindre enn 47,6 hk og mindre motorvolum.
Mindre førerstøtte og mindre motor betyr at jeg som fører får et smalere operasjonsområde og må gjøre mer riktig selv og med bruk av egne ferdigheter i stedet for effekt og førerstøtte. Jeg må velge riktig svingstrategi, riktig sporvalg, riktig blikk og riktig gir for å kjøre svingen godt. Slurver jeg i forberedelsen eller gjennomføringen kan jeg fort falle inn i svingen i mangel på tilstrekkelig motorkraft.
A2-sykkelen må derfor kunne tilby nok kraft til at jeg faktisk klarer å gjennomføre strategiene mine og dersom jeg gjør feil (hvilket jeg gjør) må jeg altså ha nok kraft til å justere. Jeg trenger ikke mye, men jeg må ha noe. I jakten på den perfekte svingen trenger jeg ellers en god ramme, med en svingarm og dempere som klarer å håndtere fart og vekt. Disse kvalitetene kan dessverre variere stort fra merke til merke. A2-sykler som er produsert som A2 er ofte ikke så tunge så da holder det som regel med en bremseskive, smeller man på to skiver foran går det gjerne på bekostning av kompromisser knyttet til vekt og balanse og det er gjerne heller ikke så bra. For egen del synes jeg at en A2-sykkel bør veie mindre enn 200 kg (fulltanket).
Totalvekten er av stor betydning for daglig håndtering av sykkelen og selvfølgelig også styregeometri , kjøreegenskaper og fun-factor. En A2 har gjerne ikke så høy topphastighet og da trenger den hellet ikke veie så mye for å opprettholde stabilitet. Da er det viktigere at sykkelen er slank og har et forhjul som er stort nok til å gi en god gyro-effekt.
Med mindre motor ønsker jeg gjerne muligheten til å kjøre med høyere og jevnere snitthastighet og da er det så absolutt en fordel å ha et 18 eller 19 toms forhjul som også håndterer dårlig underlag bedre. Demper eller dempere bak blir ofte et kompromiss mellom vekt, effekt og pris så jeg forventer ikke all verden av disse, men jeg forventer at de kan justeres og klarer å håndtere vekten av en fører og litt last. Design og ergonomi er av flere grunner viktig og jeg trives best når sykkelen er slank og smidig, riktig akselavstand for segmentet og en riktig styrevinkel. Styret må veldig gjerne være bredt.
Jeg trenger personlig ikke så mye værbeskyttelse, men forventer at sykkelen byr på en fin, forutsigbar og morsom styregeometri som gir meg mulighet til å utnytte sykkelens faktiske kapasiteter. På instrument siden er jeg innforstått med at det er enkelt, her trenger jeg kun tilgang til fart, km, utetemperatur, klokke og gir indikator. Det holder i massevis. Uten en lang liste av førerstøttesystemer har du rett og slett ikke behov for å vise noe annet heller.
Noe av poenget med A2 er at du skal lære å kjøre klokt og godt og det lærer du neppe med for mye førerstøtte og for mye effekt.
På motorsiden forventer jeg en jevn og fin gassrespons som leverer godt gjennom mellomregisteret og helst litt oppover i turtallsregisteret. A2 syklene har gjerne fra 25 til 47 hk og et tilsvarende antall newtonmeter. Er du i det øvre sjiktet av denne skalaen har du faktisk mer enn nok krefter til absolutt alt og det er egentlig ikke så mange førere som faktisk har ferdigheter til å håndtere så mye enn det (like it or not).
En god fører kan kjøre skjorta av mange med mye større sykler enn det! Leverer motor og eksosanlegg en fin lyd, ja da er lykken faktisk fullkommen.
Tekniske data Honda CL 500:
Motor: | To sylindre i rekke |
Volum: | 471 cc |
HK: | 46 hk |
NM: | 44 |
Ramme: | Rørramme stål |
Akselavstand: | 1485 mm |
Dekk foran: | 110/80R/19M |
Dekk bak: | 150/70R/19 M/C |
Setehøyde: | 790 mm |
Tank: | 12 liter |
Våtvekt: | 192 kg |
Jeg tok med CL 500 på en skikkelig langttur for å virkelig gi den noe å bite i. 800 km, med last i krevende terreng med mye høydemeter og mye svinger, avløst av noe motorvei (som jeg hater) men som jeg bare måtte prøve. Jeg kjørte lange økter og prøvde faktisk sykkelen langt utenfor dens tiltenkte bruksområde, men CL 500 er en kapabel maskin og klarer alt med glans. Jeg brukte også sykkelen på grusvei hvilket den også fungerer godt til, ikke noe problematisk å ta noen fjellpass med denne og på et par gode 70/30 dekk.
Med en 30 liters Kriega veske og en ryggsekk klarte jeg å få med meg det jeg trengte for fire dager og sykkelen tålte godt vekten av mine 90 kg og de 15 kiloene med bagasje. Faktisk så leverer Honda CL 500 på samtlige av forventningene jeg listet ovenfor, med et lite minus på bakdemperne. Etter å ha justert litt ble de ok, men jeg hadde nok for egen del investert i noen som var litt bedre dersom jeg skulle eid denne sykkelen.
CL 500 byr på en fin sittestilling, et godt sete som tåler lange økter og en motor som virkelig leverer. Gassresponsen er jevn og fin, girkassen er presis og den fine styregeometrien i kombinasjon med det slanke designet gir en uventet høy fun-factor. CL 500 er virkelig kapabel i svingkombinasjoner og leverer til langt over forventning. Setet er lett å bevege seg over så jeg kan enkelt bruke forskjellige sitte og svingteknikker når jeg setter opp farten. Jeg har utrolig god kontakt med det 19 tommer store forhjulet, skikkelig trygt og forutsigbart. Bremsene er gode og sykkelen er rett og slett herlig og leken å kjøre. Den er selvfølgelig aller best i og rundt byen, men du verden hvor mye kjøreglede denne scrambleren leverer.
Designet er tidsriktig og kult, men design er og blir en smakssak.
Svingarmen er formet som et rør og har et utradisjonelt design, men den fungerer virkelig bra og gjør så absolutt sin del av jobben. CL 500 utmerker seg i det store og hele ved at alle komponenter jobber svært godt sammen og helheten blir derfor utrolig bra. Er du kjapp kan du faktisk tilegne deg herligheten for bare 91 990 kroner pg det er en veldig fornuftig pris, gitt sykkelens gode egenskaper og kapasiteter.
______________________________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl
Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.