En guide til grus- og off-road-kjøring
Uavhengig av hva slags motorsykkel du har, har alle på to hjul et godt utgangspunkt for å utforske grusveier. Grusvei varierer fra hardpakkede og fine grusveier som er mer lettkjørte, til litt mer krevende løse grusveier. Det viktigste er at du starter et sted du føler deg komfortabel med å utforske videre.
Hvordan komme i gang
Må man ha en adventure- eller endurosykkel? Nei da, det er på ingen måte nødvendig om du skal kjøre grus. Du kan fint teste med den motorsykkelen du allerede har, for å finne ut om dette er noe for deg. Noen synes det kan være fint å starte med sin egen sykkel, men eventuelt oppgradere til dekk med litt mer mønster og grep.
Du kan altså fint starte ditt adventureeventyr med de fleste typer motorsykler, og starte med å øve på grunnleggende ferdigheter. Dette kan være og stå mens du kjører, skifte gir og bremse mens du står. Ved å bruke litt tid på å utforske dette, kan du bli overrasket over hvor mye det forbedrer din balanse og kontroll over motorsykkelen. Dette er en flott måte å komme i gang på!
Dersom du etter hvert begynner å søke mer mot off-road kjøring og bruker mye tid på grus, vil de fleste oppleve at de får større glede ut av gruskjøringen med en adventuremotorsykkel . Adventuresykler har større dekk og er høyere sykler. Dette bidrar til en opplevelse av økt kontroll, stabilitet og mer moro når du utforsker nye grusveier. I tillegg er adventuresykler komfortable og velegnede for lange turer. Det er ikke uten grunn at adventuresykler har blitt så populært i det siste, nettopp på grunn av deres allsidighet og evne til å håndtere ulike terreng og kjøreforhold.
Forberedelser og teknisk sjekk
Før du skal ut på tur, er det lurt å ta en sjekk av sykkelen. Det kan være frustrerende om turen blir ødelagt på grunn av noe man kunne sjekket på forhånd. I tillegg går flere grusveier utenfor allfarvei og kan være langt inne i skogen med dårlig mobildekning.
Grunnleggende kjøreteknikk
God kjøreteknikk på grus eller off-road er alfa-omega for en god opplevelse, og i første omgang vil det å trene på teknikken være nok for de fleste. Det kan også være lurt å øve på dette før man øker hastigheten. Å lære seg å kjøre på grus er ikke gjort med det første, og det er lurt å kjøre med andre erfarne motorsyklister. Da har man noen til å hjelpe seg hvis man kjører seg fast eller velter. Det er likevel flere momenter det kan være viktig å tenke på når du er ute og kjører, og her har vi summert opp de viktigste:
1. Slapp av i overkroppen, og få albuene opp. Dette gir deg bedre kontroll over styret.
2. Se dit du skal, og se langt frem. Dette gir deg bedre balanse og styring.
3. Om du opplever sleng, kan mer gass eller det å holde jevn gass hjelpe.
4. Ikke sett ned beina hvis du blir usikker, ha heller føttene på fotpinnene.
5. Tørr å stå oppreist, dette gir mer vekt på fotpinnene og mer mulighet for styring.
Delta på gruskurs
Som tidligere nevnt, tar det tid å bli komfortabel på grus, og det kan ta enda mer tid å mestre god kjøreteknikk for grus- og off-road-kjøring. Å delta på spesialiserte kjørekurs som fokuserer på ferdighetstrening for gruskjøring og off-road-kjøring, kan være en verdifull investering. Disse kursene bidrar til å forbedre dine ferdigheter, noe som resulterer i økt mestring og glede, økt selvtillit og en mer givende opplevelse når du kjører på grus. Det finnes flere tilgjengelige kurs som er tilpasset ulike nivåer av erfaring, slik at du kan velge det som passer best for deg.
Pål Anders Ullevålseter arrangerer i samarbeid med MC Oslo gruskurs. Dette passer for deg som enten er nybegynner på grus, eller har mer erfaring og har ambisjoner om å ta gruskjøringen et steg videre. Pål Anders Ullevålseter har en lang karriere bak seg innen Enduro, og har lang erfaring fra verdenstoppen.
Hva trenger du av utstyr
Det er ikke uten grunn at kjøreteknikk og kurs kommer før hva slags utstyr du trenger. Å være bevist på riktig kjøreteknikk er viktig, spesielt når du etter hvert øker hastigheten og vanskelighetsnivået. Da kan det også være på tide å investere i mer tilpasset utstyr.
Dekktype
Mange forbinder kanskje adventure-kjøring med grove knastedekk, men det et er ikke nødvendigvis noe du trenger i begynnelsen. Ved kjøring på fine og hardpakkede grusveier kommer du ofte langt med standarddekkene som følger med på motorsykkelen. Dekk som har mer mønster enn vanlige gatedekk, kan likevel være et bedre valg hvis du skal tilbringe mesteparten av tiden din på grus, ettersom de gir bedre grep og økt sikkerhet.
Dersom du skal kjøre mer off-road, eller på veier med mer gjørme og jord, kan det være en fordel med dekk med noe mer knaster og mønster. Det finnes ulike adventuredekk som kombinerer ulik grad av mønster og knaster, så det er store muligheter for at du finner dekk som passer for deg.
Kjøreutstyr
Som nybegynner er det ikke nødvendigvis et must å investere i masse flott og nytt utstyr, før du vet om dette er noe for deg. Dersom du har MC-utstyr med beskyttelse fra før, kommer du langt med dette. Dersom du likevel ønsker utstyr som er beregnet for adventurekjøring, finnes det mange gode alternativer av rustninger og beskyttelsesutstyr i ulike prisklasser.
Hvis du er usikker på hva du bør starte med, kan et par høye off-road støvler være en god start. Slike støvler er beregnet for å gi ekstra støtte, godt grep og bedre beskyttelse. Utover dette kan du vurdere rustning til overkroppen, et par solide knebeskyttere og en adventurehjelm med god lufting.
Kjøreutstyr for offroad
Hva slags terreng du kjører mest i vil påvirke hva slags utstyr du bør gå for. Om du ønsker å kjøre mest off-road og småveier, kan dette være tyngre og mer slitsom enn større grusveier. Da kan det være en fordel å investere i utstyr som veier mindre og er luftigere. Dette er med på å øke kjøreprestasjonen over tid, og reduserer dårlige kjørevalg på grunn av utmattelse. Da kan du også variere hva slags type klær du har over etter værforholdene.
Kjøreutstyr for touring og større grusveier
Om du planlegger å kombinere mellom sports-touring og større grusveier, blir gjerne farten høyere. Det er like viktig med sikkert beskyttelsesutstyr, men kravene til å være luftig og lett kan endre seg noe. Det kan være en fordel med varmere hansker, og vindtett og vanntette klær for å holde en komfortabel temperatur mens man kjører.
Bagasje
Det kan være en fordel å holde vekten nede når du skal på grustur. Det lønner seg derfor å pakke fornuftig, og droppe sideveskene når du skal ut i skogen. På grustur eller off-road tur er det mer kupert, greiner og busker, og større sannsynlighet for at du risikerer å velte. En lettere sykkel med mindre bagasje er i tillegg lettere å håndtere.
Hvor kan du kjøre?
Hvor du kan kjøre vil i stor grad avhenge av området du befinner deg i. Vårt beste tips er å bruke Google Maps, eller andre kartsystemer, og visning med flyfoto for å finne potensielle grusveier du kan kjøre på. Du kommer langt med sunn fornuft og unngå private veier/bomveier som ikke er beregnet for gjennomkjøring. Utover dette er det bare å more seg på grusen!
Etter tur
Etter tur er det lurt å gi motorsykkelen din en vask. En rask vask med høytrykksspyler kan i flere tilfeller være nok til å få av det meste av møkk og støv, og vil øke holdbarheten til sykkelen. Om du har kjørt mye på støvete veier kan også luftfilter byttes med jevne mellomrom.
God tur!