Vask av motorsykkel

Vask av motorsykkel



Her er vår guide til vask av motorsykkel. Vi ser både på hva du bør gjøre før og under vasken.


Det er flere ting du bør være klar over før du starter å vaske motorsykkelen din. Vær oppmerksom på at det finnes flere fallgruver. 

  • Sykkelen bør være avkjølt før du vasker den: Motor og eksosanlegget kan holde svært høy temperatur en stund etter parkering, og du bør la dette kjøle seg ned først. 
  • Vær oppmerksom når du vasker med høytrykksspyler, slik at du ikke ødelegger komponenter på sykkelen. Ved bruk av høytrykksspyler er det viktig at du unngår å spyle for nærme, spesielt på deler som inneholder pakninger, kulelager eller simringer ettersom vannet kan presse seg gjennom og føre til erosjon eller annen skade. Elektriske komponenter eller skjøre deler som radiator bør også ha god avstand fra høytrykksstrålen, mens harde flater som plastdeksler og felg tåler mer. 
  • Bruk såpe spesielt egnet for vask av motorsykler: Da unngår du slitasje eller stygge merker på grunn av feil bruk av vaskemiddel. Slike merker kan i verste fall være permanent og irreversible. Det finnes både såper egnet for bruk på hele motorsykkelen, men også spesifikke produkter til for eksempel chrom eller felger.  Vi anbefaler alltid å følge instruksene på vaskemiddelet.
  • Ta hensyn til miljøet: Selv om det er viktig å bruke nok vann for å skylle motorsykkelen, vil vi oppfordre til å unngå sløsing med vann. Det finnes også flere vaskeprodukter som er nedbrytbare, og dermed mer skånsomme for miljøet. 
  • Unngå sterk sol: Det er deilig å vaske motorsykkelen når solen skinner, men sollyset og varmen gjør at vaskeproduktene tørker inn i overflaten og etterlater seg et dårlig sluttresultat. 

Vask: Steg for steg

Vi har delt inn vår stegvise instruks for vask av motorsykkel i tre deler: Skylling, rengjøring og beskyttelse/smøring.

1: Skylling

Start med å skylle motorsykkelen grundig med kaldt vann. Dette er for å fjerne smuss og skitt, og eventuelt veisalt. For å skylle vekk veisalt er det viktig å bruke kaldt vann. Bruker du varmt vann risikerer du å forverre effekten av saltet. 

2: Regngjøring

  • Skum inn sykkelen med såpe: Som utgangspunkt for rengjøring vil vi anbefale et egnet såpeprodukt for motorsykkel, f.eks. Muc-Off Motorsykkelvask. Spray rikelig over hele sykkelen, spesielt på områder med ekstra mye skitt. Om sykkelen trenger grundig rengjøring, kan du først spraye avfetting over sykkelen og la det virke et par minutter. Det finnes egne vaskemidler for MC med avfetting. Det er viktig å ikke la det tørke eller sitte på for lenge, ettersom dette er kraftig midler som kan gjøre skade om det virker for lenge. Hyppig bruk av avfetting kan også etterlate stygge merker på lakkerte deler og andre områder, så vi anbefaler mer skånsomme midler for hyppig vasking. 
  • Vent: La vaskemiddelet virke den tiden instruksen sier. Etter at du er ferdig, bør du skyll deretter godt av.
  • Gjenta: Fyll en bøtte med såpe og vann, og skum inn sykkelen på nytt med svamp. Du kan gjerne bruke en såpe med polish eller kjemikalier som etterlater et korrosjonsbestandig belegg. Det er en fordel å bruke en rist i bunn av bøtta, slik at eventuelle stener eller lignende blir liggende under risten. Ta deg god tid til å få med alle kriker og kroker! På felg, svingarm, bakskjerm og eksosanlegg kan det bli mye skitt fra bakdekk og kjede som spruter. Her kan du bruke en degreaser som effektivt fjerner kjedespray og asfaltrester. 
  • Skyll godt av sykkelen på nytt: Vaskemiddel som blir liggende kan føre til stygge skjolder eller permanente flekker.

3: Beskyttelse og smøring

Smør kjedet: Dette punktet er viktig. Etter at sykkelen er tørket, bør du smøre med kjedespray og sørge for at du får fordelt smøringen jevnt over kjedet. Ikke overdriv, da vil det lett sprute og skitne til på nytt. Her kan det være lurt og heller smøre litt hyppigere. 

  • Beskytt lakkerte deler, aluminium og chrom: Du kan legge et lag med polish eller voks for å få tilbake den siste finishen på sykkelen. Pass på at du bruker polish uten slipende effekt! Behandling med voks/polish vil forlenge  beskyttelsen mot slitasje, og hjelpe til med enklere rengjøring i fremtiden. Deler i chrom kan korrodere i kontakt med veisalt og skitt, og man bør skylle av det overfladiske jevnlig for best bevaring. Bruk en polish for å få tilbake glansen på chrombelagte deler. 
  • Spesifikk beskyttelse mot veisalt: Spray med beskyttelsessmøring eller voks inn metalldeler med egen spesialvoks.

_______________________

 

Utstyrsliste til vasking: 

  • Vannslange/høytrykkspyler
  • Svamp eller klut 
  • Bøtte med rist i bunn
  • Såpe beregnet for MC (eventuelt bil)
  • Degreaser til f.eks. felger og kjede. (eventuelt egen kjederens) 
  • Pusseskinn til eks. chrom
  • Poleringsmiddel/Polish
  • Kjedespray og annen smøring/voks