Test av Honda CRF300 Rally : Grusveien inn til pur lykke, mestring og kjøreglede
Dersom du ikke har kjørt CRF 300 Rally er det er nesten umulig å forestille seg hvor mye mestring, lykke og kjøreglede denne A2-sykkelen faktisk kan levere.
Og, det faktisk nesten umulig å forestille seg at en motorsykkel i denne klassen kan levere så godt over et så stort bruksområde. Honda CRF 300 Rally kan faktisk brukes til nesten alt mulig med helt strålende resultater.
Er du nysgjerrig på grus- eller terrengkjøring, ja da er dette sykkelen du skal gjøre deg godt kjent med.
Honda CRF 300 Rally er en av de minste adventuresyklene på markedet, men skilter med sykt gode kjøreegenskaper, en sterk motor og helt supre grus-ferdigheter. En adventuresykkel som på ingen måte en sykkel bare er for nybegynnere. Jeg tok den med på rally med flere av de heftigste i adventureklassen på 12- 1300 cc og det gikk helt supert. Jeg tror faktisk at vi tre som kjørte CRF 300 Rally hadde det veldig mye bedre og morsommere og vi holdt tritt med de store både i og utenfor terrenget.
Tekniske data: |
|
Motor: | 1 sylindret - 4 takt |
Motorvolum: | 286 cc |
HK: | 27 |
Nm: | 27 |
Vekt: | 153 kg tanket |
Lengde: | 2230 mm |
Akselavstand: | 1455 mm |
Setehøyde: | 890 mm (820 mm med fører på) |
Bakkeklaring: | 285 mm |
Forhjul: | 80/100/21 |
Bakhjul: | 120/80/18 |
Bremser foran: | Singen 356mm – 2p |
Bremser bak: | Singel disk 220 mm – 1p |
Dempere foran: | 43 mm 260 mm vandring |
Demper bak: | Proling monodemper, justerbar |
Tank: | 8 liter |
Forbruk: | 0,35 l/mil |
Det enkle er ofte det beste
Ja ofte er det nettopp slik at det enkle ofte er det som fungerer best og CRF 300 Rally er nettopp enkel. En ensylindret motor som leverer godt med krefter, lite førerstøtte utover ABS og en slipper-clutch, lav vekt, gode dempere (prisen tatt i betraktning) med lang vandring og et design som både er kult og innmari funksjonelt.
Sykkelen har en robust belly-pan og er ellers ikledd deksler som beskytter motor og komponenter som sitter utenfor motoren.
Skulle det gå litt galt er det enkelt å bytte ut plastdekslene til en billig penge så dette er en fin løsning. Beskyttelsesdekslene hindrer også at sykkelen grises til for mye og gjør vedlikeholdet etter skogsturen mye mye enklere. Det er også enkelt å ta av dekslene dersom du vil komme til for en grundigere rengjøring eller en vedlikeholdsjobb.
CRF 300 Rally har en ergonomi det er vanskelig å ikke like.
Honda oppgir en setehøyde på hele 890 mm, men tallet gir et helt galt inntrykk som dessverre faktisk kan bidra til at mange bare går videre uten å prøve.
Du må nemlig være klar over at bare du drar i styret og reiser sykkelen fra støtta synker sykkelen sammen 30 – 40 mm og når du setter deg oppå sykkelen senkes den ytterligere med ca 30 mm.
I tillegg er sykkelen så slank at førerens ben går rett med i bakken i sin fulle lengde og ikke hindrer av karosserideler presser bena ut på bekostning av benlengde. Jeg er bare 174 cm høy og har over hode ingen problemer med å bruke CRF 300 Rally i terrenget.
Jeg når godt ned med begge bena og sykkelens lave vekt gjør den enkel å operere også utenfor vei i krevende terreng. Sykkelen har et godt sete som ser smalt ut, men som i virkeligheten byr på en meget god sittekomfort og setets integrering i tanken gjør det enkelt å bevege seg alle veier og søke støtte til bena i tanken.
Det brede styret fungerer som er godt balanseinstrument som bidrar til at sykkelen blir kjempeenkel og ikke minst morsom å manøvrere over alt.
Tankens utforming gir god støtte til bena både stående og sittende og er i tillegg pen å se på. Fargekombinasjonene er friske og smakfulle og passer utvilsomt sykkelens tiltenkte bruksområde-karakter.
Instrument, brytere og hendler
LCD-instrumentet er enkelt og lettleste og har med unntak av utetemperatur den informasjonen du trenger som fører. Instrumentet er godt plassert i forhold til blikkbruken og alle hendler sitter godt plassert og er enkle å bruke. Det er en stor fordel at jeg også kan lese informasjonen i skjermen når jeg står, det er det ikke alle sykler som klarer å levere.
Brytere og hendler sitter der de skal og er gode å bruke. Jeg merker meg også at jeg aldri har vibrasjoner i speilene og har derfor også god oversikt bakover når jeg trenger det.
Motor og girkasse
Motor og girkasse imponerer meg, og med 27 hk og 27 Nm tenker du sikkert ditt hva angår effekt og moro. Men ikke la deg lure, motoren leverer mye mer enn forventet og pøser på med massevis av pulver.
En god fører vil kunne hamle opp med langt større maskiner enn dette og girkassen er organisert med kortere girintervaller som gir et godt og effektivt skyv til og med femtegir, for så å bruke sjettegir som en slags "overdrive" som håndterer hastighet rolig og fint. Selv om det er gjort slik, henter du fortsatt ut mye krefter fra sjettegiret som faktisk kan slippes langt ned i turtall for så å dra seg lett opp igjen.
Som på alle girkasser som Honda leverer har også denne bestemte, men myke og markante klunk som gir meg god kontroll og styring på alle girskift.
Jeg lar meg også imponere av hvor nøysom sykkelen er i matfatet og selv om jeg bruker motoren godt, konsumerer den ikke over 0,27 liter pr mil og da snakker vi ikke akkurat om rolig by eller landeveiskjøring!
Honda er gode på lyd og eksos og selv om vi her snakker om en 300 kubikks A2-sykkel er lydbildet godt og så absolutt til å trives med, bytter du med en slip-on vil lyden trolig bli ytterligere maskulin, men det er på ingen måte nødvendig. Jeg merker fort at jeg trives veldig godt med endunkeren og savner absolutt ingen ting. Forelskelsen ender selvfølgelig med at jeg har kjøpt en selv.
Hva sa du om kjøreegenskapene?
Jeg kjører mer enn 600 km disse testdagene og tar sykkelen med meg over alt. På landevei, på grus, utenfor vei, i skogen. Ja faktisk over alt og sykkelen får virkelig prøvd seg.
Å finne det perfekte kompromisset mellom grus/offroad og asfalt er ikke enkelt, og det er nok ikke så mange som klarer nettopp det.
Men, her er vekten så lav, sykkelens balanse er god, ergonomien er perfekt, design og styregeometri er så riktig at alt rett og slett fungerer over alt og faktisk overgår mine forventninger.
CRF 300 Rally kommer på knastedekk som fungerer aldeles enestående på grus og løst underlag, men desto morsommere blir det når jeg også kan leke meg med aktiv kjøring i trange svingkombinasjoner på svingete asfaltveier. CRF 300 Rally er uventet lett så jeg må bruke litt tid på å knekke balansekoden på asfalt, men når denne er på plass sitter jeg rett og slett å ler inne i hjelmen, det skjer ikke så ofte.
Med en så lang benlengde (les: dempervei) som jeg har her blir alt bare morsomt og behagelig. Jeg har det morsomt når jeg sitter og jeg har det morsomt når jeg står og sykkelen håndterer vekten av meg, kjøreutstyr og den spartanske reisepakken min på en herlig måte i alle situasjoner.
Ramme og svingarm jobber bestemt men mykt og fint uten at noe oppleves som upresist eller voblete. Jeg ligger som nevnt i normalkategorien hva angår gruskjøring så det kan tenkes at en heftigere grusfører har behov for mer demping, men for meg er dette helt supert og jeg opplever derfor bare kjøreglede.
Husk at du kan justere demperen før du tar slike valg, jeg strammet demperen ca 50% og da sitter alt som ei kule og jeg «bånner» ikke demperen i noen situasjoner. Jeg blir så trygg på sykkelen at jeg etter hvert søker nytt terreng og opplever derfor at jeg virkelig er på en herlig «adventure ride». Etter hvert drar vi faktisk på en skikkelig humpete tur sammen (se nedenfor).
Sykkelens vekt, design med ergonomi, funksjonaliteten til hendler, instrument, pegger og pedaler er i kombinasjon med motorpakke og demping de største bidragsyterne til min opplevde mestring, entusiasme og enorme kjøreglede.
Honda kan selvfølgelig å bygge motorsykler og i dette tilfellet representerer nok Honda sin kompetanse rett og slett merverdien som gjør CRF 300 Rally til den store suksessen den faktisk er. Det er faktisk ganske morsomt at sykkelen henter førere fra både A2- og A-klassen hvor flere etter hvert finner gleden ved å kjøre med mindre og lettere materiell med mindre effekt. Det er en trend vi sannsynligvis kommer til å se mer av i tiden som kommer.
Så dro vi på tur med Gruskollegiet
Testen av CRF 300 Rally førte altså til at jeg selv kjøpte en, jeg klarte rett og slett ikke å slippe dette sjarmtrollet og ønsket å oppleve mye mer med denne sykkelen. Jeg ble kort tid etter invitert av Gruskollegiet til Rally Sørlandet og sa selvfølgelig ja til å stille som rookie, her er det nemlig stort sett bare durkdrevne enduro- og crossførere i hardcore-klassen med et ferdighetsnivå som ligger langt over mitt eget.
Med litt skrekkblandet fryd la jeg ut på en firedagers tur med Gruskollegiet hvor både Hondaen og jeg bokstavelig talt fikk kjørt oss på grus, i terreng med stier, dammer og kjerr jeg faktisk ikke hadde forestilt meg at jeg noen gang skulle komme til å operere i!
Med manglende ferdigheter i forhold til de erfarne klarte vi som kjørte CRF 300 Rally allikevel å forsere og henge med de store gutta og uten å sinke dem vesentlig.
CRF'en gjorde oss så trygge og komfortable at vi til og med hadde det fantastisk morsomt, lærte mye gjorde vi også. Sykkelens design, vekt, effekt og kjøreegenskaper ga oss nemlig vesentlige fortrinn som gjorde mulig for oss å være med på moroa, og det er ingen tvil om at CRF 300 Rally faktisk gjorde oss trygge på krevende underlag i det helt ukjente situasjoner og terreng.
Dette er uten noen som helst tvil den beste veien til å bli trygg på kjøring i alle typer terreng og underlag. Selv erfarne førere trives med denne sykkelen som av veldig mange beskrives som en ubestridt adventure-stjerne.
Noen erfaringer om dekk og dekkbytte
Jeg kjørte ca 5000 km på de orginale dekkene som sykkelen kommer med. Disse var gode nok på vei og best på grus med relativt store knaster. Men disse dekkene kan du ikke kjøpe igjen og jeg har etter denne runden kjørt på Hidenau K60 Scout som jeg faktisk opplever som et enda bedre allround-dekk.
Disse dekkene er bedre på vei og gir så absolutt godt grep på grus og sølete underlag. På nylagt grus med mye sand og rullestener hadde jeg nok foretrukket et dekk med større knaster, men dette valget må altså styres av bruksområdet du opererer i. Kjører du mye i grus og terreng så er nok knastedekk å foretrekke, kjører du både på vei og i terreng så er Hidenau K60 Scout kjempebra. To av CRF'ene vi hadde med kjørte på dette dekket under denne firedagersturen.
Testføreren mener
Enkelt og genialt og veldig sjarmerende. Honda CRF 300 Rally er en kjøremaskin som leverer mye mer enn du kan forvente og sykkelen skaper lyst og motivasjon til å kjøre mye mer, oppdage nytt land, søke nye ferdigheter og nye gleder. Det er kanskje essensen i all motorsykkelkjøring.
Dette er en perfekt allrounder som kan brukes av nye som durkdrevne førere og sykkelen vil skape akkurat like mye begeistring hos alle. Jeg kjenner flere som eier en CRF 300 Rally og de er lykkelige førere alle som en.
Bruksområdet er enormt, og med mindre du er en skikkelig surpomp, er det så å si umulig å ikke bli begeistret. Jeg har lite negativt å si om dette sjarmtrollet, men må jeg sette fingeren på noe så måtte det eventuelt være at sykkelen som skal ha knastedekk selvfølgelig ikke er så godt egnet for motorvei kjøring og bakdemperen kan i noen situasjoner slite litt dersom vekt og belastning blir urimelig stor.
Men, så må vi huske at det gjennomgående er slik for sykler som er laget for et marked hvor det må inngås kompromisser mellom pris og kvalitet. I dette tilfellet er kvaliteten ikke noe å bekymre seg for og utstyret tåler åpenbart mye juling.
Til denne prisen må det inngås kompromisser og i dette tilfellet er kompromisset faktisk helt innafor. Dette er en av de fineste, flotteste og morsomste kjøreopplevelsene jeg har hatt på lang tid og kan nesten ikke se for meg noen annen og bedre vei inn i grus-verdenen.
Sykkelen har en fordelaktig pris, den er enkel å drifte og vedlikeholde og den har en skyhøy fun-factor. Du kan personifisere den iht egne behov og ønsker basert på utallige anbefalinger på Youtube. Også her får CRF 300 Rally gjennomgående god kritikk og det forteller selvfølgelig også mye om sykkelens kapasiteter, kvalitet og popularitet.
«I just love it»
______________________________
Testfører: Ole-Andreas Isdahl
Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.