Test av BMW R 1250 GS: Drømmesykkelen for veldig mange

Test av BMW R 1250 GS: Drømmesykkelen for veldig mange



BMW R 1250 GS er av svært mange og gode grunner drømmesykkelen for veldig mange førere.

Som testfører kjører jeg hvert år med sykler fra alle segment , merker og modeller men heldigvis får jeg kjøre jevnlig kjøre GS 1250 og det er like fantastisk hver eneste gang.

Jeg pleier å fleipe med at motoren ble lansert første gang i 1897, men det er ingen motorsykkel på denne jord som gjennom mere enn 40 år kan vise til en så fantastisk teknologi-utvikling.

Segment

Adventure – touring på vei, grus og terreng.

Nøkkeldata – teknisk

HK: 136
Nm: 143
Volum: 1254 cc
Vekt: 249 kg (tørr)
Sethøyde: 85/87 cm
Akselavstand: 1514 mm
Hjul foran:  120/70 R 19
Hjul bak: 170/60 R 17
Dempervanding: 200 mm foran og bak
            

Design

Særegent, tidløst, moderne og maskulint, ikke nødvendigvist pent men designet oser testosteron og identitet. BMW R 1250 GS er på mange måter et statement som klart og tydelig kommuniserer hvem du er eller ønsker å være som fører. Motorsykkel dreier seg nemlig om å finne et design som kan speile et image av hvem du er eller ønsker å være.

Kjøreegenskaper og ergonomi

BMW GS 1250 har en lang historie og er uten tvil en av verdens mest velutviklede motorsykkelmodeller. Boksermotorens historie går helt tilbake til 1897 og representerer modellens hjerte og helt unike DNA.

GS-modellen og den teknologiske utviklingen har rett og slett vært formidabel og fortsetter bare å overraske oss. Da dagens GS 1250 ble lansert, trodde nok ikke så veldig mange at det ville mulig å løfte forgjengeren GS 1200 til noe så mye bedre. Sykkelen har alt og er alt og GS 1250 kan være alt fra å være en snill og veloppdragen komfortabel tur-maskin til å bli en råsterk og brutal kjøremaskin som lett kan denge R-gutta på svingete landeveier.

Sykkelen har et enormt bruksområde er bortimot best på alt. Den er muligens ikke den helt ideelle city-jumpereren, men kan ellers brukes til alt fra kvelds-terapi, tur eller svært sportslig kjøring på landevei eller grus, eller heftig enduro kjøring i terrenget.

GS 1250 har et lavt tyngdepunkt, den er velbalansert og byr på helt fantastiske ergonomiske forhold som gir meg som førere en fantastisk opplevelse av mestring, kvalitet og en enorm opplevelse av komfort. Selv om GS 1250 betraktes som en av de største i sitt segment oppleves den ikke som spesielt stor eller tung når den kjøres. Tvert imot.

Takket være det moderne og funksjonelle designet og de gode ergonomiske forholdene sitter føreren utrolig behagelig. Setet som er fast og fint i stoppen, gir god støtte bak og byr på en veldig fin overgang til tanken som gir gode gripemuligheter for ben og knær under aktiv kjøring. GS 1250 byr på minst like gode forhold for stående førere som kjører i terreng eller på grus.

Overgangen mellom sete og tank er smal og gjør det enkelt å stå oppreist. Det brede og godt plasserte styret gir deg en opplevelse av ro og balanse du sjeldent finner makan til. Setehøyden kan reguleres slik at selv kortere førere finner seg godt til rette.  Styregeometrien til GS 1250 mestrer absolutt alle oppgaver knyttet til komfort, rolig cruising, sportslig og morsom lek eller til grus og teknisk kjøring i terrenget. Modellen kan også senkes slik at den passer for de korteste førerne.

En GS 1250 byr på kjøreegenskaper og komfort få andre motorsykler kan matche. Design, teknologiens modenhet på samspillet mellom komponentene og de tekniske løsningene har en teknisk og operasjonell modenhet som er helt unik og som skaper en symfoni av kjøreopplevelser. Maskinen gir deg en opplevelse av kvalitet som du rett og slett ikke blir lei av.

Artikkelen fortsetter under bildet.

 

Bruksområdet til en GS 1250 er stort og du kan bruke sykkelen til alt ifra pendling, hverdagsterapi og lek eller lange turer på eller utenfor vei. Få andre sykler kan skilte med et så stort bruksområde. GS 1250 er som sagt stor, men kan også være sportslig og festlig å kjøre.

Det 19 tommer store forhjulet gir deg en rolig og forutsigbar front som på ingen måte går på bekostning av fun-faktor og kjøreglede. Setter du sykkelen i kjøremodus og demperinstillingen i dynamic, og lar du blikk og erfaring «unleashe» de 136 hestekreftene og de voldsomme 143 newton meterne med heftig bruk av kvikkskiftersystemet, ja da har du det gående, å hjelpes!

De største, heftigste og morsomste kjøreopplevelsene med størst opplevd mestring har jeg faktisk hatt på GS 1250. Det er produsert mer enn én million motorsykler av denne modellen som har få konkurrenter hva angår kjøreopplevelser, kjøreegenskaper og kvalitet.

En god GS fører kan hamle opp med absolutt alt og alle, det ser jeg ofte!

Ramme

GS 1250 har en boltet rør-ramme hvor boxer motoren er en del av sykkelen bæring. Rammen er lett og leverer fantastisk bra under alle forhold, selv for store tunge førere. Seterammen er også boltet og kan derfor enkelt byttes ut dersom uhellet skulle være ute.

Jeg har aldri hørt om at noen har klaget på sykkelens bæring, selv ikke eldre modeller.

Dempere

Demperarangementet på GS 1250 er utradisjonelt men fantastisk bra. BMW bruker en såkalt telelever foran som holder dempere og en ekstra fjær festet til rammen via en Y-formet konstruksjon som festes i den øvre delen av motoren og rammen.

Demperne på 37 mm er isolert sett ikke så imponerende men i kombinasjon med paraleveren blir styringen foran veldig presis og sykkelen håndterer ujevnt underlag veldig bra. GS 1250 kommer med det elektroniske dempersystemet ESA som gir deg mulighet til å stille inn sykkelens elevasjon automatisk eller manuelt. Svært breuervennlig og svært enkelt.

Bak sitter en såkalt paralever som jobber sammen med den kraftige svingarmen som også huser den vedlikeholdsvennlige kardangen som kraftoverføring til bakhjulet. Dempervandringen foran og bak er på 200 mm og holder for de fleste normale førere.

Motor

Boksermotoren leverer nå 136 hk og hele 143 Nm. Litt avhengig av utstyrspakke kan du få opp til syv kjøremodus som regulerer sykkelens respons og motorstyring.

«Pro-kategorien» tilgjennegir at du kan sette opp egne preferanser, ja til og med ønsket gassrespons. Med disse valgene kan du temme den voldsomme boxermaskinen eller slippe alt løst til bakhjulet for å bølle med R-sykler eller gasse uten traction-kontroll på grus eller asfalt.

Gassrespons, motorgange og lydbilde er helt enestående selv med orginaleksos. 136 hk tar så absolutt ikke maskinen inn i versing-klassen, men de 143 Nm og shift-cam teknologie gir et tilnærmet dyrisk moment og et utvidet kraftregister som du alltid nyter godt av. På kronglete og bratte grusveier med krevende underlag kan du la sykkelen krangle seg frem på en uanstrengt tomgang i de bratteste partier eller fjellsider, alternativt bruke «dynamic» mappingen til å slippe alt løs alt med full kraft.

Med sykkelens fantastiske styregeometri og komfort dundrer du da rett inn i tivoli-kategorien med påfølgende og mye latter-terapi. Vi snakker fortsatt om en av de eldste, kraftigste, mest momentsterke og morsomste motorene i verden som faktisk hadde sin opprinnelse på slutten av 1800 tallet.

Girkasse

Girkassen er som den skal være på en BMW, presis med tydelige klunk som sørger for at du nærmest kjenner girskiftet i kroppen. Alternativt kan du bruke kvikksifteren og blipperen til å gire deg opp eller ned uten å clutche. BMW sitt kvikkskiftsystem fungerer perfekt i alle hastigheter og turtall og gjør sykkelen både enkel, morsom å kjøre. Girkassen og kvikkskiftersystemet gjør det nesten latterlig enkelt å kjøre denne store maskinen som altså er både enkel og morsom å kjøre.

Instrument og førerstøtte

GS 1250 har et stort TFT instrument med fin tall og bokstavstørelser som det faktisk er mulig å lese under kjøring, selv for førere over 40 år. De viktigste informasjonen er godt plassert i instrumentet og gjør det mulig å lese viktig informasjon under kjøring. Bruken av farger er riktig og gjør det enda enklere å hente informasjonen.

På årets modell har har BMW utviklet en fiffig løsning som gjør det mulig for deg å bruke smart telefonen i den fastmonterte GPS-holderen og denne har til og med ett USB-uttak til lading under kjøring. Veldig brukervennlig og smart.

BMW R 1250 GS kommer med følgende standard og tilleggsutstyrspakker

  • TFT instrument i farger
  • Full-LED hovedlys
  • DTC (Dynamic Traction Control)
  • Integrert ABS Pro (inclination-optimized ABS)
  • 3 kjøremodus (ECO, Rain and Road)
  • HSC (Hill Start Control)
  • USB ladekontakt
  • Bagasjebrett og midt-støtte
  • Skid plate under motor og justerbar vindskjerm

 Tilleggsutstyr

  • Dynamic ESA (Elektroniske dempere med automatisk lastenivå regulering og demper modus.
  • Enduro-pakke (motorbøyler og raiser til styret)
  • Option 719 som er en utvalgsspakke for personifisering av sykkelen din
  • Kjøremodus Pro, som inkluderer tilleggsmodus (Dynamic, Dynamic Pro, Enduro and Enduro Pro), egendefinerte kjøremodus,  hill start control pro (HSC Pro), dynamic brake assistant DBC, og engine brake control/MSR
  • Lakk alternativ Rallye og Triple Black

Med tilleggspakken som gir tilgang til de heftigste motor-mappingene må du vite og huske at BMW av sikkerhetsmessige årsaker kun gir deg tilgang til å bruke fire mappingvalg av gangen. Det er enkelt å merke hvilke modus du ønsker å jobbe med i instrumentet som navigeres av styrehjulet på venstre styreholk.

Har sykkelen noen svakheter?

Ja det har den nok, men eventuelle svakheter knyttes i liten eller ingen grad til selve motorsykkelen, teknologi eller kapasiteter, snarere til føreren og førerens fysiske eller ferdighetsrelaterte begrensinger. Er du en lav fører så blir dette selvfølgelig en stor og tung maskin, ikke tung å kjøre men å håndtere eller buksere under krevende forhold. Er du ute etter en frekk, lett og enkel  moro-sykkel til hverdagsbruk, er kanskje heller ikke GS 1250 så godt egnet for deg. Et annet perspektiv kan være prisen som rett og slett kan diskvalifisere muligheten til å velge en GS 1250.

Hvem er egentlig da BMW R 1250 for?

Alle egentlig. Alle som har et ønske om å realisere en drøm om å oppleve kvalitet, teknologi eller kjøreopplevelser. Alle som ønsker å kjøpe en sykkel som er overlegen ens egne ferdigheter og som kan by på utfordringer over tid, altså førere som ønsker å utvikle seg og bli bedre.

GS 1250 er for de førerne som ønsker et bredt og stort bruksområde og som har behov for de store kapasitetene hva ånsgår kvalitet, kjøreegenskaper og last. GS 1250 er så definitivt for førerne som ønsker å kommunisere at de ønsker å forbindes med kvalitet og har råd til det.

 

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.