Test av BMW CE-04: Visjon blir til virkelighet med høy nytte og «fun-factor»

Test av BMW CE-04: Visjon blir til virkelighet med høy nytte og «fun-factor»



Får testfører har testet BMW CE 04. Konklusjonen er at den elektriske motorsykkelen er veldig komfortabelt, festlig, rimelig og svært praktisk.

Det fleste som elsker motorsykler er opptatt av teknologi og teknologiutvikling.

Vi bytter gjerne ut fjorårets modell for å få med oss årets nyheter og kanskje det aller siste tech-skriket. Vi elsker «gadgets» og teknologi og omgir oss veldig gjerne med det.

Men, når tech-skrittene blir for lange og for store får pipa en litt annen lyd og det er tilsynelatende bare de nysgjerrigste og modigste som våger å ta front-teknologien i bruk, slik var det vel også med el-bilen! Fabrikantene har innsett for lenge siden at endring er nødvendig og at endring vil komme, kommunikasjonsguruen Hans Geelmuyden sa i en sammenheng at «den som står stille – blir skutt» og slik er nok også virkeligheten. Endring kommer og bæregraftsbegrepet er i dag en del av dette.

Bærekraftsbegrepet styrer isolert veldig mye av utviklingstrenden inklusive de finansielle instrumentene som er helt nødvendig for at de samfunnsøkonomiske regnestykkene skal rulle pent og skape nødvendig avkastning.

Som motorsyklister er vi også en del av de macro-økonomiske sammenhengene, enten vi liker det eller ei! Derfor vil det rett og slett om ikke så alt for lenge bli vanskelig å produsere kapitalvarer som ikke anses å være bærekraftige, vi ser allerede nå at det blir vanskeligere og vanskeligere å få finansiert slik virksomhet. Derfor er det naturlig at det er fabrikantene som er driverne av denne utviklingen, ikke vi som forbrukere, vi har dessverre ikke noe valg og denne endringen kommer uansett, «like it or not»!

Vi kan selvfølgelig stritte imot og kjempe til siste mann, men slike kamper vil nok fremstå som nytteløse og det kan derfor kanskje være like greit å rette blikket fremover! Vi liker selvfølgelig ikke tanken på at den fossile teknologien skal erstattes, det er jo den vi kjenner og det er denne vi dyrker!

Derfor liker vi selvfølgelig ikke tanken på at vi på et eller annet tidspunkt bare vil kunne kjøpe motorsykler med elektriske drivlinjer! BMW sier selv i sin introduksjon av CE-04 at dette dreier seg om å ta ansvar og utvise lederskap – BMW sier med det klart og tydelig at de tar det ansvaret og vil gå foran for å vise oss veien. Det er heftig.

Tekniske data:

Effekt: 42 hk (Klasse A2, 15 hk A1)
Batterikapasitet 8,9 - 11 kWh
Ladekapasistet: 2,3 kW integrert lader
Ladekabler: 220 V og hurtiglading/type 2
Ladetid (220V): 4:20 0-100%, 3:20 0-80%
Fremdrift: Beltedrevet/tannbelte
Demping foran: Teleskopgaffel 100 mm vandring
Demping bak: Ensidig svingarm med monodemper 92 mm vandring
Dekk foran: 120/60/15
Dekk bak: 160/60/15
Bremser foran: Doble skiver, 265 mm, 4p ABS
Bremser bak: Enkel skive 265 mm, 2p ABS
Setehøyde: 780 mm
Vekt: 231 kg
Lengde: 2285 mm
Akselavstand: 1675 mm
Tillat nyttelast: 179 kg


Fremtidens teknologi har faktisk ankommet!

Mange av de som allerede har rettet blikket fremover etterspør de elektriske alternativene til de største fabrikantene, ofte uvitende om at de selvfølgelig uten unntak har jobbet med innovasjon og teknologiutvikling på elektriske plattformer gjennom hele det siste tiåret!

Elektrisk motorsykler blir nok ikke bare ristet ut av ermet sånn i løpet av en to til treårsperiode, nei de fleste av de store fabrikantene har faktisk bruk nærmere 10 år på å utvikle de modellene som lanseres i dag. Slik er det også med BMW i, i dette tilfellet med CE-04 som er et futuristisk sannhetsvitne på at utvikling og endring faktisk skjer.

CE-04 er et bevis på at teknologi og produktutvikling kan gå veldig bra og representere store framskritt. «Ahead of its time and yet timeless» sier BMW og kommuniserer med det at den nye elektriske teknologien er designet for å være tidløs og kapabel til å møte morgendagens urbane mobilitets behov og trender.

BMW CE-04 er utviklet for å dekke det moderne mennesket mobilitetsbehov og det gjør den på en utrolig festlig og bra måte. CE-04 er en moderne og tidsriktig veiviser som forteller oss hvordan vi kan løse urbane mobilitetsutfordringer og hvor kult er ikke det!

Hvem kjøper og tar i bruk ny teknologi?

Det er gjort mange og omfattende evidensbaserte studier på hvordan vi forholder oss til endring og teknologi utvikling, vi har forstått at teknologi og kunstig intelligens kan hjelpe oss og vi har forstått at den kan gjøre livet både enklere, mere økonomisk lønsomt og til og med morsommere.

Vi vet at de som tar i bruk ny teknologi er mennesker som ønsker å lære, ser nytteverdier ift egne behov og ellers er opptatt av å vise ovenfor omgivelsene at de behersker å bruke ny teknologi.

Hvordan passer CE-04 inn i teknologi-evolusjonen??

«Image is everything» heter det! Da jeg kjørte inn i Oslo sentrum på BMW sin nye elektriske scooter CE-04 ble lange blikk rettet mot sykkelen og meg, akkurat som om jeg kom fra en annen tid og en annen verden! Jeg opplevde at jeg ikke lenger var en del av det gamle, jeg kom kjørende på en visjon som var blitt til en annen og helt ny virkelighet. Det var ganske kult. Det var åpenbart at vi kom til byen som et statement om at fremtiden var ankommet og det la omgivelsene merke til. Aldri før har jeg opplevd at så mange har vist så stor interesse under foto-shooten som tok dobbelt så lang tid fordi folk var interessert og ville spørre! Også fantastisk kult.

Utviklingen går raskere enn vi kan forestille oss

Jeg har fulgt utviklingen på elektrisk tett siden de første modellene kom, jeg har kjørt de fleste modellene og trodde nok at jeg hadde en relativt god oversikt over markedets utviklingsforløp, men ikke ante jeg at en scooter var den greia som skulle imponere mest. Mind-blowing, heftig, praktisk, komfortabelt, in-sain og hysterisk morsom er vel ordene som kommer sånn umiddelbart i dette tilfellet! Enda mer imponerende når vi gjentar at dette faktisk er en A2-sykkel.


Instrument, oppbevaringsrom og ladekontakter er moderne og velfungerende, som alltid på en scooter.

Designet er utvilsomt utradisjonelt og utfordrer alt som er kjent og etablert. Scooteren er rett og slett et visuelt «statement» som folk jeg møtte trodde var en konsept-utgave! Litt futuristisk og veldig spennende å parkere denne blant utesittende macchiato drikkende kaffegjester på Grünerløkka en søndag formiddag!

De tekniske og operasjonelle kapasitetene er heftige

BMW CE-04 kan bli sammenlignet med en tradisjonell 400 kubikks scooter med tilsvarende effekt (42 hk). Men her stopper alt grunnlag for en slik sammenligning, dette er IKKE en scooter på 400 cc, det er noe heeeeelt annet og mye mere potent. Ikke bare ser den annerledes ut, den er det også! Tallene som oppgis er i den elektriske verdenen er isolert sett ikke så imponerende – men under kjøring oppleves de som imponerende!

Fabrikantenes lange erfaring og teknsike kompetanse er i aller høyeste grad avgjørende for resultatene, BMW henter svært mye effekt ut av komponenter som isolert sett ikke leverer så mye og det er godt gjort.

BMW legger ned enorme ressurser i sitt urban mobility concept og dette er sannsynligvis bare starten på en omfattende satsning som vil påvirke og sikkert endre kjørevanene våre i fremtiden. CE-04 må i så måte bare betraktes som et varsel om at veien til fremtidens er i ferd med å bli enda kortere. BMW tar klimamål og nullutslippsstrategeier på det aller største alvor og de henvender seg nå til en voksende, ungdommelig og omstillingsdyktig kundegruppe som digger tech, bærekraft og liker å vise at de er en del av omstillingen til omgivelsene sine.

Hvordan er CE-04 å kjøre?

Alt ved CE-04 er grundig gjennomtenkt og utprøvd. BMW har kartlagt og studert mine og dine fremtidige urbane behov lenge før du selv er klar over akkurat det. CE-04 er bortsett fra designet en relativt vanlig scooter med unntak av tre forhold. Den har en akselavstand på hele 1674 mm, leverer en syk effekt, har en perfekt styregeometri og er i tillegg uvanlig godt balansert.

Scooteren er så forutsigbar og morsom å kjøre at smilet kjapt kryper på deg i tillegg til at du virkelig føler deg spesiell når du farter rundt på «date» med fremtiden. Når jeg etter hvert finner god flyt kjører jeg scooteren som en sportssykkel og jeg har det virkelig morsomt, sykt morsomt. CE-04 tåles faktsk festlige nedlegg i krappe svinger og turen til og fra jobb fortoner seg som en dag på tivoli, superartig.

Rekkevidden på 13 mil er faktisk reell, takket være en effektiv rekupereringsfunksjon som genererer støm tilbake til batteriet under bremsing. Det er heller ikke spesielt stor forskjell på de tilgjengelige kjøremodusen Dynamic og Eco i effektuttak, til tross for at Eco gir en vesentlig bedre kjørelengde. Scooteren er nesten like sprek i Eco men får en litt roligere akselerasjon.

CE-04 er som sagt uvanlig lang med sin akselavstand på 1675 mm, dette merkes under «handling» og parkering, men scooteren har fått en fin revers-funksjon som hjelper veldig godt. CE-04 er fantastisk godt balansert og den uvanlige lengden blir kjapt et positivt bidrag under kjøring.

BMW har brukt Pirelli Diablo Rosso som gir et godt grep når du utnytter scooterens fantastiske svingegenskaper. Selv om maskinen er lang er den sjeldent enkel og lett å mobilisere i svingkombinasjoner og scooteren tåler nedlegg akkurat like godt som en sportssykkel. Den er i overkant morsom å kjøre og jeg måtte av og til minne meg selv på at jeg tross alt bare har 15 tommers hjul!!! Drivlinjen og beltet er kort hvilket gir en kjapp, presis og kvikk respons fra motor til bakhjul.


CE-04 lasts fra en sideluke som åpnes elektrisk og dette fungerer greit. Jeg liker nok selv den tradisjonelle løsningen med innlastning ovenfra eller under setet bedre, da slipper du at tingene dine blir ustabile og ramler ut under pakking! Men innovativt og kult er det jo!


Det lange flate setet er nok et av flere designelement som bidrar til at CE-04 skiller seg ut. Setet er praktisk, godt å sitte på og lett og komme av og på. Den lille forhøyningen som ligger mellom fører og passasjer-delen er veldig funksjonell og gir føreren mer en nok støtte bak. I og med at scooteren er såvidt kjapp opplevde ihvertfall jeg at jeg gled litt frem og tilbake da jeg herja som verst! Det bruker faktisk ikke mere enn 2,5 sekunder på å aksellerere fra 0-50 km/t!

Morsomt å øve på teknologitilpasning

Jeg har levd med CE-04 i en ukes tid og må bare si at jeg synes det har vært morsomt å lære meg å leve med både teknologi og infrastruktur. Det har både vært morsomt og spennende og har ikke på et eneste punkt forringet egen kjøreopplevelse, i byen vel å merke.

Vi må gjenta at dette dreier seg om urban mobility og ikke touring. Men er dette behovet, så fungerer CE-04 fantastisk bra og den skaper veldig mye kjøreglede. Jeg har ikke kjørt den på langtur, men skulle veldig gjerne prøvd det for å se om jeg kunne fått det til å fungere også. Det skulle ikke forbause meg om at den også er helt super til hyttebruk!

Mye for penga

CE-04 er ikke så kostbar og med støtte fra ENOVA får du mye for penga. Passer bruksområdet får du morgendagens teknologi og heftig kjøreglede til en veldig rimelig penge og «dealen» kan da kjapt bli en «no-brainer».

Kjøpere vi har snakket med forteller at ENOVA-ordningen fungerer kjempebra og at støttebeløpet tikket inn på kontoen kun munutter etter at sykkelen var registrert elektronisk. Merk deg at CE-04 kommer som en A2-sykkel men den kan også leveres som A1 med 15 hk.

Testføreren mener

Den nye teknologien har blitt nyttig, kul, økonomisk tilgjengelig og utrolig festlig å kjøre. Kjøreopplevelsen er veldig festlig og nytteverdien høy.

Imponerende at ladehastigheten er så kjapp med 220 V samt at oppgitt gjørelengde er så reell. Jeg synes den er kul og skal vi bedømme på interessen blant folk i gata så sier de det samme. Imponerende at en scooter kan løfte hatten av en testfører.

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.