Test av Honda CMX 1100 Rebel DCT: Urban cruising med kraft, komfort og mye moro

Test av Honda CMX 1100 Rebel DCT: Urban cruising med kraft, komfort og mye moro




Honda CMX 1100 Rebel DCT hører hjemme i Honda sitt classic/cruiser-segment, men må på ingen måte parkeres som en cruiser.

Rebellen har nemlig veldig mye mer å by på og ender i mine bøker opp med å ha et temmelig utvidet bruksområde. Den er både pen, kul, klassisk og fremfor alt veldig kapabel. DCT-utgaven trives kjempegodt i byen men byr på bøttevis med kjøreglede og opplevelser i touring-modus også.

Du kan cruise og nyte eller kjøre sportslig og glede deg over en høy fun-faktor og massevis med muskler. DCT-kassen er både fin og morsom å kjøre med og jeg oppfordrer alle til å lære seg å bruke denne teknologien som etter min mening gir så mye mer enn en vanlig girkasse.

Du kjører kanskje ikke like fort som du kan med en manuell girkasse, men variasjonsmulighetene og kjøregleden kan fort bli mye større når bruksområdet er så stort som det er her. De som gidder å trene for å lære, gir uten unntak uttrykk for at de digger dette konseptet. Jeg er så absolutt selv i denne menigheten.

Tekniske data:

Motor:  To sylindre i rekke
Kubikk:  1084
HK: 87
Nm: 98
Våtvekt:  233 kg (DCT)
Lengde:  2240 mm
Akselavstand:  1520 mm
Setehøyde:  700 mm
Girkasse:  DCT 6 gir
Dekk foran:  130/70B18 M/C
Dekk bak:  180/65B16 M/C
Dempere foran:  43 mm Showa, 122 mm vandring
Dempere bak:  Showa piggyback, 96 mm vandring
Tank:  13,6 liter
Bremser foran: Singel 330 mm Nissin
Bremser bak:  Singel 256 mm Nissin


Design

Honda Rebel har sin særegne signatur, selv om proporsjonene til lillebror 500 og storebror 1100 er forskjellige er linjene like og designet er ikke er til å ta feil av.

Det store forhjulet og de langstrakte gaffelbena går over i den dråpeformede tanken som ligger over rekke-toeren som henger lett foroverlent i en kul rørramme, et lavt sete og den kule bakskjermen huser det fete 180 hjulet bak.

Lykten har også sitt helt særegne DNA med de fire LED-lampene og den store potten bak som både ser og høres bra ut er en viktig del av sykkelens identitet. Honda har jobbet mye med lydbildet de senere årene og har virkelig fått det til. Under testkjøringen ble jeg hyppig frekventert av alle typer mennesker som synes dette var både kult og tøft. Et japansk par spurte om å få avvikle sin helt egne og private fotoshoot og poserte villig for hverandre foran kamera. Jeg forsto ikke et kvekk av hva de sa, men de hadde det helt åpenbart kjekt.

Den geniale DCT-kassen

DCT står for Dual Clutch Transmission og er veldig forenklet bruk av to separate clutcher som jobber uavhengig av hverandre i samme girkasse:

Dual Clutch Transmission

Girkassen kan kjøres som en automatkasse som også kan overstyres med manuell «pedal-gearing» som sitter på venstre styreholk. Alternativt kan du sette girkassen i «manuell» og gire manuelt med gir-hendlene.

I tillegg til disse tre valgmulighetene endres sykkelens girintervaller ved bytte mellom kjøremodusene sport, standard, regn eller en egendefinert «user-mode» som du selv kan sette opp ift egne preferanser. I sum gir dette veldig mange variasjonsmuligheter som gjøre det mulig å bruke Rebell 1100 til mye mye mer enn bare cruising. Konseptet og valgmulighetene er både enkle å forstå og bruke.

Mode switch, «pedal gear» og menyvelgeren sitter på venstre styreholk, girvelger og cruise controll sitter på høyre side:

Honda CMX 1100 Rebel DCT

Jeg synes det er litt utfordrende men kjempemorsomt å kjøre en DCT-maskin godt. Det kreves noe mer enn det å bare gjennomføre ordinære sekvensielle girskifter. Med litt trening kjører jeg jevnere og med bedre flyt, men jeg må rett og slett skjerpe meg for å mestre teknologien. Det liker jeg. Rebell 1100 har et arsenal av krefter med sine 92 hk og hele 98 Nm så du kan nesten gjøre hva du vil når du vil.

Når jeg lykkes med å kjører godt, gir teknologien mye tilbake i form av mestringsfølelser og en herlig flyt. Når du da legger på litt godlunte vibrasjoner og mye fin lyd så kommer ihvertfall jeg i flytsonen og finner virkelig fram til de gode kjøreopplevelsene jeg faktisk er på søken etter.

DCT-konseptet passer kjempegodt til Rebel 1100 og kommer virkelig kommer til sin rett på den sportslige og klassiske cruiseren. Det tar nødvendigvis tar litt tid å bli vant til en DCT-kasse som også kan oppleves litt forskjellig fra modell til modell. Styrken til DCT-konseptet er at de gir store variasjonsmuligheter og er i tillegg veldig enkelt og behagelige å kjøre. Trening er utvilsomt veien til suksess og stor kjøreglede.

Honda CMX 1100 Rebel DCT

Instrumentet

Instrumentet er akkurat like kult som det er klassisk. Ikke overfylt av informasjon, lettleste tall og separat del som til høyre for instrumentet viser teknisk tilstandsinformasjon.

Instrumentet på Honda CMX1100 Rebel DCT

Betjeningsbryterne som sitter på høyre og vestre styreholk er godt plassert og derfor enkle å operere under kjøring. Alt i alt et funksjonelt og stilig design som passer godt til denne klassiske modellen.

Ergonomi

Honda kan å lage motorsykler og selv om de har drevet med dette gjennom mange tiår har de vist en fantastisk evne til å lære, utvikle og forbedre produktene sine. Det er en sikker vinner-oppskrift og CMX 1100 Rebel er et strålende eksempel på læring og produktutvikling.

Bakre delen på Honda CMX1100 Rebel DCT

I fra et ergonomisk ståsted er det ikke så mange som matcher modellen som er bortimot perfekt hva angår sittestilling, setehøyde, setekvalitet, styre og bryterplassering og presentasjon av kjøreinformasjon.

Jeg er 174 cm høy og passer perfekt på denne sykkelen, men jeg har også snakket med eiere av modellen som er nesten 190 cm høye som allikevel sitter og trives akkurat like godt som meg. Jeg har samme opplevelse av høy komfort i by som på landevei og for meg som ikke er så lang er det rett og slett supert at setehøyden bare er på 700 mm. Det gjør sykkelen enkel å bruke til bykjøring til tross for at den faktisk veier 233 kg.

Så hva angår ergonomi er den lave setehøyden og den oppreiste sittestillingen aldeles nydelig. Jeg synes det er positivt at jeg sitter med 90 grader i bena og at peggene ikke er trukket fremover slik at jeg blir sittende som ei reke (det kan føre til at hard demping av bakhjulet forplanter seg rett opp i ryggen og kan faktisk bli smertefullt for ryggsøylen. Det slipper du her.)

Hvordan er det å kjøre CMX 1100 Rebel DCT?

Jo det er enkelt å beskrive. Sykkelen er ikke bare behagelig og komfortabel som en klassiker skal være, den er brutal og har en uventet høy fun-factor som får meg til å smile.

Størrelsen på forhjulet (18 tommer) gir i kombinasjon med akselavstanden på hele 1520 mm, ro og forutsigbarhet. Sykkelens styregeometri, slanke design og gode balansering gir altså denne litt uventede fun-faktoren som faktisk kan løfte hatten din i brunst eller pur glede:

Høyre side på Honda CMX 1100 Rebel DCT

Den gode sittestillingen og forankringspunktene til bena i tanken gir god støtte slik at du virkelig kan presse Rebellen i skarpe svingkombinasjoner. Dette er en cruiser ja, men den ter seg lett som en ganske festlig nakensykkel om du vil. Svært behagelig og ikke minst morsom å kjøre.

Sykkelen responderer svært godt på bruk av forskjellige kjøreteknikker og det er veldig kult. Jeg kan forske på og kjenne på store forskjeller når jeg bruker, blikk, hode posisjon og overkropp under aktiv kjøring og da kan Rebell 1100 faktisk kjøre ganske så raskt. Blir du for ivrig i svingene kan du grunnstøte litt med peggene siden disse som venlig sitter litt lavere på en cruiser. Det er ikke noe farlig siden peggen løfter seg, du skvetter bare litt de første gangene. Jeg er aller mest imponert over at jeg gleder meg like mye til byturen som langturen og at alt oppleves så positivt at jeg bruker enhver anledning til å stikke ut med Rebellen. Motoren er kraftig og leverer mye pulver gjennom hele turtallsregisteret og DCT-kassen bidrar til at kreftene fordeles jevnt og fint og bidrar til at det ikke akkurat blir kjedelig å kjøre CMX 1100 Rebell med DCT.

Bremser og dempere håndterer sykkelens totalvekt helt supert og bidrar til at jeg kan kjøre svingkurvene akkurat som planlagt. Ramme og svingarm holder et godt grep om alle bevegelige komponenter som jobber sammen.

Utstyrspakker

Honda har laget en street pack og en tour pack til modellen, men det er også mulig å kjøpe enkeldeler fra disse pakkene for å personifisere egen sykkel.

Fornhjulet på Honda CMX 1100 Rebel DCT

Selv er jeg en stor tilhenger av den lille sotede lyktekåpen, singel seat og bagasjebæreren i børstet stål.

Testføreren mener

Honda CMX 1100 Rebel DCT er utvilsomt en cool «head twister» som vekker oppsikt og interesse.

Jeg digger komforten, kjøreegenskapene, kraften, motoren, girkassen og ikke minst den maskuline lyden. Jeg blir rett og slett bare glad av å kjøre sykkelen og får egentlig bare lyst til å kjøre mer.

Jeg har egentlig ingen ting å utsette på sykkelen som jeg opplever som gjennomført og veldig bra. Jeg liker at DCT-kassen utfordrer kjøreferdighetene mine og at jeg må trene for å bli bedre. Jeg har kjørt mye DCT og kan ikke annet enn å oppfordre alle til å bli kjent med teknologien som har så mye kjøreglede å by på. DCT-konseptet passer godt til de alle Honda-modellene og teknologien er akkurat like morsom og spennende på en Africa Twin, en NC750X, en X-ADV 750 eller på en Rebel 1100.

Min klare oppfordring er – ikke stå stille, «move on», prøv noe nytt, lær deg noe nytt og opplev ny mestring, dette er dritkult.

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.