Test av Honda CRF 1100 L Africa Twin: Legende med viktige oppdateringer

Test av Honda CRF 1100 L Africa Twin: Legende med viktige oppdateringer



For mange førere fremstår Honda CRF 1100 L som et av verdens beste kompromiss. 2024-modellen løftes nå enda høyere og nå begynner det virkelig å svinge, mener vår faste testkjører.

Jeg har alltid likt Africa Twin fra Honda. Disse motorsyklene har noe konkurrentene ikke har, de er høyreiste, stolte og kule.

Den eldre XRV 750-modellen som ble lansert tidlig på nittitallet er fortsatt like kul og etterspurt den dag i dag. Men da Honda lanserte CRF 1000 L ble det virkelig fart i sakene.

Modellen traff markedet godt i en epoke og tid da interessen for touring-segmentet vokste raskt og modellen som representerte et nytt design i en ny tid var langt fremme på teknologi og kjøreegenskaper.

Heldigvis har Honda holdt på det kule designet og har i tillegg greid å videreutvikle teknologiplattformen.

Versjoner av Honda CRF 1100 L

Honda CRF 1100 L ES (t.v) skiller seg fra storebror Honda CRF 1100 L Adventure Sports på ett punkt, nemlig størrelse:

CRF 1100 L skiller seg fra storebror CRF 1100 Adventure Sports på ett punkt, nemlig størrelse.

Honda CRF 1100 L ES er mindre omfangsrik, 12 kg lettere, slankere og lavere, men fortsatt veldig touring-orientert. Den kan på mange måter sammenlignes med Yamaha T7, men er mye kraftigere, ytelsessterk og maskulin enn denne. Her oser det kvalitet og kjøreegenskapene har fulgt teknologiutviklingen og blitt bedre og bedre.

CRF 1100 L kommer i to versjoner, en med manuell girkasse og kvikkskifter og en med DCT-kasse (dual clutch transmission). Om Honda på sikt kommer til å erstatte DCT-kassen med den nye E-clutchen gjenstår å se, men det er slettes ikke utenkelig. Siden DCT-teknologien representerer en automatkasse som også kan gires manuelt, kan det jo tenkes at Honda fortsetter med begge!

Den nye E-clutchen som Honda lanserte i år på CB 650 R E-clutch fungerer også veldig bra som alternativ til manuell giring og skaper en helt ny og morsom kjøreopplevelse. E-clutch teknologien har utvilsomt et stort potensiale for bruk på mange forskjellige Honda-modeller, så vi får se hva som skjer.

Litt om historien til Honda Africa Twin

Africa Twin er en legende av en motorsykkel, ingen tvil om det. Modellen har vært på topp gjennom flere tiår og de eldre modellene er faktisk fortsatt populær og veldig ettertraktet på bruktmarkedet. På Finn.no finner du faktisk ofte sykler fra nittitallet som fortsatt fremstår som ettertraktede skjønnheter.

Honda Africa Twin i gammel utgave

Det unike og utrolige med denne modell-rekken er at den fortsetter å overraske, CRF 1000 L ble lansert i 2016 og ingen trodde da at denne skulle kunne danke ut selveste legenden XRV 750 som har en helt spesiell plass i mange motorsykkel-hjerter.

Men, det greide faktisk Honda med god margin. CRF 1000 L var og er fortsatt en fantastisk sykkel, men den ble senere på grunn av trenden i markedet oppgradert til CRF 1100 L og CRF 1100 Adventure sports som er litt større og mer touringorientert enn den litt enklere og slankere L-modellen. Det finnes hundrevis av Africa Twin.elskere som kan alt om disse modellene som også har egne nett-forum hvor interesse og spisskompetanse dyrkes. Denne gjengen kan ALT om Africa Twin.

Da CRF 1000 L ble lansert med 95 hk, mente mange at modellen ville bli undermotorisert og for svak, men der tok alle despoter så feil så feil. Den nye motorplattformen overrasket alle og leverte mye mer enn det tallene kommuniserte.

Honda har fulgt opp dette på neste generasjon 1100 så også her leverer modellene (L og Adventure Sports) er arsenal av krefter. Africa Twin er med andre ord utviklet i takt med og gjerne i forkant av teknologiutviklingen gjennom snart fire tiår og denne utviklingen fortsettes på en imponerende måte. Å kjøpe en CRF 1100 Africa Twin er med andre ord ikke akkurat noe risikoprosjekt.

Tekniske spesifikasjoner – CRF 1100 L

Motor:  Paralell twin, fire takt, 270 krank med Uni-Cam, 8 ventiler
Kubikk:  1084 cc
HK:  102
Nm:  112
Våtvekt:  231 kg
Utslipp:  112 g/km
Girkasse:  6 gir manuell (kvikk skifter ekstrautstyr)
Clutch:  Våt, slipper
Demper (foran):  Sowa 45 mm, elektronisk, 210 mm vandring
Demper (bak):  Monoblock på svingarn, elektronisk 45 mm gassdemper, 200 mm vandring
Bremser (foran):  310 mm doble skiver, 4p, sintrede skiver
Bremser (bak):  256 mm, 2p
ABS:  To kanal, valgbar on/off road setting 
Forhjul/dekk:  90/90/21 M/C 54H slangeløst
Bakhjul/dekk:  150/70/18 M/C 70H slangeløst
Lengde:  2330 mm
Akselavstand:  1575 mm
Setehøyde:  850/870 mm
Tank:  18,1 liter

 

Hvor finner vi endringene på 2024-modellen og hvor viktige er de?

På årets modell av CRF 1100 har Honda tatt tre store og viktige grep som merkes. De to viktigste er knyttes til oppdateringen av modellens ECU og bruken av elektroniske dempere.

Honda sitt arbeid med ECU'en forbedrer funksjon og utvider bruksområdet til det elektroniske styringssystemet og bidrar blant annet til at denne modellen har fått en vesentlig bedre gassrespons med mindre rykking og napping. En finere gassrespons gir mer ro, bedre mestringsfølelse og flyt i kjøringen. Jeg opplever endringen som vesentlig og er veldig fornøyd med akkurat denne justeringen.

Honda Africa Twin

I tillegg til dette bruker Honda nå elektroniske Showa-dempere som kan justeres og tilpasses dine egne preferanser via instrumentet (EERA). Også et vesentlig bidrag til at sykkelen håndterer underlaget enda bedre og kommuniserer i tillegg også bedre med meg som fører under kjøring.

Valg og tilpasningsmuligheter er vesentlig endret og forbedret. Forskjellen er merkbar og jeg har veldig god kontakt med forhjulet mitt, får mer ro, forutsigbarhet og ikke minst en bedre balanse i sykkelen under aktiv kjøring.

Det er rett og slett en herlig følelse å løfte haken og la hode og blikk styre sykkelen som en danse til fine rytmer gjennom trange svinger med mye terreng.

Dempingen er satt opp med mappingvalgene (urban, tour, gravel og off-road), men kan også settes opp helt i henhold til dine ønsker i «usermode 1 og 2». Det fungerer bra og er enkelt å definere i instrumentet.

Oppdateringen av ECU'en gir også et bedre effektuttak som er konsentrert om mellomregisteret. Det passer den norske føreren spesielt godt, for det er gjerne her vi opererer på de trange, kuperte og svingete veiene vi har.

2024-modellen leverer nå 102 hk og 112 Nm, hele 7 Nm mer enn forgjengeren og det er morsomt når kreftene tilgjengeliggjøres i mellomregisteret.

Motorsyringen er endret og har fått et justert innsug som bidrar til at motoren puster bedre, og en ny eksoskontrollventil (ECV) gir en herlig og voksen lyd så her trenger du ikke å gjøre noen verdens ting ting med lydbildet.

Setet har blitt vesentlig slankere og det gjør off-road egenskapene bedre uten at det går på bekostning av komfort. Sammenlignet med standardsalen har Comfort Seat en åtte prosent større overflate sammenlignet med tidligere modeller. Den bruker en 15 mm tykkere skumpute med optimert tetthet for å redusere tretthet ved langdistansekjøring. Comfort Seat gir et salhøydeområde på 865/885 mm og er tilgjengelig i 3 fargevalg: Svart/Svart, Rød/Svart og Blå/Svart. Alternativet Low Seat gir salhøydene 825/845 mm. Med et par høye styre-hevere (raisere) står du godt og i balanse når du opererer utenfor vei eller på grus.

Kjøreegenskapene til CRF 1100 L dekker alt fra lek og moro på og utenfor vei, hverdags-terapi, langsomme komfortable turer, raske turer med høyt tempo og adrenalin-kick til høy komfort og lave skuldre og store opplevelser. Denne sykkelen kan brukes til alt og tjene veldig mange formål.

Tilbehør til Africa Twin

Det er enkelt for en ny eier å skreddersy sin Africa Twin via tilbehørspakkesystemet. Basert på fire ulike pakker og individuelle deler er det nesten ubegrensede tilpasningsmuligheter for å bygge en eiers ultimate Africa Twin.

Rally Pack er designet for å forbedre holdbarhet og ytelse. Pakken har brede rallyfothvilere for bedre komfort og grep og motorbeskyttelse/radiatorgrill er på plass for å minimere skade. For Africa Twin med manuell girkasse er en quickshifter inkludert, mens DCT-alternativet får en girpedal. Fargematchede håndbeskyttere gir værbeskyttelse og hjulstriper gir en eksklusiv fargeklatt som komplementerer utseendet.

Adventure Pack er klar for langturen. Veltebøyler beskytter karosseriet og er konstruert av 25 mm rustfritt stål med et polert, elektrolytisk belegg som motstår korrosjon. Det er også lett å rengjøre. De monterer også de doble tåkelysene i en høyere, mer aggressiv posisjon enn på tidligere modeller. En 4,5 liters tankveske gir fleksibel, lett tilgjengelig oppbevaring, mens tankbeskyttelse på sidene beskytter lakken og gir ekstra grep ved terrengkjøring.

Urban Pack er tilgjengelig i to alternativer – plast eller aluminium. I plast komplimenterer et nydesignet stripedesign 58L toppboksen (plass til to helhjelmer, kommer med bærebrakett, ryggstøtte og innerveske). 42L toppboksen i aluminium har sin egen bærebrakett og innerveske. Urban-pakkene inkluderer også nye varmehåndtak som er enkle å montere og ACC-ladekontakt som Africa Twin ES har som standard. Midtstøtte sørger for enkelt vedlikehold av bakhjul/kjede.

Travel Pack kommer i likhet med Urban Pack i plast eller aluminium. 40L venstre/30L høyre plastkofferter – med de nye stripene – har også innervesker i én størrelse. Aluminiumskoffertene 37L venstre / 33L høyre kommer komplett med monteringsstag og individuelle høyre/venstre innerposer. Redesignede øvre deflektorer kanaliserer luftstrømmen rundt armer og skuldre, og nedre deflektorer for bena forbedrer komforten ved motorveihastigheter. Komfortable fothvilere for passasjeren er prikken over i’en.

Hva mener så testføreren om Honda CRF 1100 L Africa Twin?

Videreutviklingen av Honda CRF 1100 L Africa Twin fortsetter åpenbart og 2024 modellen har blitt merkbart bedre. CRF 1100 L er og blir en high-end modell og møter kravene til dette segmentet med hevet hodet.

Honda CRF 1100 L Africa Twin 2024

Bruksområdet er stort, det samme er kjøreegenskapene og kjøregleden sykkelen produserer.

CRF 1100 L kan kjøres av alle, nybegynnere som erfarne og tilbyr alle ferdighetsnivåer utfordringer og store læringsmuligheter. 

Vi finner rytme og flyt, godt ispedd en porsjon galskap og lek som rett og slett påvirker min mentale balanse og sinnstilstand på svært positiv måte. Når den nå i tillegg har blitt oppgradert på nevnte områder, er det lett å putte den inn i topp 10-listen min over vedens beste og mest anerkjente motorsykler. Det skulle vel egentlig bare mangle, gitt at den faktisk er en legende og har vært produsert gjennom flere tiår og i et stort antall.

Honda CRF 1100 L byr på et helt orkester av komponenter som spiller svært svært godt sammen og det eneste denne sykkelen trenger er en dirigent som er villig til å trene og lære.

__________________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC-magasiner og -nettsteder. Motorsyklene prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.