Test av Honda NC 750 X DCT: Kan brukes til nær sagt alt

Test av Honda NC 750 X DCT: Kan brukes til nær sagt alt



Vår faste testkjører har kjørt veldig mye motorsykkel og veldig mange tester, men han har aldri litt så overrasket av en motorsykkel som denne.


Honda NC 750 DCT har blitt så bra at den faktisk matcher langt dyrere sykler på veldig mange områder. At du kan kjøpe denne sykkelen for
en så lav sum er nesten ikke til å fatte og er du på sykkel-jakt i adventure- eller sportstouring-segmentet bare må du prøve denne motorsykkelen som har et stort bruksområde og kan brukes til nær sagt ALT.

Ta deg tid til å bli kjent med sykkel og teknologi for dette er rett og slett bare helt fantastisk og nesten ikke til å tro. Ikke la deg lure av de tekniske spesifikasjonene, her er 1+1 nemlig mye mye mer enn 2! For meg ble nok dette årets store overraskelse.

Tekniske spesfikasjoner på testsykkel

Motor: To sylindre i rekke
Kubikk: 745 cc
HK: 58
Nm: 69
Lengde: 2210 mm
Akselavstand: 1527 mm
Dempere foran: 41 mm Showa
Dempervandring: 120 mm
Demper bak: Monishock prolink
Dempervandring: 107 mm
Dekk foran: 120/70-ZR17
Dekk bak: 160/60-ZR17
Bremser foran: Nissin, 2p, en bremseskive 320 mm
Bremser bak: Nissin 1p, skive 240 mm
Setehøyde: 803 mm
Tankvolum: 14,3 liter
Bensinforbruk: 0,37 liter/mil
Lys: LED foran og bak

Honda NC 750 X DCT

Design og ergonomi

Modellen NC 750 ble lansert for nesten ti år siden i 2014 og har vær gjennom flere oppgraderinger i denne perioden. Dagens utgave heter NC 750 X og har fått en siste ansiktsløftning som ble veldig bra, modellen har nå blitt en visuell perle med rene linjer og kule detaljer i børstet stål.

Nye farger og fargekombinasjoner bidrar til å gjøre NC 750 X til en tidsriktig modell du faktisk ikke glemmer så lett, den setter seg fast i mitt hode ihvertfall og det er det gode grunner til. Proporsjonene er helt riktige og sykkelens slanke utforming legger grunnlaget for perfekte ergonomiske forhold og deretter svært gode kjøreegenskaper. Sittestillingen er oppreist, styret er bredt og løftet bakover mot fører som har fine utsparinger til bena i tanken-delen som her er gjort om til et svært praktisk lasterom.

Honda NC 750 X DCT

Bensintanken på NC 750 X er flyttet under setet hvilket plasserer sykkelens tyngdepunkt pent i senter av sykkelen. Det merkes godt på sykkelens balanse og selvfølgelig også kjøreegenskapene.

NC 750 X er en slank motorsykkel som gir føreren fantastisk gode arbeidsforhold. Setet er bredt bak og smalt foran, hvilket gjør det enkelt å bruke blikk og kroppsposisjonering til å styre sykkelen akkurat som du vil. Føreren kan til og med stå å kjøre på grusveier som NC 750 X også takler helt fint.

Honda NC 750 X med automatgir

Selv om sykkelen ikke har så stor bakkeklaring trives nemlig NC 750 X utmerket på grusveier. Det går rett og slett helt fint og gjør modellen til en helt utmerket hybrid. Begrepet «all in one» passer svært godt i dette tilfellet.

Motor, DCT og mappingvalg

Motoren leverer 58 hk og 69 Nm hvilket ikke høres så skrekkinngytende ut men dette er faktisk mer enn nok til å gjøre NC 750 til en rimelig kjapp motorsykkel. Årsaken til dette er knyttet til motorens fire mapping-valg og DCT-girkassens arbeidsmåte. Mapping-valgene styrer nemlig DCT-kassens girintervaller og her har Honda tatt noen interessante grep som fungerer kjempebra.

DCT-girkassen har i utgangspunktet 6 gir, men når du velger mappingen «sport» får girkassen bare 5 gir. Dette sørger for at sykkelen nå jobber med kortere girintervaller og gir mer effekt tidlig og gjennom turtallsregisteret, ergo blir sykkelen mye piggere og mer sportslig å kjøre. DCT kassen bidrar nå til å hente ut det maksimale av motorens effekt og dette fungerer virkelig bra og bidrar til at NC 750 X på ingen måte er noen pingle-maskin.

I standard-mode har sykkelen igjen seks gir og i denne settingen bruker jeg pedal-giringen litt oftere. Personlig liker jeg mapping-valget «sport» best da dette valget passer best til min egen kjørestil. Men du kan også bruke «user»-alternativet til å skreddersy dine helt egne preferanser.

Kjøreegenskapene

Dette ble som sagt en stor overraskelse og modellen leverer kjøreegenskaper som lang overgår mine forventninger. Ikke fordi jeg undervurderte sykkelen, men snarere fordi den leverer så mye mye bedre enn det jeg kunne forvente av en motorsykkel i denne prisklassen.

Honda NC 750 X sett fra siden

Styregeometrien er rett og slett i en særklasse og matcher langt dyrere sykler på dette området. Resultatet av å flytte tanken bakover bidrar til at sykkelens tungdepunkt er så å si perfekt og det forbauser meg at sykkelens hovedkomponenter leverer så til de grader bra sammen.

Honda bruker bra komponenter, men selvfølgelig ikke det beste fra øverste hylle, det er et kompromiss som gjøres for å holde prisen nede. Men Honda kan dette faget og klarer derfor med egen kunnskap og kompetanse å hente mye mer ut av mindre.

Dual clutch transmission - Honda NC 750 X

Den tekniske leveransen fra hovedkomponentene blir altså så bra at NC 750 X utmerker seg hva angår kjøreegenskaper. Motoren leverer også veldig godt med krefter og DCT-girkassen passer perfekt i på denne modell-plattformen. Jeg tror nesten jeg vil si at av alle modellene som bruker DCT, så passer den aller best her. I sum ender vi opp med en symfoni av en motorsykkel som er forutsigbar, men samtidig har en heftig fun-factor. Det hadde jeg rett og slett ikke forventet.

Den dansende motorsykkelen kan vi kalle den.

Styregeometri og metriske mål må være matematisk perfekt for makan til kapasiteter er det lenge siden jeg har sett eller opplevd. Det er som å sitte sideveis på et skateboard. Her kan du med enkle styresignaler som blikk og hodeposisjonering sende sykkelen sideveis under deg inn til nye og tette svingkombinasjoner. Har jeg behov for å stramme til litt ekstra i svingen er det bare å klemme til litt til for denne sykkelen er med på alt.

Det bemerkelsesverdige er at når jeg presser sykkelen så oppleves den allikevel som svært forutsigbar og trygg. Merk, vi snakker om egenskaper du ikke nødvendigvis får på materiell som koster 100 - 150 000 kroner mer. I tillegg til disse svært gode kjøreegenskapen, har NC 750 X et vanvittig stort bruksområde som strekker seg fra hverdag, pendling, til kveldsterapi, turkjøring, grusveier og til og met litt ute i purra om det må til. Det er nesten ikke grenser for hva denne sykkelen kan får til. Det må være offroad-delen det da eventuelt, det er den jo rett og slett ikke laget for å takle.

Jeg er imponert over konstruksjon, effekt og måten komponentene samarbeider på; har du gode kjøreferdigheter kan du matche hva som helst med denne sykkelen. Komfort er en tilleggskomponent som også er sjeldent bra; ser bra ut gjør det også.

Ramme, bremser og dempere

Å bygge velfungerende og ytelsesoptimaliserte motorsykler dreier seg om å inngå kompromisser mellom ytelse, vekt og kostnader. Her er dette gjort mesterlig og det er nettopp på dette området at Honda briljerer med kunnskap og kompetanse. Rammen viser ingen tegn til svakheter til tross for mine 90 kilo og litt plagsomme kjøreferdigheter, det same gjelder demperne som jeg faktisk ikke behøvde å justere en gang.

Demper foran på Honda NC 750 X DCT

Svingarmen som er en helt enkel men svært velfungerende komponent fungerer også kjempebra og Nissin bremsene leverer også det de skal til tross for at du bare har en skive foran. Men her har Honda truffet et riktig valg ved å redusere vekten av en ekstra skive og bresekalipper til fordel for mer en nok bremseeffekt men en skive.

Instrumentet

TFT-instrumentet i farger er relativt enkelt men velfungerende. Jeg har det jeg trenger og ferdig med det.

Instrumentet på Honda 750 X med automatgir

Det er også enkelt å navigere seg rundt i instrumentet med betjeningsknappene som er standarisert på Honda-plattformen. Jeg har blitt vant til dette og trives veldig godt med det.

Testføreren mener

Som sagt innledningsvis kjører jeg mye motorsykkel og har derav et temmelig stort sammenligningsgrunnlag. Forundringen var derfor stor da jeg etter hvert fant ut hva som virkelig bor i NC 750 X.

Modellen har etter hvert vært gjennom mange oppgraderinger og kan derfor i dag omtales som bortimot perfekt. Ytelser og levert kjøreglede overgår kostnaden av motorsykkelen og plasserer modellen rett i toppen av dette segmentet. Helt i toppen faktisk, det er svært få om noen som faktisk kan matche dette. NC 750 X har blitt pen, kul og tekniske kapabel. Den er kanskje en smule konservativ i design, men det er en smaksak.

DCT-konseptet er etter min mening selve differensiatoren som får sykkelen til å skille seg markant fra sine konkurrenter. De fire valgbare kjøremodusene byr på stor variasjon og i «sport» er sykkelen intet mindre enn fryktelig festlig. NC 750 X har et lavt forbruk og lave utslippstall og sykkelen er i tillegg enkel å vedlikeholde. Kvaliteten på maskinering av motor og andre viktige komponenter er også god. Jeg har svært lite om noe å utsette på denne motorsykkelen som på toppen av alt er veldig fordelaktig priset. Vurderer du å kjøpe ny motorsykkel i dette segmentet så bare må du prøve denne, men..... husk at det kan ta litt tid å bli dus med DCT-konseptet. Men når det sitter, så er livet virkelig verdt å leve. Dette ble et av mine absolutte høydepunkt i år.

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.