Test av Honda X-ADV: Det er bare å la seg begeistre

Test av Honda X-ADV: Det er bare å la seg begeistre



Honda X- ADV er annerledes, den er kul, svært kapabel, sportslig, komfortabel, praktisk og den har et enormt og ikke minst festlig bruksområde.

Honda X-ADV har form og definisjonen til en scooter, men har kapasitetene til en adventure-sykkel,

Renato Zocchi vant faktisk Rally Gibraltar med en slik sykkel i 2019 og det sier vel sitt. X-ADV 750 har en DCT girkasse (dual clutch transmission) som også kan gires manuelt med «pedal giring» på venstre styreholk.  Den er festlig på asfalt og ikke noe mindre festlig på grus. Sett den i «gravel mode» og spinn deg sidelengs gjennom svingene på grusen med et bredt smil. Det 17 tommer store forhjulet med en dempervanding på 160 mm fjerner alt du måtte huske eller mene om scooter kapasiteter og du merker kjapt at her kan faktisk være med på nesten alt.

Tekniske spesifikasjoner for X-ADV

Motor: To i rekke
Motorvolum: 745 cc
HK: 58
Newton: 69
Girkasse: DCT
Våtvekt: 236
Lengde: 2215 mm
Bredde:  940 mm
Bakkeklaring: 165 mm
Akselavstand:  1590 mm
Bensintank: 13,2 liter
Dekk (foran):  120/70 -R17
Dekk (bak): 170/60-R15
Dempervandring (foran): 160 mm
Dempervandring (bak): 150 mm
Bagasjeplass under setet: 22 liter

 

Design

Designet til X-ADV 750 er intet mindre enn heftig og kult. Stealth-aktig, men vises nok dessverre og likevel på politiets radar. Designet er absolutt vellykket og kan umiddelbart plasseres i kategorien for "head-twisters". Skarpe, presise og hissige linjer i kombinasjon med sportslige trekk og praktiske detaljer bidrar til at X-ADV 750 fremstår som litt annerledes enn masseproduserte volum-modeller.

Motor

Den tosylindrede crosplane-motoren leverer 58 hk og 69 Nm, det høres i utgangspunktet ikke så heftig ut, men med den moderne motorkonstruksjonen og DCT-kassen med de fire mapping-valgene leverer veldig godt sammen.

Velger du «sport» blir girkassen livlig og morsom og i «gravel»-modus fjerner du det meste av traction slik at du kan gjøre som du vil med bakhjulet ditt. Her er det altså mer enn nok krefter til å henge med på det aller meste. Motoren har en kvikk og fin gassrespons i alle mapping-valg så her kan du enten velge å nyte komfort og flyt eller jage turtall og skyv med aktiv bruk at den morsomme DCT-kassen.

Honda er flinke på lyd og X-ADV 750 er intet unntak. Den litt frekke eksospotten som nesten peker rett opp lager et raspende frekt lydbilde som ytterligere forsterker opplevelsen av de sportslige kjøreegenskapene. Det som er annerledes med denne motoren er altså variasjonsmulighetene DCT-kassen gir føreren og det er både morsomt og utfordrende å lære hvordan man kan lære seg å bruke de veldig forskjellige operasjonsvalgene dette gir. Alle DCT-modellene i Honda-porteføljen har disse mulighetene, men konseptet blir spesielt morsomt i denne tekniske innpakningen.    

DCT-girkasse

Operasjon av DCT-kassen styres av tre valg:

  1. Girkassens arbeidsmønster styres i utgangspunktet av valgt motor-mapping, touring-valget gir en roligere om mer komfortabel giring enn sport som girer kjappere og mer sportslig.
  2. Føreren kan med en bryter på høyre side av styret selv velge om han/hun vil gire manuelt eller automatisk. Dette kan også gjøres under kjøring. Velger du manuel, brukes pedalene på venstre styreholk som en kvikkskifter til å gire, veldig morsomt og effektivt, men det krever litt trening å gjøre dette effektivt. Selv om gravel-modus fungerer kjempebra på grus er det noen ganger fint å kunne låse i manuell giring på denne typen kjøring.
  3. Føreren kan overstyre automatkassen under kjøring med gir-skift pedalene i automat-modus, noe du typisk vil gjøre før eller under en forbikjøring eller dersom du kjører veldig aktivt i svinger.

DCT-kassen er for meg et av sykkelens høydepunkter fordi nettopp denne gir så mange og store variasjonsmuligheter. Å kjøre en standard girkasse er på mange måter mye enklere fordi du her kun utfører en sekvensiell rutine, ned – opp – opp – opp, ned – opp- opp osv! Selvfølgelig veldig effektivt hva angår respons og kraftuttak, men på langt nær like spennende og utfordrende.

DCT-kassen tilbyr imidlertid så mange variasjonsmuligheter og kombinasjoner at jeg er nødt til å trene for å bli god. Det er enkelt å smelle girkassen i automat og la sykkelen fikse alt selv, det krever imidlertid mye mer av meg å bli en god fører som utnytter kombinasjonsmulighetene og teknologien slik at det virkelig svinger. Jeg liker at jeg må trene for å bli bedre, trening gir etter hvert mestring og det er virkelig morsomt.

Ergonomi

Nå har jeg konstatert at design, motor og girkasse alene er grunn god nok til å velge en X-ADV 750, men sykkelens ergonomi løfter dette ytterligere og også her preges X-ADV 750 av stor variasjon og muligheter. Setet gir god støtte bak og sittestilling er helt fantastisk, styret er bredt og godt og gjør det veldig enkelt, morsomt å behagelig å dundre i vei på X-ADV´n.

Fotbrettet og kåpen gir både komfort og værbeskyttelse, men jeg anbefaler absolutt ALLE som kjøper X-ADV 750 å montere fothvilere som det er lagt tilrette for (se bilde over). Disse gir helt vesentlige og mye bedre forhold for føreren da du kan stå under grus eller terrengkjøring, eller trekke bena bak og under deg under sportslig kjøring på asfalt. Alle som kjører X-ADV anbefales på det sterkeste å montere dette settet da sykkelen får et enda større og mye morsommere bruksområde.

Med fotbrettene har du på ingen måte det samme handlingsrommet som du får med forhvilerne og du kommer neppe i kontakt med sykkelens reelle kapasiteter under aktiv kjøring, på grus eller i terreng. Ellers er det verdt å nevne at sykkelens pakkemuligheter er gode med en 22 liters trillekoffert under setet i tillegg til bagasjebæringen som kan holde soft-bags eller Honda sine egne sidevesker som er slanke og fine.

Kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er utvilsomt modellens høydepunkt. Jeg falt pladask for konseptet som teknologisk og «by design» er veldig inspirerende. Utfordringene og læringsmulighetene som ligger i førerens oppgave som operatør byr på så mye mere enn en vanlig motorsykkel og blir både utfordrende og insporerende.

De parameterne jeg har beskrevet ovenfor er pakket inn i en festlig styregeometri som virkelig fungerer bra. Sykkelen er svært godt balansert og kan bare nytes som instrument for fantastiske kjøre og svingopplevelser. Blikk og kroppsposisjon styrer enkelt mine valg og jeg inspireres hele tiden av sykkelens styregeometri og kjøreegenskaper. Sykkelen leverer akkurat det jeg legger opp til og med stor presisjon.

Det 17 tommer store forhjulet gir stabilitet og trygghet som på en hvilken som helst motorsykkel og blir i kombinasjon med styregeometri, dempere og ramme de viktigste bidragsyterne for dette oratoriet av en motorsykkel. Det er så enkelt å mobilisere sykkelen alle veier, på en så morsom og behagelig måte at jeg bare må glise. Bruksområdet er enormt og kjøreegenskapene er fantastiske, modellens teknologi-plattform gir nye utfordringer og opplevelser og det liker vi. Jeg omtaler den ikke lenger som en scooter for det er det ikke, dette er en litt annerledes motorsykkel som kan så uendelig mye mer.

Også på dette området preges beskrivelsene av sykkelen av begrepet «variasjon» og det er nettopp dette som er så overraskende og innmari morsomt med X-ADV 750. Den kan operere som et postbud i en bydel i Oslo, Trondheim, Bergen eller Tromsø, eller den kan vinne Rally Gibraltar i konkurranse med et hardbarket adventure segment – hva mer kan du si!!! Kjøreegenskapene er det i hvertfall ikke noe å si på.

Instrument og førerstøtte

Instrumentet er stort, lettlest og kult. Det inneholder mye informasjon, men den er allikevel tilgjengeliggjort på en fin måte. Førerstøtten er godt presentert og visualisert i instrumentet og fargekombinasjonene er gode og brukervennlige. Det samme er navigasjonsbryterne på styreholken.

Visningsmodus for dag og natt fungerer veldig bra og skifter raskt i forbindelse med bevegelser inn og ut av for eksempel tuneller. Honda har lagt tilrette for apple carplay som fungerer bra så her har du akkurat like gode muligheter som du har i bilen din. Instrumentet er lekkert nok til at du gleder deg til neste tur.

Målgruppen

Hvem kjøper så en X-ADV 750? Jo, alle nysgjerrige førere som har et stort og allsidig bruksområde med en tilhørende utforskertrang. Hsr du lyst til å lære og oppleve mere kan med fordel kjøre med denne teknologien.

Dette er sannsynligvis ikke materiellet for de som må først ut av lyskryssene, men snarere et herlig alternativ for føreren som ønsker å ta i bruk ny teknologi, har et urbant mobilitetsbehov i hverdagen, kombinert med et behov for morsom kveldsterapi eller kanskje en drøm om å utforske Norge på tvers/langs ifm helg eller ferie. Med 70/30 dekkene fra Bridgestone (Battlax) kan du virkelig ta deg fram på nær sagt alle underlag og du kan virkelig oppleve Norge på sitt aller beste.

Dette er en veldig fin dekkombinasjon til både asfalt og grus. Testføreren eier selv en Honda X-ADV 750 og digger den. 

Har X-ADV noen svakheter?

Operasjonelt eller teknisk har den ingen svakheter, dette er jo en Honda. Hondaér er driftssikre og holder en høy teknisk standard. Så hva angår svakheter må det snarere vær snakk om opplevde svakheter som i aller høyeste grad kan variere fra fører til fører.

Vi er korte, vi er lange, vi er tykke og vi er smale. Disse variablene er selvfølgelig av betydning for vår egen og subjektive opplevelse av hva som er bra eller ikke. I mitt tilfelle er det kun to ting som kan irritere meg:

  1. Bryter for manuell/automatisk gir valg var mer tilgjengelig på modellen som ble lansert i 2017. Med mindre du er lang og har store hender med lange fingre blir avstanden til operasjon av denne bryteren litt for lang og jeg må dessverre bytte grep for å betjene den. Honda må gjerne gjøre tilgjengeligheten til denne bryteren enklere slik den var på førstegenerasjon.
  2. Carplay funksjonen i instrumentet fungerer bare dersom du har head-set i hjelmen. Det er en sikkerhetsfunksjon Honda har lagt inn for at du ikke skal bruke for mye tid på å se ned i skjermen (greit nok), men irriterende for en som synes at motor og girkasse er det vi skal lytte til. Jeg snakker ikke i telefon når jeg kjører motorsykkel og jeg hører heller ikke på musikk. På mine maskiner er det maskinisten som synger, men jeg vil gjerne ha tilgang til carplay funksjonene!

På detaljnivå kan jeg nevne at jeg av og til merker at det 15 tommer store bakhjulet, på grunn av størrelsen, blir litt travelt når jeg bruker krefter. Men, dette har ikke vært noe problem da traction funksjonen håndterer dette helt supert. Du må bare huske at du har et litt mindre bakhjul.

Testføreren mener

Slik ser førsteutgaven fra 2017 ut:

Førsteugaven av Honda X-ADV

For meg ble dette en helt ny og svært positiv kjøreopplevelse og jeg valgte derfor selv å anskaffe en Honda X-ADV 750.

Jeg har testet førstegenerasjon som ble lansert i 2017 og disse holder sin tekniske tilstand svært godt så det er ingen tvil om at dette er et godt produkt. Jeg elsker mangfoldet, teknologien og kjøreegenskapene og ikke minst måten Honda har satt opp denne sykkelen på.

Jeg liker at jeg som fører blir utfordret av teknologi-plattformen og leg liker at jeg må trene for å mestre og utvikle kjøreferdighetene mine. Styregeometrien er i eliteserien så denne modellen leverer virkelig det jeg søker med egen kjøring. Mitt råd er derfor, våg å kjør ditt eget løp, våg å prøv noe nytt, slik kommer du i kontakt med nye og ikke minst festlige muligheter og kjøreopplevelser.

______________________________

Testfører: Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl

Ole-Andreas Isdahl er en anerkjent fører som har lang erfaring med testing av motorsykler. Han kjører årlig ca 20 000 km på motorsykkel og har gjennom en årrekke formidlet testresultater i både aviser og kjente MC magasiner og nettsteder. Motorsyklene han kjører prøves etter en egen metode utviklet i samarbeid med forskere og neurologer og gjennomføres i en fast testløype tilpasset segmentet som testes.